661 läst · 10 svar
661 läst
10 svar
Erfarenheter av mini-ftx (ex Mitsubishi) ?
Vad har ni för erfarenheter av att sätta in mini-ftx i gästhus/kontor/verkstad/garage osv?
Är det värt den extra kostnaden för att sedan få ett bättre klimat och billigare uppvärmning?
Funderar över lösningen från Mitsubishi VL-50.
Är det värt den extra kostnaden för att sedan få ett bättre klimat och billigare uppvärmning?
Funderar över lösningen från Mitsubishi VL-50.
Jag har 2st VL-100, en på nedre plan i V-rum och en på övre plan. Dessa har skapat ett mycket bättre inomhusklimat och varit ett positivt stöd till tidigare helt självdrag. Luften blir bättre både vinter och sommar, men framförallt på vintern då man har stängt överallt. (Har ej mätt luftkvaliteten innan/efter).P PochM skrev:
VL50 har sämre kapacitet och passar bäst i exempelvis sovrum pga låg ljudnivå. VL100 har bättre kapacitet än VL50 även på minsta steget (har två steg). Jag kör på minsta steget, steg 2 låter ganska mycket.
I vår ska jag bygga om vårt förråd på 10kvm till sovrum och kommer då sätta in VL50.
Kan man räkna hem investering i ett mini ftx? Minskad uppvärmning osv. Försöker argumentera för mig själv att det ger både bättre möjlighet till frisk luft men också minskar behov av uppvärmning samt att man bara behöver en ventil osv.
Där har du rätt, den återvinner värmen (blandar) så det är det stor skillnad mot ex en paxfläkt som blåser ur all värme. Primära syftet är att få god ventilation främst vintertid utan att förlora massa värme och få det kallt inne.P PochM skrev:
Hej, jag har två VL-50 i två olika sovrum. Funkar mycket bra och ger stor skillnad på co2 i dessa rum även på lägsta och knappt hörbara fläkt-läget.
Du kan troligen inte räkna hem dessa rent ekonomiskt. Jag värderar dock att det är mycket bättre luft med ökad hälsa och sömnkvalitet betydligt högre än investeringskostnaden.
Du kan troligen inte räkna hem dessa rent ekonomiskt. Jag värderar dock att det är mycket bättre luft med ökad hälsa och sömnkvalitet betydligt högre än investeringskostnaden.
Skall ha den i ett gästhus med kontor och gästrum/träningsrum så då känns det bra att kunna köra låg hastighet som standard när man sitter där och jobbar och högre om det är träning eller en massa i rummet i till som sover över. Den kommer sättas i ett litet rum som angränsar till ett större gästrum.optimizer skrev:
Hej, jag har två VL-50 i två olika sovrum. Funkar mycket bra och ger stor skillnad på co2 i dessa rum även på lägsta och knappt hörbara fläkt-läget.
Klicka här för att svara