3 867 läst · 5 svar
4k läst
5 svar
Erfarenheter av Hager FW-centraler (Atlas) mm
Hej!
Jag håller på och projekterar IHC för mitt hus, men jag vill ha tre separata "undercentraler", men jag funderade på om jag kanske skulle bygga ihop tre delade centraler i en med en Hager FW med 6x4x12 (288) moduler och tre separata JFB.
Är det för mycket överkurs/möjligt att ha "tre centraler i en" som alla styrda av samma centralenhet?
Anledningen till denna udda lösning är att jag vill ha separata JFB för bostad, utebelysning och pannrum/värme/larm, men ändå kunna utnyttja IHC för att styra det mesta.
Det här blev ju nästan en IHC-fråga... :
/Jonas
Jag håller på och projekterar IHC för mitt hus, men jag vill ha tre separata "undercentraler", men jag funderade på om jag kanske skulle bygga ihop tre delade centraler i en med en Hager FW med 6x4x12 (288) moduler och tre separata JFB.
Är det för mycket överkurs/möjligt att ha "tre centraler i en" som alla styrda av samma centralenhet?
Anledningen till denna udda lösning är att jag vill ha separata JFB för bostad, utebelysning och pannrum/värme/larm, men ändå kunna utnyttja IHC för att styra det mesta.
Det här blev ju nästan en IHC-fråga... :
/Jonas
Du behöver inte ha tre separata centraler för det du vill uppnå.
Brukligt är att man delar upp på flera jordfelsbrytare genom att i samma kapsling montera jordfelsbrytare och grupper på olika rader.
Ex. en JFB per rad som styr den radens grupper.
Automatiken d v s IHC-komponenterna kan man däremot montera lite separerat från "säkringsdelen".
FW verkar vara en mycket bra kapsling.
Jag tittar här nu i Hagers katalog på FW och jag hade byggt upp centralen med:
HB längst upp till vänster (beroende på var huvudledning kommer in)
Sedan fyllt första fältet med önskat antal JFB och säkringar.
Beroende på hur mycket IHC du ska ha så hade jag börjat montera det i andra fältet.
Dimmers som kräver lite mellanrum och luftcirkulation hade jag placerat i tredje fältet.
Har du gott om tid så kan jag skicka ett schema på central för IHC som jag ritat på jobbet. Men jag är inte på jobbet ofta så det kan dröja.
Vem ska rita och bygga centralen? För det är inget man slänger ihop som lekman.
Brukligt är att man delar upp på flera jordfelsbrytare genom att i samma kapsling montera jordfelsbrytare och grupper på olika rader.
Ex. en JFB per rad som styr den radens grupper.
Automatiken d v s IHC-komponenterna kan man däremot montera lite separerat från "säkringsdelen".
FW verkar vara en mycket bra kapsling.
Jag tittar här nu i Hagers katalog på FW och jag hade byggt upp centralen med:
HB längst upp till vänster (beroende på var huvudledning kommer in)
Sedan fyllt första fältet med önskat antal JFB och säkringar.
Beroende på hur mycket IHC du ska ha så hade jag börjat montera det i andra fältet.
Dimmers som kräver lite mellanrum och luftcirkulation hade jag placerat i tredje fältet.
Har du gott om tid så kan jag skicka ett schema på central för IHC som jag ritat på jobbet. Men jag är inte på jobbet ofta så det kan dröja.
Vem ska rita och bygga centralen? För det är inget man slänger ihop som lekman.
Liknande trådar
-
Spabad, erfarenheter och rekommendationer
Pool -
Vad har ni för erfarenheter av solskyddsfilm?
Fönster & Dörrar -
Odla i murarhinkar, erfarenheter?
Trädgård allmänt -
Era erfarenheter av hantverkares debitering för småjobb
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Erfarenheter av Hager FW central - Hur lösa så det blir "snyggt som en tavla" (BILD)?
El