2 583 läst · 10 svar
3k läst
10 svar
Erfarenheter av badrumsrenovering i BRF efter fuktskada?
Mitt badrum renoverat 2005 har en oklar skada som gör att det kommer fukt under tätskiktet i golvet. Försäkringsbolaget har konstaterat att det inte går att torka och badrummet måste rivas.
Bostadsrättsföreningen har ett kollektivt bostadsrättstillägg och som jag förstått står föreningen för rivning och torkning. Bostadsrättsinnehavaren (jag) är sedan ansvarig för att återställa badrummet, men här går bostadsrättstillägget in - med en självrisk/åldersavdrag som jag får stå för.
Har någon varit med om liknade och har några tips om vad jag ska tänka på?
Nu är badrummet helkaklat, men jag har tänkt återställa till plastmatta på golvet och kaklade väggar.
Bostadsrättsföreningen har ett kollektivt bostadsrättstillägg och som jag förstått står föreningen för rivning och torkning. Bostadsrättsinnehavaren (jag) är sedan ansvarig för att återställa badrummet, men här går bostadsrättstillägget in - med en självrisk/åldersavdrag som jag får stå för.
Har någon varit med om liknade och har några tips om vad jag ska tänka på?
Nu är badrummet helkaklat, men jag har tänkt återställa till plastmatta på golvet och kaklade väggar.
Jag åkte på en fuktskada i mitt badrum som var renoverat av föreningen ett antal år tidigare, minns inte exakt. Men där stod föreningens försäkring med bostadsrätts tillägget för alla kostnader för rivning, torkning mm.
Om jag hade valt att montera tillbaka samma inredning och porslin hade det blivit nästa intill skadelöst för min del. Nu valde jag att byta ut porslin och dusch mot nytt. Resultatet blev som ett helt nytt badrum för några tusenlappar.
Men det tips jag kan ge dig är att om du får extra kostnader för renoveringen som t.ex ökad elförbrukning om man skulle behöva köra torkar eller extra värmefläktar eller liknande så går det att få ersättning för detta via förenings försäkring också. Hade jag inte påtalat detta så hade jag fått betala för elkostnaderna för en torkfläkt, men efter påtalade så fick jag ersättning även för detta.
Sen är det bra att ha en plan med vad som blir extra tillägg från din sida och vad som täcks från försäkringen, så man slipper tråkiga överraskningar för att man trodde något skulle ingå.
Om jag hade valt att montera tillbaka samma inredning och porslin hade det blivit nästa intill skadelöst för min del. Nu valde jag att byta ut porslin och dusch mot nytt. Resultatet blev som ett helt nytt badrum för några tusenlappar.
Men det tips jag kan ge dig är att om du får extra kostnader för renoveringen som t.ex ökad elförbrukning om man skulle behöva köra torkar eller extra värmefläktar eller liknande så går det att få ersättning för detta via förenings försäkring också. Hade jag inte påtalat detta så hade jag fått betala för elkostnaderna för en torkfläkt, men efter påtalade så fick jag ersättning även för detta.
Sen är det bra att ha en plan med vad som blir extra tillägg från din sida och vad som täcks från försäkringen, så man slipper tråkiga överraskningar för att man trodde något skulle ingå.
Tack för tipsen! Hur lång tid tog din renovering?coconut skrev:Jag åkte på en fuktskada i mitt badrum som var renoverat av föreningen ett antal år tidigare, minns inte exakt. Men där stod föreningens försäkring med bostadsrätts tillägget för alla kostnader för rivning, torkning mm.
Moderator
· Stockholm
· 52 377 inlägg
Det är värt att poängtera det där med elförbrukningen. I vissa fall är torkarna väldigt energikrävande, det kan handla om många tusenlappar.
Det finns företag som "lovar" att renovera ditt badrum på 2 eller 3 veckor. Jag skulle inte välja en sådan firma. Det är i princip inte möjligt att hålla den tidplanen och göra ett bra arbete. Det finns många företag som fuskar grovt.
Det finns företag som "lovar" att renovera ditt badrum på 2 eller 3 veckor. Jag skulle inte välja en sådan firma. Det är i princip inte möjligt att hålla den tidplanen och göra ett bra arbete. Det finns många företag som fuskar grovt.
Badrummet är rivet och torkningen är klar. Eftersom det var BRF som står för rivning och torkning ersatte de mig för elen som torken hade förbrukat. Det var enkelt att gå in på Vattenfalls hemsida och se exakt hur mycket extra som förbrukats under de veckor som torken stått i badrummet.
Moderator
· Stockholm
· 52 377 inlägg
Alternativet är ju att du håller dig hemma konstant under de veckor renoveringen pågår. Det är inte möjligt för de flesta av oss. Hantverkarna kommer att komma och gå kanske 50 ggr under den här tiden. Att det skulle ske på avtalade tider är orealistiskt.Z ZipLock skrev:
Helt rätt - jag lämnade nyckel till firman som gör jobbet.H hempularen skrev: