Hej, behöver lite råd. Funderar på att byta ut vår spishäll mot en större. Vi har en vit kvartskompositbänkskiva. Behöver bredda befintligt hål med 10 cm var sida.

Att ta loss bänksivan är uteslutet. Låter det sig göras på plats? Kan då inte ha vattenkylning. Oroar mig för att bindemedlet smälter och gör skivan svart.

Vinkelsplip med diamantskiva?

Så klart helt inkappslad arbetsplats med utsug med findammfilter.

Råd och erfarenheter mottages. I värsta fall rena spekulationer. Mvh.

Skulle inte ge mig på det själv, utan ta in dom som jobbar med sådant. Det är nog lätt att komma fel i både kap och utsug av damm.

Något som väl alltid fungerar är långsam manuell sågning.
Blir varken varmt eller okontrollerat.

Eller sticksåg med lågt varv och långsamt..

Tack för tipset dilato, men är inte sten lite för hårt för att jaga med bågfil? Eller finns det speciella klingor?

F föraren skrev:
Tack för tipset dilato, men är inte sten lite för hårt för att jaga med bågfil? Eller finns det speciella klingor?
En 5 sekunder googling, 1:a träffen
https://multisag.se/producten/mzcar-470-steen

Det finns sågblad för allt🤓

D Dilato skrev:
En 5 sekunder googling, 1:a träffen
[länk]

Det finns sågblad för allt🤓
Men kan damma bra, då en maskin har fläkt i sig, bör vara en maskin som kan kopplas till en häftig dammsugare.

Jäklar den tuggade på. Har provat testskära med multitool med kakelblad och annat, det hände inget mer än att skivan blev svart var jag försökte såga. Provade med hårdmetallsfräs som jag använt till keramik med, samma sak, skär inget och skivan blir svart. Är därför inte helt säker på att verktyg som funkar i sten funkar i kvartskomposit. Eller menar du dilato att du provat i kvartskomposit?

F föraren skrev:
Jäklar den tuggade på. Har provat testskära med multitool med kakelblad och annat, det hände inget mer än att skivan blev svart var jag försökte såga. Provade med hårdmetallsfräs som jag använt till keramik med, samma sak, skär inget och skivan blir svart. Är därför inte helt säker på att verktyg som funkar i sten funkar i kvartskomposit. Eller menar du dilato att du provat i kvartskomposit?
Nej jag har inte provat men det är ju inget magiskt med kompositsten.
Hemligheten måste ju ligga i att inte skapa värme...

Är inte en kvartkomposit en plastvara och inte sten. Då blir det varmt att bearbeta den. Bearbeta ska nog göras med någon som sågar långsamt så att värme uteblir eller med något riktigt skarp och fort. Så sågen går förbi värmen som det kallas.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Kvartskomposit innehåller 97% kvarts och 3% bindemedel. Kvarts är mycket hårdare än marmor etc. Men jo, jag oroar mig för att den blir svart. Svart i skäret gör inget iofs, då det täcks av hällen. Bara det inte sprider sig.

B
Har visserligen inte sågat i just kvartskomposit, men granit med diamantklinga och vinkelslip har jag sågat och kapat en hel del som varit runt 3cm tjocklek. Granit är ju väldigt hårt. Det blir inte speciellt varmt, bara väldigt lokalt där man sågar. Nytt blad, börja inte med ngt gammalt som kanske är lite trött om resultatet är viktigt.

Läst att det blir en hel del otrevligt damm när man sågar, verkar vara höga krav på andningsskydd.

när gäller diamantklinga hade jag köpt en ny för att vara säker på att den tar bra, och jag hade köpt den som biltema kallar turbo.

Det finns en som är helt slät, sågar aningens renare snitt, men tar inte så mycket. Ska man kapa något hårt med liten större tjocklek så hade jag valt bort den, den är mer till finlir med tunnare material tycker jag. Du kan ju prova en sådan till en början om du vill, men jag tror den någpt gräbee blir bättre.

De segemnterade diamantklingorna tar väldigt bra, men kan ge något sämre slutresultat. De är bra till om man ska kapa betongpannor i mängder t.ex.

Sänksåg och diamantklinga går fint i stenmaterial. Du får bättre kontroll än med vinkelslip och kan koppla dammsugaren för att fånga upp mycket av dammet

B BSOD skrev:
Har visserligen inte sågat i just kvartskomposit, men granit med diamantklinga och vinkelslip har jag sågat och kapat en hel del som varit runt 3cm tjocklek. Granit är ju väldigt hårt. Det blir inte speciellt varmt, bara väldigt lokalt där man sågar. Nytt blad, börja inte med ngt gammalt som kanske är lite trött om resultatet är viktigt.

Läst att det blir en hel del otrevligt damm när man sågar, verkar vara höga krav på andningsskydd.

när gäller diamantklinga hade jag köpt en ny för att vara säker på att den tar bra, och jag hade köpt den som biltema kallar turbo.

Det finns en som är helt slät, sågar aningens renare snitt, men tar inte så mycket. Ska man kapa något hårt med liten större tjocklek så hade jag valt bort den, den är mer till finlir med tunnare material tycker jag. Du kan ju prova en sådan till en början om du vill, men jag tror den någpt gräbee blir bättre.

De segemnterade diamantklingorna tar väldigt bra, men kan ge något sämre slutresultat. De är bra till om man ska kapa betongpannor i mängder t.ex.
Tack så mycket för hjälpen BSOD, jag börjar med den släta och ser om det behövs tyngre grejer.

Matti_75 Matti_75 skrev:
Sänksåg och diamantklinga går fint i stenmaterial. Du får bättre kontroll än med vinkelslip och kan koppla dammsugaren för att fånga upp mycket av dammet
Tack matti, ska kolla om jag kan hitta en klinga som funkar till min sänksåg, det hade ju vatt det bästa helt klart för stabiliteten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.