Hej,

Jag och min familj har köpt ett Älvsbyhus (Lodur) byggt 2007. I besiktningsprotokollet hittas inga direkta fel men ett antal riskkonstruktioner pekas ut, bland annat att det finns rörgenomföringar genom golvet på bad/wc. Vi har lite huvudbry nu över hur stort problem det här är.

Enligt besiktningsmannen så gjorde Älsbyhus alltid sina hus så här förut, men vad vi förstår det som så följer det inte "vid tiden rådande byggnormer". Eftersom en hemförsäkring i princip alltid kräver att vatten och ledningar ska vara gjorda enligt rådande byggnormer så blir vi lite oroliga att vi inte kommer få någon hjälp alls om ett läckage skulle inträffa.

Är det någon som har erfarenhet av Älvsbyhus och känner igen det här problemet? Är det en allvarlig risk? Kan man få hjälp av sin hemförsäkring vid eventuell läcka? Tar gärna emot all hjälp eller erfarenheter.

mvh

R
Johan Dahl Johan Dahl skrev:
Hej,

Jag och min familj har köpt ett Älvsbyhus (Lodur) byggt 2007. I besiktningsprotokollet hittas inga direkta fel men ett antal riskkonstruktioner pekas ut, bland annat att det finns rörgenomföringar genom golvet på bad/wc. Vi har lite huvudbry nu över hur stort problem det här är.

Enligt besiktningsmannen så gjorde Älsbyhus alltid sina hus så här förut, men vad vi förstår det som så följer det inte "vid tiden rådande byggnormer". Eftersom en hemförsäkring i princip alltid kräver att vatten och ledningar ska vara gjorda enligt rådande byggnormer så blir vi lite oroliga att vi inte kommer få någon hjälp alls om ett läckage skulle inträffa.

Är det någon som har erfarenhet av Älvsbyhus och känner igen det här problemet? Är det en allvarlig risk? Kan man få hjälp av sin hemförsäkring vid eventuell läcka? Tar gärna emot all hjälp eller erfarenheter.

mvh
Det var inte bara Älvsbyhus som gjorde så utan stora delar av branschen..
Har det inte läckt hittills så varför skulle det läcka nu?
Har du bilder på det du är orolig över?

Det var betydligt fler husföretag än så som byggde med röranslutningarna upp genom golvet innan nya regler kom ut. Har aldrig läst eller sätt att det skulle ha medfört undantag i försäkringsersättning i ett verkligt fall. Men har man ett 17 år gammalt badrum så får man räkna med ett mycket stort åldersavdrag på ersättningen vid skada.

Redigerat:
Tacksam för svar. Jag bifogar några bilder från besiktningsprotokollet.

Angående åldersavdraget, för WC på ovanvåningen som är original så antar jag att det stämmer som du säger, men det gäller väl för själva badrummet i sig? Eller vad blir konsekvensen om vatten skulle komma ned i golv/väggar? Att vi får betala allt själva ändå pga åldersavdrag?

Vad gäller WC på nedanplan så renoverades det 2019, men man drog då inte om några rör. Där finns våtrumsintyg från GVK-auktoriserat företag, men enligt besiktningsmannen så är det ändå inte korrekt utfört eftersom dessa ledningar går genom golvet. Det är mest detta vi är fundersamma över, då det badrummet ju är relativt nytt och om en läcka skulle uppstå så vill man ju gärna få hjälp av sitt försäkringsbolag.

• Rörgenomföring genom golv med synliga rör och kopplingar i ett badrumsskåp, åtföljt av underlagsmaterial och rengöringsprodukter på sidan.
  • Vattenledningsrör i sidovind med isolering och träkonstruktion synliga i bild. Montering för att minska risk för vattenskada.
  • Rören går genom golvet i en tvättstuga, vilket ökar risken för fuktskador enligt besiktningsprotokollet.
Jag tror inte att det bröt mot då gällande regler. Förbudet för golvgenomföringar kom senare. För keramiska material där BKR ger ut reglerna fanns kravet definitivt inte 2007, för plastmattor gäller GVK reglerna, som brukar följa BKR relativt nära.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.