Står i begrepp att göra en utbyggnad av huset som ska bli ett nytt kök. I detta skulle vi vilja ha spishällen på köksön men vill inte ha någon fläktkåpa som hänger ner framför.

Vi har tittat både på alternativen bänkinbyggda och takinfällda och fastnat för de takinfällda med extern motor då de bänkinbyggda är kolfilterfläkter.

Tacksam om någon kan hjälpa oss med lite erfarenheter kring takinfälld fläkt!!
 
Har tyvärr ingen first hand experience men däremot så undersökte vi samma sak inför vårt bygge, hade under en längre tid ögonen på infälld spisfläkt med extern motor. Efter lite efterforskningar så hittade jag info som gjorde gällande att dessa inte var optimala i nybyggda täta hus, speciellt inte om man har FTX-ventilation. Det handlade om att luftomsättningen blev för låg och då blev fläkten inte tillräckligt effektiv på den höjden, något som min VVS-konsult höll med om. Ett tips i någon manual någonstans som inte kändes klockrent var att öppna ett fönster när fläkten användes :)

Däremot handlar det här om en tillbyggnad, så om huset inte är helt tätt eller har självdrag för tilluften kan det nog fungera i praktiken iaf. Har du rådfrågat någon ventilationsfirma eller firma, de borde kunna ge lite mer informerade svar?
 
Hur tror du det går med draget?

Vi har fläkt som hänger fritt, ned från taket, över en köksö. Trots att vi har kraftigaste externa motorn från den tillverkaren (kommer inte ihåg märke..) så upplever jag draget som "lagom".
Vår fläkt är höj- och sänkbar, med nedersta läget kanske 60-70cm över hällen och översta kanske 30 cm högre. Jag upplever det som om det blir snålt med effekten, om man kör fläkten på högsta fart, men i översta läget när man tex steker kött. Om man flyttade upp fläkten ytterligare, ända upp till 240cm (normal takhöjd), så tror jag inte effekten hade räckt till hos oss.

Det blir säkert snyggt, men jag hade varit rädd för att ångra mig och behöva torka flott i hela huset.

/ Fredrik
 
Har du testat att t ex öppna fönster, sätta igång fläkten något innan matlagningen osv. Är ju såklart intresserad av detta då vi kommer ha det på samma sätt. Skulle vara intressant att se om extra lufttillflöde i form av öppna fönster eller dylikt gör skillnad. Hur har ni det med rören, några böjar eller rakt ut genom taket?
 
Vi bor i ett 1800-tals hus med självdrag. Det behövs alltså sällan öppnas några fönster ;)

Imkanalen går rakt upp till taket (takhöjd 330cm), därefter en 90o böj och ca 180cm till yttervägg.
Visst gör det skillnad om man startar fläkten innan det börjar ryka, men jag vill ändå ha den i läget "längst ner-full fart", när det är flottig stekning som pågår. Skall det bara kokas lite vatten räcker det bra med "längst upp-halv fart". Jag skall försöka komma ihåg att kolla vad det är för fläkt i kväll, samt mäta höjden.

Min spontana gissning är att luftmängden som behöver sugas ut ökar kraftigt när höjden ökar. Kanske som h^3 eller tom h^4, eftersom du inte har några väggar runt spishällen som begränsar luftflödet.

Med andra ord, om du ökar höjden från häll till fläkt från 70 till 140cm, så behöver du öka luftgenomströmningen 8 eller 16ggr, om min gissning stämmer.
Om du vill öka luftgenomströmmningen i en fläkt 8ggr får du kanske öka motoreffekten 16ggr.
Slutsatsen blir alltså att du måste ha en jetmotor till din fläkt, för att få samma sugeffekt :(

Tyvärr, mycket scheptisk ;)

/ Fredrik
 
Vi har som sagt själva skippat idén med infälld fläkt efter viss konsultation och efterforskning, ville mest dela med mig av detta till TS.

Det var ju synd att ni inte anser att fläkten suger utav bara h-lvete trots bra drag, får se hur en vanlig fläkt med extern motor klarar nybyggt tätt med ventilation. Vi kommer inte att ha en enda böj på röret, det kommer att bli c:a 4,5m rakt rör. Vi kommer också att köra på den fetaste motorn vi kan hitta, fläkten vi har ögonen på för tillfället är från Fjäråskupan.
 
Tänkte lyfta tråden: Vi håller på och planerar vårt kök och två av köksförsäljarna vi har pratat med rekommenderar att vi ska välja en takinfälld köksfläkt. Vi kommer att ha en takmonterad fläkt av typen Östberg TKC 400 som har en kapasitet på 1065 m³/h. Vi kommer att ha FXT ventilation i huset.

Försäljarnas argument:
- Vanlig kåpa är designad för att sitta nära hällen. Mister en del av funktionen om kommer över ögonhöjd.
- Takinfällda kåpor är designade för att suga in luften från alla håll.
- Högre kapacitet kompenserar för det ökade avståndet till hällen
 
Också väldigt sugen på att få ett svar på detta. Ingen som läst nåt konsumenttest att hänvisa till?
Och vad finns det för alternativ på "kupor"? Thermex verkar snordyrt. I övrigt har jag hittat Fjäråskupan och Eico. Eico är smart eftersom den verkar ha anslutning från sidan. väldigt smidigt om man ska placera den som mig i bjälklaget mellan två plan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.