Hej,

Inför kommande köks renovering söker jag någon med erfarenhet av gas-häll eller spis utan fast gasledning.
Alltså att ni kör det med gastuber.

Hur fungerar det?

Det jag är ute efter är en större häll / kombinerad med ett stekbord / "griddle". Antar att det lär kräva en del gas och är osäker på hur det fungerar med "tub".

Tacksam för alla svar erfarenheter.

returen
5 5forces skrev:
Hej,

Inför kommande köks renovering söker jag någon med erfarenhet av gas-häll eller spis utan fast gasledning.
Alltså att ni kör det med gastuber.

Hur fungerar det?

Det jag är ute efter är en större häll / kombinerad med ett stekbord / "griddle". Antar att det lär kräva en del gas och är osäker på hur det fungerar med "tub".

Tacksam för alla svar erfarenheter.
kolla med räddningstjänsten vad som gäller för din kommun
gas utan fast rör lär ju bli svårt om du inte skall ha en P11 under stekbordet
ha gas ute vilket är vanligast medför ju när det blir kallt så får du mindre volym

returen returen skrev:
kolla med räddningstjänsten vad som gäller för din kommun
gas utan fast rör lär ju bli svårt om du inte skall ha en P11 under stekbordet
ha gas ute vilket är vanligast medför ju när det blir kallt så får du mindre volym
https://www.msb.se/sv/rad-till-priv...i-hemmet-och-pa-fritiden/forvara-gasol-hemma/

Kan man utgå ifrån - är det lägenhet/bostad i flerfamiljhus utan tillgång till ej inglasad balkong så får man normalt bara ha 2 stycken P2012-flaskor (aka 'blå fotbollen', 2 kg, 5 liter innervolym styck ) - en som används och är ansluten spisen och en för att ha i reserv och byta - dock är det lite luddigt skrivet att också behovet styr...

Sedan är det viktigt att veta om din spis är av lågtrycktyp (30 mBar) och kräver då tryckreduceringsventil från gasflaskan - är det gammal stadsgas-driven spis så behöver även munstycken bytas då det annars kommer att brinna för fett och stora lågor..

Förr kunde man ha ganska stora mängder gasol förvarat om man bodde i villa och hade det inlåst i välventilerad plåtskåp i trädgården, men verkar numera vara begränsad till samma nivå som lägenhet där man förvarar gasolen på ej inglasad balkong (2 st 11 kg flaskor med totalt 30 liter behållarvolym) om man inte ansöker om tillstånd för mer gasolförvaring av kommunen.

Fogas hade i alla fall förr väldigt detaljerade installationsbeskrivning för tex. anslutning av 11 kg gasolflaska förvarad på ej inglasad balkong - vilket normalt skall förläggas inomhus med kopparrör hela vägen till köket där alla skarvar kan inspekteras och läcksökas, från tryckreduceringsregulatorn vid gasolflaskan på balkongen, utom just sista biten till spisen med gasolgodkänd slang.

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
5forces och 1 till
  • Laddar…
P19 blir alltid bättre i det här läget eftersom den förgasar bättre med sin större tubarea. Vintertid utomhus kan t.o.m. vara så att P11/PK10 inte orkar förgasa tillräckligt. P19 brukar dessutom vara betydligt billigare eftersom de är dessa som används på entreprenader och därmed är tillgången större.
Kräver dock tillstånd från Räddningstjänsten vilket sällan är problem om du (eller gasinstallatören) har koll på var gasen tar vägen om det skulle läcka. P19 behöver stå utomhus i ett brandsäkert skåp eller i en brandsäker del av huset. Dagvattenbrunnar och olika sänkor utanför huset kollas alltid upp vid inspektion.
Om hällen är på mer än 10-11 kW (5-6 brännare) behöver du P19. Jag har en sådan här sedan 20 år.
Gashäll med fem brännare i rostfritt stål, med kontrollvred placerade längst fram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
5forces och 1 till
  • Laddar…
Tack alla för input och bra svar.

@Johan Gunverth - Om detta blir aktuellt är det något liknande du har som skulle vara aktuellt. Har sett sådana lösningar där 1 / 2 brännare istället är ett stekbord.

Hur "länge" räcker en P19 för dig. Förstår att det är en oklar fråga som självklart beror på användning men är ändå tacksam för någon form av uppskattning i förhållande till dina egna erfarenheter.

Detta skulle gälla en villa och planen hade då varit att bygga en förvaring för flaskan / flaskorna på utsidan av den väggen där spisen / hällen "stått" emot.

En P19 brukar räcka 7-8 månader för mig och då används hällen mycket. Hällen är på 12,8 kW.

• Gilla
5forces
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.