Vi har konstaterad läcka i golvvärmen i källaren som är från slutet 90-talet. Vet ej vart läckan är men systemet behåller ej trycket med den slingan inkopplad (tappar ca 0,1-0,2 bar tryck på manometern / dygn). Nu när den slingan är bortkopplad håller systemet trycket väsentligt bättre men tappar fortfarande visst tryck vilket indikerar något mindre läckage någonstans, men här är det snarare 0,1 bar på ett par veckor den långsamt går ned. Säg att trycket gick från 1 bar till 0,5 bar på ca 2 månader, gradvis allt lägre fart på tryckfallet, så det borde vara ganska små mängder, eller något annat som spökar. Expansionskärlet och säkerhetsventilen är helt nya så borde inte vara det...

Eftersom golvet i källaren är så gammalt så är det inte värt att börja riva där men rörfirman som varit på plats tipsade om Multiseal som man kan använda för att laga läckor genom att pumpa runt medlet i slingan som härdar/stelnar när det kommer i kontakt med syre, ca 3 dygn tar det.

Inledningsvis var tanken att köra det endast i källaren där den "stora" läckan är men eftersom det verkar finnas någon mindre läcka någon annanstans tyckte rörfirman det var lika bra att köra i hela huset, "för att få det helt tätt". Huset är ett gammalt trähus från 1920-talet med tre plan med blandat gamla rör och nya och allt vad det innebär. Någon annan som har erfarenhet av att täta varmattensystemet med Multiseal och är det ingen risk att köra det på hela huset?
Worst case scenario vore om det började klogga igen massa gamla rör men det kanske är helt osannolikt.

Det verkar ju vara lite av ett mirakelmedel. Jag har ingen som helst erfarenhet av det men blev nyfiken och efter lite sökande hittade jag en del information på tillverkarens hemsida.

Finns på flera språk. Jag tyckte den danska och engelska informationen var lättare att förstå än den svenska som verkade lite halvbra översatt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.