Bygger ett attefallshus och har god erfarenhet av FTX i vår villa, bra inomhusmiljö och effektiv värmeåtervinning. Funderar därför på ett mindre aggregat i attefallshuset och fick nys om Pax eos 100h. Men vore intressant att höra om någon har erfarenhet av detta. Tänker mig frånluft i våtrum och tilluft till loft och sovrum.
- hur är ljudnivån, tänkte montera det i den blivande toaletten. Kommer det att höras i övriga huset?
-hur funkar det vintertid, typ vid -15- -20 grader?
- något annat att tänka på?
- hur är ljudnivån, tänkte montera det i den blivande toaletten. Kommer det att höras i övriga huset?
-hur funkar det vintertid, typ vid -15- -20 grader?
- något annat att tänka på?
Nu är aggregatet installerat i vårt attefallshus och kan redan konstatera att det i läge 1, dvs luftomsättning 20 M3/h så är det i princip ljudlöst. Man tror att det inte är igång. I läge 2, 49m3/h hörs det tydligare men om det är placerat i typ badrum så lär det nog vara väldigt diskret ljud. Forcerad, 60 M3/h så låter det lite mer förstås. Jag kommer bygga in det så då lär nog inte ens läge 3 märkas så väl. Så hittills mycket nöjd. Bifogar bild på installationen och jag har tänkt sätta en lucka i innertaket med ett frånluftsdon.G gunsven skrev:
Det har gått bara fint, har k principK Knight skrev:
Nu är aggregatet installerat och inbyggt. Går knappast att höra det men har det oftast på läge 1. Frånluften är alltså vid den röda pilen. Sen har jag tilluftsventiler i sovrum och vardagsrum. Ev blir det i framtiden en liten toalett där frånluftsintaget sitter.