Hej!
Har någon erfarenhet av denna elektriska skorstensfläkt?

Vi har problem med att det luktar från skorstenen och kaminen när vi INTE eldar. Just nu måste jag elda varje gång jag startar köksfläkten och minst var femtonde timme annars kommer det in luft från skorstenen och det luktar rök eller något i hela rummet. Vi har satt in tilluftsventiler men det hjälper inte. Vi hade inte detta problem förra året så jag vet inte riktigt vad som har hänt, men vi behöver ju skapa drag i skorstenen och det känns som att ett alternativ är att vi skaffar en elektrisk fläkt istället för en vindsnurra som vi hade tidigare.

Har någon erfarenhet av fläkten på bilden? Eller vet ni någon som är bättre?
 
  • Svart Draftbooster skorstensfläkt monterad på skorsten, visas på en webbshop-sida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du inget spjäll du kan stänga i skorstenen?
Verkar vara det som saknas.
 
GoC GoC skrev:
Har du inget spjäll du kan stänga i skorstenen?
Verkar vara det som saknas.
jag har bara det som finns i kaminen och det är inte tillräckligt tätt. Ja det bästa hade ju varit om man tilluften som kommer in genom skorstenen
 
Testa en vindflöjel, fungerar utan el och förbättrar drag med hjälp av vinden
 
L LantbrukarN skrev:
Testa en vindflöjel, fungerar utan el och förbättrar drag med hjälp av vinden
Vi testade det men den hjälpte tyvärr inte alls :(
 
Den är inte avsedd gör kontinuerlig drift tror jag kolla själv.Ok om bara dåligt drag vad Kalmar skorsten men om alltid klent drag och inrykning skaffa en som kan gå hela tiden när Du eldar.Bör kunna stängas när Du eldat klart så denninte drar värme ur huset.
 
Jag har samma problem.. Har tagit upp detta med både stotare och pelletsinstallatör. Det är möjligt att just pelletsskorsten är känsligare. Har något liknande som TS refererar till men hjälper inte när det blåser från Östersjön.
 
S sagan1 skrev:
Den är inte avsedd gör kontinuerlig drift tror jag kolla själv.Ok om bara dåligt drag vad Kalmar skorsten men om alltid klent drag och inrykning skaffa en som kan gå hela tiden när Du eldar.Bör kunna stängas när Du eldat klart så denninte drar värme ur huset.
Jag uppfattar det också som att den ska startas då och då (oftast precis när man börjar elda). Min tanke är att ibland starta den vid andra tillfällen med för att inte få in lukt av rök så fort det är fuktigt ute. Problemet verkar vara som värst när det regnar.. vi får nog leva med att den drar ut lite värme för det blir ju det eller att det kommer in ohälsosam luft :worried:
 
yonna yonna skrev:
Jag har samma problem.. Har tagit upp detta med både stotare och pelletsinstallatör. Det är möjligt att just pelletsskorsten är känsligare. Har något liknande som TS refererar till men hjälper inte när det blåser från Östersjön.
kom problemet plötsligt för dig eller du har alltid haft detta problem med skorstenen? Vi har dock inte pellets utan braskamin. Första gången detta hände ringde jag hit sotaren som sotade och eldade och sa att det var tryck från fuktig luft i skorstenen och att det hjälper om jag eldar en gång om dagen när det är fuktigt. Nu har det ju dock visat sig att det krävs att man eldar oftare än så. Känns väldigt hopplöst.

Har de gett dig något tips eller säger de bara att din skorsten är känslig?
 
L Llvin skrev:
Har de gett dig något tips eller säger de bara att din skorsten är känslig?
Problemet inte nytt och bara när det blåser från öster och kan tydligen inte lösas :confused:
 
yonna yonna skrev:
Problemet inte nytt och bara när det blåser från öster och kan tydligen inte lösas :confused:
Är det bara vid vind från öster så borde det gå att skärma av uppe vid skorstenen.
 
yonna yonna skrev:
Problemet inte nytt och bara när det blåser från öster och kan tydligen inte lösas :confused:
vad irriterande :worried:

Jag har köpt en fläkt idag så jag hoppas att jag inte behöver elda två gånger om dagen nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.