Tänkte plantera en låg buxbomhäck (Stockholmsområdet) runt en perennrabatt. Vet att det finns vissa risker med tanke på sjukdommar men jag tycker det är så fint så jag kan inte låta bli att försöka. Jag skulle beställa små plantor i kruka men då såg jag att det fanns barrotad buxbom som var tre gånger så stor för samma pris. Någon som har erfarenhet av barrotad buxbom?

Buxbom är tåliga och har de inte utsatts för torka kan du mycket väl skaffa barrotade. Se bara till att rötterna dränks i en spann med vatten ett par timmar - eller så snart som möjligt. När det gäller "buxbomssjukan" gäller det att granska plantorna noga. De får inte ha några missfärgade blad. Fråga också efter ursprunget. Vad är prisskillnaden?

yonna yonna skrev:
Buxbom är tåliga och har de inte utsatts för torka kan du mycket väl skaffa barrotade. Se bara till att rötterna dränks i en spann med vatten ett par timmar - eller så snart som möjligt. När det gäller "buxbomssjukan" gäller det att granska plantorna noga. De får inte ha några missfärgade blad. Fråga också efter ursprunget. Vad är prisskillnaden?
Det låter lovande. Priset är samma men de barrotade plantorna är 3 gånger större än de brukade - man får så att säga mer buxbom för pengarna så jag förutsätter att det fortare kommer att likna en häck.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.