Hej

Är lite sugen att beställa och sätta LäggLätt golv, det som de använt sig av i Äntligen Hemma i flera avsnitt, självhäftande plattor.

Är det någon som har det eller har åsikter om det samt pris ?

Verkar vara ett bra alternativ för mig, har svinfult boklaminat i vardagsrummet, har tänkt byta det till Alloc Ek i framtiden när ekonomin tillåter, men just nu vill jag göra något akut tf.

Allocen går ju lös på 309:-/m2, så frågan är ju vad Lägglätt kostar ?

www.lagglatt.se

Tacksam för svar !

Mvh Tobbe

189/kvm fick jag pris på att lägg lätt kostar. Men vi ska inte ha det nu.

Ah...precis vad jag letade efter, verkar ju väldigt smidigt!
Tror jag ska ta mig till en av återförsäljarna här i Skåne och kolla hur det känns i verkligheten.

Nu har jag pratat med en av återförsäljarna som lät väldigt tveksam till golvet. Han undrade om det verkligen skulle hålla i skarvarna genom att fästa golvet med "klistermärke". Kunde vara ok i en klädkammare eller barnrum som kanske inte ska ha samma golv så länge, men han var mer tveksam till hårdtrafikerade utrymmen.

Nu blev jag också tveksam.... :(

Nu har vi tittat på golvet i verkligheten...och nääää, det såg inget vidare ut faktiskt. Smaken är väl som baken, men konstiga färger och det såg lite "fattigt" ut. I ett barnrum kanske eftersom de rosa och blå plattorna var rätt charmiga, men ingen annanstans.

Jag lade in Lägglätt Mörk ek för ca 2 månader sedan och det fungerar alldeles utmärkt.Dessutom är det snyggt och det var faktiskt riktigt enkelt.Att vissa återförsäljare är negativa är väl inget konstigt i sig,det är ju en ny produkt.MAn går ju inte till skomakarn när man har fel på bilen och frågar vad han tror.Som man frågar får man svar ;) Rune B

Så det kostar runt 200:-/m2 eller ?

Rune B skrev:
Att vissa återförsäljare är negativa är väl inget konstigt i sig,det är ju en ny produkt.MAn går ju inte till skomakarn när man har fel på bilen och frågar vad han tror.Som man frågar  får man svar  ;)  Rune B
Fast jag gick ju till en golvbutik och frågade.....knappast jämförbart med skomakare och bil va? :p

Vad jag syftade på var naturligtvis vilken återförsäljare som refererades.Hade han inte lägglätt i sortimentet så är det väl inte så konstigt att vara skeptisk,hade han golvet i sortimentet har han ju gjort självmål.Varför sälja en produkt man inte tror på? Jag betalade 179 kr/kvm i Stockholm.Rune B

Hej

Vi fundera på att lägga detta på befintlig matta i köket, men jag tycker det verkar lite tunna.
Man är ju rädd för att det skall lossna i hörnen om man tex drar en stol över en skarv.
Nu funderar vi på att lägga laminat som ser ut som keramik istallet typ "Ceramico"

Men jag tor priserna på lägga lätt här i Göteborg ligger på 149 kr/m2.
Var i mattaffärn häromdagen och kollade på det.

MVH Emil

Rune B skrev:
Vad jag syftade på var naturligtvis vilken återförsäljare som refererades.Hade han inte lägglätt i sortimentet så är det väl inte så konstigt att vara skeptisk,hade han golvet i sortimentet har han ju gjort självmål.Varför sälja en produkt man inte tror på? Jag betalade 179 kr/kvm i Stockholm.Rune B
Butiken hade golvet i sitt sortiment (annars hade vi ju inte kunnat titta på det), men jag tvivlar på att det var just den killen vi pratade med som hade bestämt att det skulle finnas i sortimentet, det var säkert beslut "uppifrån" sas.
Han verkade mest missnöjd över att behöva sälja det eftersom han tyckte att det verkade dåligt.

Samtidigt snackade han också om Marmoleums klistergolv (som jag förstod skulle utgå och bara finnas i klick-variant), att det inte var någon höjdare. Och visst, det kan man väl misstänka eftersom de slutar med det och byter ut till klick istället. De kanske har märkt att det inte håller så bra?

Menmen....smaken är som baken, delad! :)

LäggLätt:en kräver att du har ett väldigt slätt underlag, eftersom det är väldigt liten mängd lim på baksidan av dem. Det bör ju funka på laminatet om det inte har kupat sig för mkt.
Där jag såg dem kostade de 198.-/m2, tror att det är ganska normalt?

Snigel skrev:
Butiken hade golvet i sitt sortiment (annars hade vi ju inte kunnat titta på det), men jag tvivlar på att det var just den killen vi pratade med som hade bestämt att det skulle finnas i sortimentet, det var säkert beslut "uppifrån" sas.
Han verkade mest missnöjd över att behöva sälja det eftersom han tyckte att det verkade dåligt.

:surprised:Samtidigt snackade han också om Marmoleums klistergolv (som jag förstod skulle utgå och bara finnas i klick-variant), att det inte var någon höjdare. Och visst, det kan man väl misstänka eftersom de slutar med det och byter ut till klick istället. De kanske har märkt att det inte håller så bra?
Menmen....smaken är som baken, delad!  :)
Skillnaden mellan dig och mig är att jag pratar av egen erfarenhet du spekulerar. Nu pratar du om marmoleum och deras klistergolv?Själv har jag ingen erfarenhet av marmoleum och kan alltså inte uttala mig om deras golv och den ursprungliga frågeställningen var väl ändå huruvida någon hade erfarenhet av Lägglätt eller ej.NU hade jag det och svarade, du hade det inte och svarade ändå.Det finns ett tyskt ord för den sorten som vet allt.Case closed,Rune B ::)

Kemi skrev:
Är det någon som har det eller har åsikter om det samt pris ?
Förlåt Rune, jag måste ha missförstått den här meningen...."någon som har det ELLER har åsikter om det"....det trodde jag betydde att man tilläts skriva även om man inte hade lagt själva golvet. Dumma jag.

Visste inte heller att man inte fick jämföra med andra liknande golv, men du har säkert mer koll på vad som gäller här.

Sorry TS att jag la min näsa i blöt och delade med mig av mina åsikter och en återförsäjares åsikter när det bara var Runes egen erfarenhet som betydde något. :p

Hej!

I början av 90-talet hade IKEA något liknande. Jag flyttade in i en hyreslägenhet med rosarandig smutsig heltäckningsmatta i den långa hallen. Enligt förre hyresgästen var det den enda matta som låg där. Jag frågade värden om jag fick ta bort den och det fick jag. Under fanns det en helt OK riktig linoleummatta.

Men de hade limmat den anskrämliga heltäckningsmattan på den så att limmet inte gick att få bort!!! :surprised: Hur kan man göra så???

I alla fall så bestämde jag mig för att det billigaste och enklaste sättet att få någon sorts ordning på detta golv var att lägga in IKEA-varianten av dessa självhäftande plattor ovanpå linoleummattan med limresterna. Det fungerade faktiskt utmärkt. Det blev ett svart och vit-rutigt golv som i alla fall höll de 5 åren jag bodde i den lägenheten. Så jag har bra erfarenhet av denna typ av plattor.

/pinebar

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.