Hej!

Vi bor i ett parhus från -78 och har börjat fundera på att byta ut vatten- och elledningar. Tyvärr har jag inte lyckats hitta vilka material de är gjorda av. Kök och våtrum är jordade, inte övriga rum.

- Förstår det som att stambyte = byta ut alla vattenrör. Detta verkar vara allra vanligast för bostadsrätter/lägenhetskomplex. Vad har ni för erfarenhet kring det om man bor i småhus?

- Elledniningar säger vissa inte behöver bytas om man inte utför renoveringar, andra säger att de bör bytas efter ca. 50 år. Hur ser ni på det?

Mvh
 
Att byta stammar i en villa medför ju att du behöver riva allt där de finns. Det brukar oftast göras ett utrymme i taget när man ändå renoverar där. Svårt att bo i villan utan kök, toa etc under bytet.

El från -78 ska du inte byta bara för att byta. Säkert kan det finnas vissa delar som du kan modernisera om allt är original men att dra om allt är onödigt tror jag! 👍🙃
 
  • Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
Vattenrören är jag lite osäker på. Undersök vad det är för material. Fanns tydligen ljusa gråvita avloppsrör på 70-talet som blir sköra som äggskal med åren och det är ju inte bra.

Elledningar från -78 håller i 100+ år. Viktigast att det numera finns jordfelsbrytare. Jordade uttag överallt ger aningen bättre säkerhet men de flesta apparater man köper idag är dubbelisolerade och ska inte jordas, förutom köksapparater och vitvaror.
 
Redigerat:
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Har man inga problem så behövs dom inte bytas!
Jag bor i hus från 1960 och här är inga stammar bytade även golvbrunnsr i gjutjärn är original.
Bara rör utanför huset ut mot gatan är bytt till plast 1994.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.