Hej. Huset är från 20-talet. Idag ser bjälklaget över källaren ut såhär:
Gammalt bjälklag med träreglar på betong över en källare i ett hus från 20-talet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träreglarna ligger på en ca 10 cm betong och under ligger källaren som är uppvärmd. Dock inte lika varm som våningsplanen ovanför. Källaren dränerades om 2004 och är torr och fin. Däremot är ju inte källargolvet isolerat eftersom det är gammalt.

Min byggare föreslog idag att vi skulle gjuta golven på nedervåningen med lättbetong. Då skulle vi bl.a få det dragtätt och bra förutsättningar för golvvärmen som vi tänker lägga. Plus att känslan av att gå på golvet kommer bli stum och fin.

Skulle vilja vet om det finns några uppenbara risker med detta ur fuktsynpunkt ell. annat och/eller om det finns några saker man bör tänka lite extra på. T.ex vad bör man hålla koll på efteråt om vi gör såhär.

Väggarna ovanför byggs diffusionsöppet med tilläggsisolering invändigt av cellulosa eftersom vi behåller den gamla torvsioleringen i väggarna tills vi tar tag i fasaden utvändigt. Då kommer vi tömma facken utifrån i väggarna på torv och spruta i lösull av cellulosa.

Kan nämnas att vi också kommer att dra kanaler för utökad ventilation i huset och då kommer även källaren att få frånluftsventiler alt ngn egen form av ventilation så att vi vädrar därnere också.
 
Jag tror det bir utmärkt med EPS-cement där, eventuellt kan man fylla upp med "sparkroppar" av EPS-skivor för att spara pengar om det är tjockt.

Tänk också på att passa på att dra alla rör ni vill ha i framtiden medan bjälklaget är öppet.
 
Bra idé. Ska kolla upp det. Blir galet dyrt annars. Är det ngt mer man bör tänka på? Tänkte mest ur fuktsynpunkt. Hur påverkas de gamla golvreglarna t.ex. Fuktvandring...

Vilken typ/kvalitet av EPS skiva ska man ha isf?

Vi ska lägga spårade skivor i spån ovanpå.
 
Redigerat:
När det är såpass stora mängder som ska gjutas är det mycket billigare att köpa epsbetong från betongstationen, ofta finns det firma som kommer med en liten pump och kan lägga ut det smidigt också.

Köpa på säck är vansinningt dyrt.
 
Ska ni ha kvar de gamla golvreglarna och sen lägga spårad spånskiva ser jag inte vitsen med eps ?

Vi gjorde nyligen en liknande lösning i en villa men där tog vi bort reglarna och städade ur ordentligt.
Gjöt på med 60-70mm EPS varpå vi armerade och la vattenburen golvvärme som sedan flytspacklades in.
Klinker ovanpå detta.

Vad ska ni ha för ytskikt på det färdiga golvet... klinker, parkett ?
 
Jag har en liknade uppgift framför mig. Jag hade 20 cm sand som golvreglarna låg i samt parkett på det.
Min tanke att lägga ett lager cellplast direkt på betongen sen ett flytande spånundergolv på det med gles plåt och övergolv. Jag kanske jämnar av det först med ett min tjocklek flyt.
 
Vi tog en närmare titt på golvbjälklaget i den äldsta delen av huset och där är det inte betong utan ett ganska klent träbjälklag som vi nu ska förstärka och utifrån det så kommer vi fylla utrymmena med lösull av cellulosa istället och köra spånskivorna ovanpå.

Hade varit nice att gjuta men med de förutsättningar vi har så blir det att rikta upp så gott det går och använda lösull. Kanske inte den optimala lösningen men ett fullgott alternativ och klart mycket billigare.
 
en fråga till. Vore det helt fel att bara fylla det med mineralullsskivor och sen lägga på med golvspån?? Nu är jag inne på cellulosa lösull

I den gamla delan av huset är det ett träbjälklag över källaren. Funkar det att dumpa mineralull där också?

Behövs ngn spärr mellan bjälklagen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.