762 läst · 16 svar
762 läst
16 svar
Epoq induktionshäll
Sida 1 av 2
Hej,
Är det någon som känner till Elgigantens induktionshäll Epoq?
Vi har precis köpt den och är nöjda, så kanske lite sent om någon säger att det är skit…
Vi hade en IKEA ”Otrolig” tidigare som var hemsk och pep och stängde av sig för minsta vattendroppe och då menar jag 2 mm!
Visst har jag tittat på Electrolux och miele och många andra och man vill inte vara dumsnål, MEN, jag bestämde mig för denna som är tillverkad i Kina som så mycket annat. Det finns ju bra saker därifrån och inte bara dåliga.
Priset runt 7000 kr och 7 års garanti samt att man inte räknar med att Elgiganten ska gå i konkurs helt plötsligt.
Men kul om någon har någon synpunkt. 🙏
Vi har precis köpt den och är nöjda, så kanske lite sent om någon säger att det är skit…
Vi hade en IKEA ”Otrolig” tidigare som var hemsk och pep och stängde av sig för minsta vattendroppe och då menar jag 2 mm!
Visst har jag tittat på Electrolux och miele och många andra och man vill inte vara dumsnål, MEN, jag bestämde mig för denna som är tillverkad i Kina som så mycket annat. Det finns ju bra saker därifrån och inte bara dåliga.
Priset runt 7000 kr och 7 års garanti samt att man inte räknar med att Elgiganten ska gå i konkurs helt plötsligt.
D
Den ofrivillige klåparen
Medlem
· 1 074 inlägg
Den ofrivillige klåparen
Medlem
- 1 074 inlägg
Eftersom du frågar.
Jag tar inte i kedjors "egna" märken ens med tång. Utvecklat i Kina och tillverkat i Kina och finns det en grej Kina är bäst på i världen så är det att tillverka ren skit.
Därav tycker jag du ska lämna tillbaka hällen med ovan motivering och köpa en tysk häll istället.
Jag tar inte i kedjors "egna" märken ens med tång. Utvecklat i Kina och tillverkat i Kina och finns det en grej Kina är bäst på i världen så är det att tillverka ren skit.
Därav tycker jag du ska lämna tillbaka hällen med ovan motivering och köpa en tysk häll istället.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 156 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 156 inlägg
Rent generellt så går det inte att laga vitvaror från Kina eftersom det inte finns några reservdelar, så under de kommande 7 åren kommer Elgiganten att byta ut hällen till en ny om/när något slutar att fungera. Det behöver inte bli en likadan utan någon som de tycker är likvärdig. Efter de 7 åren får du själv köpa en ny häll.
Så om Kina är sämst i världen på att tillverka skit, är det då inte konstigt att alla elektriska kretsar i de flesta europeiska apparater är från Kina? Så iPhone måste ju då vara dålig som fan tillsammans med alla andra mobiltelefoner i världen. Kanske dax att skicka tillbaka allt då om man ska ta dig på orden?D Den ofrivillige klåparen skrev:
Bästa svaret
Du gav oss ingen länk men jag förmodar att det är den här hällen:J Johansson68 skrev:Hej,
https://www.elgiganten.se/product/v...onshall-eih602b23n-60cm/687790#specifications
På papperet ser man inga fel. Hoppas du trivs med den.
D
Den ofrivillige klåparen
Medlem
· 1 074 inlägg
Den ofrivillige klåparen
Medlem
- 1 074 inlägg
Försöker du medvetet missförstå vad jag skriver eller vill du att jag ska förtydliga min synpunkt? Har du själv erfarenhet av teknikutveckling?J Johansson68 skrev:Så om Kina är sämst i världen på att tillverka skit, är det då inte konstigt att alla elektriska kretsar i de flesta europeiska apparater är från Kina? Så iPhone måste ju då vara dålig som fan tillsammans med alla andra mobiltelefoner i världen. Kanske dax att skicka tillbaka allt då om man ska ta dig på orden?
Om du lästJ Johansson68 skrev:Så om Kina är sämst i världen på att tillverka skit, är det då inte konstigt att alla elektriska kretsar i de flesta europeiska apparater är från Kina? Så iPhone måste ju då vara dålig som fan tillsammans med alla andra mobiltelefoner i världen. Kanske dax att skicka tillbaka allt då om man ska ta dig på orden?
konstruerade, designade och tillverkade i PRC-det är rent skit det
Är det inte dumt att fråga om erfarenheter efter man har köpt något? Du har väl valt den för at just den passade dig.
Jag skulle inte heller köpa liknande. Fick returnerat ikeas häll med inbyggd fläkt pga att den inte levde upp till min krav som dom dessutom lovade.
Köpte en Siemens (80 bred) för 8000:- och takhängd fläkt för ca 7000:- istället och är toknöjd med det.
Skulle bara köpa Siemens eller Bosch pga känslighet mot bl a ljud och användarbarhet.
Men om du är nöjd så är det bra!
Jag skulle inte heller köpa liknande. Fick returnerat ikeas häll med inbyggd fläkt pga att den inte levde upp till min krav som dom dessutom lovade.
Köpte en Siemens (80 bred) för 8000:- och takhängd fläkt för ca 7000:- istället och är toknöjd med det.
Skulle bara köpa Siemens eller Bosch pga känslighet mot bl a ljud och användarbarhet.
Jag har väldigt svårt att ta information på allvar om man skriftligen beskriver något som skit, värdelöst och jävla kinaprylar. Det är inte konstruktivt när det gäller en vitvara man undrar över och man får till svars något som inte har med den enstaka produkten att göra utan att man b.D Den ofrivillige klåparen skrev:
tack för svaret men jag skulle nog inte tycka att det är dumt att rent allmänt fråga om någon har erfarenhet av just den produkt man köpt. Det ligger ju i varje enskildes natur att fråga om man är intresserad av att höra om någon haft en dålig upplevelse av samma produkt. Trodde väl att det var ok att vara nyfiken och fråga och ser väl inte riktigt vad som skulle vara dumt med det. Men tack för svaret.D Dr Benz skrev:Är det inte dumt att fråga om erfarenheter efter man har köpt något? Du har väl valt den för at just den passade dig.
D
Den ofrivillige klåparen
Medlem
· 1 074 inlägg
Den ofrivillige klåparen
Medlem
- 1 074 inlägg
Här tycker vi olika. Jag ska utveckla. Mitt förtroende för kinesisk R&D mot konsument är noll och intet. Det grundar sig dels i erfarenhet från svensk industri med kinesiska ingenjörsrelationer, men också från andra sammanhang - t.ex. lyckas våra kinesiska vänner dåligt med att hålla giftiga och i EU reglerade kemikalier under rådande gränsvärden i bland annat leksaker. Det finns åtskilliga kinesiska gästarbetare som postar barnmat och blöjor till Kina, för man litar inte på sina inhemska leverantörer. Finns en melaminskandal som är rätt dyster läsning. Summa summarum så finns ingen respekt för hälsa, liv och miljö i den kinesiska industrin. Därför skriver jag att Kina är mästare på att producera dåliga varor, "skit", och det enda Epoq gjort med din häll är att sätta på ett klistermärke och översätta en manual. Utöver ovan beskrivna problem finns fler mindre smickrande omständigheter bl.a. kopplat till kinesiska statsapparaten.J Johansson68 skrev:
Det är inte bra men annorlunda när beställaren är ett företag med egen utveckling som lägger tillverkning i Kina, varför din fråga om Apple är att jämföra äpplen med päron.
Personligen undviker jag allt från Kina i den mån jag kan, det är förstås omöjligt, men det finns verktyg, telefoner, bilar, datorer, ja det mesta att köpa tillverkat i andra länder, även om en del av deras supply chain förstås är kinesisk.
Nej dumt var kanske fel ord. Det håller jag med om.J Johansson68 skrev:Jag har väldigt svårt att ta information på allvar om man skriftligen beskriver något som skit, värdelöst och jävla kinaprylar. Det är inte konstruktivt när det gäller en vitvara man undrar över och man får till svars något som inte har med den enstaka produkten att göra utan att man b.
tack för svaret men jag skulle nog inte tycka att det är dumt att rent allmänt fråga om någon har erfarenhet av just den produkt man köpt. Det ligger ju i varje enskildes natur att fråga om man är intresserad av att höra om någon haft en dålig upplevelse av samma produkt. Trodde väl att det var ok att vara nyfiken och fråga och ser väl inte riktigt vad som skulle vara dumt med det. Men tack för svaret.
Bra skrivet instämmer till 100% baserat på min erfarenhetD Den ofrivillige klåparen skrev:Här tycker vi olika. Jag ska utveckla. Mitt förtroende för kinesisk R&D mot konsument är noll och intet. Det grundar sig dels i erfarenhet från svensk industri med kinesiska ingenjörsrelationer, men också från andra sammanhang - t.ex. lyckas våra kinesiska vänner dåligt med att hålla giftiga och i EU reglerade kemikalier under rådande gränsvärden i bland annat leksaker. Det finns åtskilliga kinesiska gästarbetare som postar barnmat och blöjor till Kina, för man litar inte på sina inhemska leverantörer. Finns en melaminskandal som är rätt dyster läsning. Summa summarum så finns ingen respekt för hälsa, liv och miljö i den kinesiska industrin. Därför skriver jag att Kina är mästare på att producera dåliga varor, "skit", och det enda Epoq gjort med din häll är att sätta på ett klistermärke och översätta en manual. Utöver ovan beskrivna problem finns fler mindre smickrande omständigheter bl.a. kopplat till kinesiska statsapparaten.
Det är inte bra men annorlunda när beställaren är ett företag med egen utveckling som lägger tillverkning i Kina, varför din fråga om Apple är att jämföra äpplen med päron.
Personligen undviker jag allt från Kina i den mån jag kan, det är förstås omöjligt, men det finns verktyg, telefoner, bilar, datorer, ja det mesta att köpa tillverkat i andra länder, även om en del av deras supply chain förstås är kinesisk.