Hej,

Håller på med ett entrétak och nojjar lite om taklutningen. Taket ska bli plant/rakt (ej brutet) och kommer sticka ut ca 1,8 - 2 meter från huset. Då det kommer bli ca 3,5 meter brett så kommer jag ha fyra stolpar i framkant med en bärlina för takbjälkarna. Det blev fyra stolpar för att få till det rent estetiskt. Men nu har jag börjat nojja lite om taklutningen... Bor i en 1½ plans villa med brutet tak 45 graders lutning och med tegelpannor. För att hålla det enhetligt och snyggt så vill jag fortsätta med tegelpannor. Ovanför entrén har jag en stor takkupa som tar upp mestadels av all snö som hamnar där.

Men nu nojjar jag som sagt om taklutningen.. Jag har använt ganska kraftigt virke till bärlina och takbjälkar 45 x 170 (sett till bredd och längd på taket). Vet att tillverkare "rekommenderar" 14 graders minimilutning osv men givet mina förutsättningar så borde jag väl kunna köra på en lägre lutning utan att riskera snö- eller vattenproblem? Det är ett oisolerat mindre entrétak som inte gör "intrång" i befintligt tak utan hamnar under hängränna osv från själva hustaket. Typ som ett altantak.

Tacksam för råd och rekommendationer för att kunna ha så liten lutning som möjligt på ett mindre entrétak. Se ej fackmannamässigt utförd skiss nedan. :)

Tack på förhand!
Mvh
Hampus

Entretak.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag skulle inte lägga tegel lägre än 14 grader kommer troligen inte hålla tät. Du kan kanske lägga fusk tegel i plåt Är också rekommenderat från 14 graders men går på lägre. Anors är det bandtäckning, papp och duk som är rekommenderat på tak med svag lutning.

Hej, jag har en liknande förstukvist på gång.
Kanske lite mindre dock, blir nog ca 2,5x1,4

För att klara den lilla taklutningen nöjer jag mig med papp på kvisten.
Kanske något du kan ta efter?

Vad det är på detta flacka tak syns ju knappt från marken heller.

Tack för svar!

Vad kommer du landa på för lutning i grader? Om jag har utrymme så borde jag kunna lägga papp enligt din modell och tegel ovanpå? Mitt entrétak kommer synas från väg och gångbana så det vore snyggast med samma tegel som resten av huset.

Gör du någon "habrovinklösning" mellan ditt entrétak och hustaket så att inte regn/snö/vatten driver in bakom/under/mellan entrétak och hustak? Ansluter ditt tak i husvägg eller hustak?

Mitt altantak som bygges samtidigt som huset 1990 och som är betydligt större än mitt tilltänkta entrétak har en lutning på 4-5 grader. Det betyder iofs inte att det är rätt men det funkar i vissa fall kan man väl säga... :)

Här är en vy hur det är tänkt att se ut.
Har andra vyer också om du är intresserad (det är en arkitekt-släkting som ritat "gratis").
Och det är ingen som ser det, bortom huset ligger kilometer av öde ängar.

Alltså ej integrerat med hustaket, som är ett enkelt sadeltak utan vinklar och vrår.
Nu är entrén på läsidan, så där kommer inte mycket vatten och snö från det hållet.

kvist.JPG
Skapa konto

• Gilla
Ibrahimovic
  • Laddar…
Knacka-på-trä: Tusen tack för ditt svar, ser ut som vi kommer göra snarlika farstukvistar. Några små följdfrågor:

1. Vad har du för avstånd mellan vägg och stolpar? Jag kanske har överdimensionerat mitt bygge med 45x170 på en sträcka av 1,8 m mellan vägg och stoplar... Likaså den främre bärlinan hade jag tänkt köra i 45x170 på en sträcka av 3,5 m fördelat på 4 stolpar 95x95. Min farstukvist är alltså 1,8m djup och 3,5 m bred med 4 stolpar i framkant. Tror du jag kan krypa ner till 45x145 eller till och med 45x120 jag också? (bor i sthlm)

2. Vad kommer du köra ovanpå taket? Takpapp?

3. Jag funderar på att avsluta ytskiktet bakom hängrännan på något sätt, typ dra upp takpappen en bit under hustaket så att inte vatten/snö kan tränga sig in under takfoten så att säga. Jag har betongpannor med någon form av skivmaterial under så jag kan få upp takpapp under skivan och pannorna ganska enkelt.

4. Vad får du för lutning i grader med dina mått?

Tack på förhand!
Mvh
Hampus

Sorry missade info i ditt tidigare svar... :)

Redigerat:
Plan:
kvist2.JPG
Skapa konto

• Gilla
Henke Ekerbring
  • Laddar…
Till denna låglutande konstruktion, behöver man lägga både underlags- och ytpapp? Eller räcker det med en ytpapp av bättre kvalité?

/H

Knacka-på-trä: Hur har du tänkt lösa entrétaket sista biten under takfoten på befintligt tak? Känns knepigt att lägga papp hela vägen in till väggen pga det trånga utrymmet.

Se nedan otroligt seriösa skisser på alternativ. ytpapp.jpg
Skapa konto

Hampus_Lind skrev:
Knacka-på-trä: Hur har du tänkt lösa entrétaket sista biten under takfoten på befintligt tak? Känns knepigt att lägga papp hela vägen in till väggen pga det trånga utrymmet.

Se nedan otroligt seriösa skisser på alternativ.[bild]
Bra fråga!
Jag har väl tänkt att förbereda en plywoodskiva, kan kanske bli med en skarv eftersom den är så bred,
med papp klistrad på, som jag sedan lägger upp på regelverket och skruvar fast.

Du vet:
Fixa plywooden,
skruva fast "spikreglar",
sätta på pappen,
upp med takskivan på plats,
skruva fast "spikreglarna" i befintligt regelverk.

Det borde gå tycker jag.
Annars kölhalar vi arkitekten!

Att mecka med papp upp mot befintligt tak tror jag är overkill.
Men vi får se! När det är klart (borde bli i höst) skall jag redovisa resultatet. Promise!

smart! :) Får titta på något liknande..

Hej hej, är taket färdigt? Får man se bilder?

Jag är intresserad av att bygga ett tak likt a-hus farstukvist, fast då endast vänstra delen: Påminner ditt tak om detta i konstruktion? Det ser så ut på ritningarna.
Husknuten-villa-Anneberg-med-annex.jpg
Skapa konto

En fråga jag funderar på, hur gör man i undertaket? Är reglarna nakna eller har du klätt in det? Som sagt, jag vill gärna se bilder :)

KnockOnWood skrev:
Här är en vy hur det är tänkt att se ut.
Har andra vyer också om du är intresserad (det är en arkitekt-släkting som ritat "gratis").
Och det är ingen som ser det, bortom huset ligger kilometer av öde ängar.

Alltså ej integrerat med hustaket, som är ett enkelt sadeltak utan vinklar och vrår.
Nu är entrén på läsidan, så där kommer inte mycket vatten och snö från det hållet.

[bild]
Hej,
Jag skall bygga precis en sån förstukvist som du har ritning på här och undrar om jag skulle kunna få ta del av övriga vyer på den?

Hälsningar
Carl-Henrik
Varberg

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.