Hej,

Har tidigare frågat forumet om hjälp gällande hur jag kan hjälpa min 90-åriga dementa förälder att göra sig av med ett mkt enkelt fritidshus i Roslagen. Framkommit att hen har anlitat en lokal mångsysslare till att anlägga någon form av nedgrävd avloppstank (ej BDT) för att installera en liten vattentoalett. Denne entreprenör ska enligt uppgift ha åtagit sig att sköta allt, inklusive kommunikation med kommunen för tillstånd osv. Arbetet drog ut på tiden och flera år gick.

När vi nu går igenom fastigheten inför försäljning framkommer att det finns ett tillstånd för att anlägga avloppstank, vilket också förefaller ha skett, och en vattentoalett finns i badrummet. Ingen har bott där sedan dess. Dock har kommunen aldrig blivit meddelade att så skett, det saknas en obligatorisk sk entreprenörsrapport som det åligger hastighetsägaren att inkomma med innan avloppet tas i bruk. Överenskommelsen ska dock ha varit att den aktuelle entreprenören även insänder detta sista steg i processen.

Så har inte skett och jag har nu skickat upprepade mail och sms till vederbörande sedan i oktober. I slutet av november blir jag uppringd av honom och han påstår att han ska författa den dokumention som saknas, jag skickar blanketten som ska fyllas i. Sedan dess helt tyst, inga svar på frågor eller påminnelser.

Jag ser inte hur vi ska kunna gå vidare med detta utan att blanda in antingen kommunen eller jurist. Vad hade ni gjort? Vi vet inte exakt vad som är utfört och det saknas av allt att döma skriftligt avtal om jobbet. Det jag vet om processen har jag fått fram genom att tala med en 90-årig granne som i samma process också lät entrepenören anlägga samma sorts avlopp (som till slut då skickade in vederbörandes rapport).

• Grön avloppstankslock med beteckningen "CIPAX" omgiven av vissna växter och en del av en skosula synlig vid kanten av bilden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det blir väl en avvägning. Antingen fortsätter du att försöka få entreprenören att fixa det. Eller sälj huset med uppgift om att tankinstallationen inte är färdig, pappersmässigt. Så får köparen dra det. Lär ju bli lägre pris. Men hur mycket lägre pris i förhållande till ansträgningen att få entreprenören att göra klart?

• Gilla
Alti och 4 till
  • Laddar…
R
Keoo Keoo skrev:
Hej,

Har tidigare frågat forumet om hjälp gällande hur jag kan hjälpa min 90-åriga dementa förälder att göra sig av med ett mkt enkelt fritidshus i Roslagen. Framkommit att hen har anlitat en lokal mångsysslare till att anlägga någon form av nedgrävd avloppstank (ej BDT) för att installera en liten vattentoalett. Denne entreprenör ska enligt uppgift ha åtagit sig att sköta allt, inklusive kommunikation med kommunen för tillstånd osv. Arbetet drog ut på tiden och flera år gick.

När vi nu går igenom fastigheten inför försäljning framkommer att det finns ett tillstånd för att anlägga avloppstank, vilket också förefaller ha skett, och en vattentoalett finns i badrummet. Ingen har bott där sedan dess. Dock har kommunen aldrig blivit meddelade att så skett, det saknas en obligatorisk sk entreprenörsrapport som det åligger hastighetsägaren att inkomma med innan avloppet tas i bruk. Överenskommelsen ska dock ha varit att den aktuelle entreprenören även insänder detta sista steg i processen.

Så har inte skett och jag har nu skickat upprepade mail och sms till vederbörande sedan i oktober. I slutet av november blir jag uppringd av honom och han påstår att han ska författa den dokumention som saknas, jag skickar blanketten som ska fyllas i. Sedan dess helt tyst, inga svar på frågor eller påminnelser.

Jag ser inte hur vi ska kunna gå vidare med detta utan att blanda in antingen kommunen eller jurist. Vad hade ni gjort? Vi vet inte exakt vad som är utfört och det saknas av allt att döma skriftligt avtal om jobbet. Det jag vet om processen har jag fått fram genom att tala med en 90-årig granne som i samma process också lät entrepenören anlägga samma sorts avlopp (som till slut då skickade in vederbörandes rapport).
Du kan inte fylla i den själv? Jag har i båda våra hus som jag har byggt gjort detta själv..

• Gilla
Alti och 1 till
  • Laddar…
Det lär ju påverka slutpriset mer än det smakar att sälja utan att det är klart, för mig som köpare hade det varit en varningsflagga om att något kanske inte är OK med avloppslösningen.

Kanske kan ni få kika på grannens rapport och se om det är något som går att lösa på egen hand?

• Gilla
Alti och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Verkar ju dumt att förfalska en entreprenörsrapport. Det är ju bara den som har utfört avloppsanläggningen som kan fylla i att denne har gjort det. Blir ju bara ett elände sen om det blir strul efter försäljningen.

Så pusha den lokala mångsysslaren. Kanske göra hembesök med rapportformuläret utskrivet och fylla i det med honom? Kan ju inte vara så krångligt.

Vill han inte, kanske för att tanken inte är korrekt lagd enligt tillståndet eller korrekt dokumenterat, så är den andra korrekta vägen att gå att söka ett nytt avloppstillstånd för den redan lagda anläggningen. Denna gång genom att kommunen beslutar om ett tillstånd utan användningsförbud och villkor om en entreprenörsrapport för att lyfta detta förbud. Vill inte kommunens avloppsenhet inte spela med så är en ny anläggning med ett nytt tillstånd aktuellt.

• Gilla
Sigge1960 och 1 till
  • Laddar…
R
Det jobbiga är i alla fall så kräver våran kommun bilder på dom olika stegen i anläggningen och rördragningarna..

Bestäm träff med entreprenören och sitt med honom när han fyller i rapporten. Jurist lär bli svårt om det inte finns tydliga avtal skrivna. Bättre med lite mild påtryckning och se till att träffa han så han fyller i rapporten. Även om det blir en bit för dig att åka.

Fråga kommunen vad man gör om entreprenören dött eller flyttat till Thailand.
Gör sedan så som beskrivs.
Jaga mångsysslare hade jag inte gjort. När är det ens säsong för det?

• Gilla
  • Haha
Jenpet och 10 till
  • Laddar…
Cheesen
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jaga mångsysslare hade jag inte gjort. När är det ens säsong för det?
Dom är lovliga året om.
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Så pusha den lokala mångsysslaren. Kanske göra hembesök med rapportformuläret utskrivet och fylla i det med honom? Kan ju inte vara så krångligt.
+1 på detta. Om det är en mångsysslare som kanske vill ha fler kunder så kan det ju finnas incitament att inte få ryktet på bygden att man är den som utnyttjar gamla dementa människor..

• Gilla
Alti och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
När är det ens säsong för det?
All year around ;)

//

• Gilla
Alti
  • Laddar…
Keoo Keoo skrev:
Hej,

Bor i Huddinge kommun. När entreprenörsarbetet var klart med vårt avlopp fanns en länk i miljökontorets sidor. Fyllde i berörda uppgifter. Storlek på tank, entreprenör m.m. samt att entreprenörsarbetet var klart. Hade för mig att det var entreprenören ansvar men fick i kontakt med kommunen svaret att detta var mitt ansvar. Fick en bekräftelse av kommunen samt givetvis en rejäl faktura (totalt ca 13-15000 kr) i tillsynsärende, före och efter arbetet. Kolla upp om inte Er kommun har motsvarande upplägg. Var även tvungen att i en elektronisk tomtkarta ange rörläggning samt var tanken placerats.

• Gilla
Keoo
  • Laddar…
4774
O OTG skrev:
Bor i Huddinge kommun. När entreprenörsarbetet var klart med vårt avlopp fanns en länk i miljökontorets sidor. Fyllde i berörda uppgifter. Storlek på tank, entreprenör m.m. samt att entreprenörsarbetet var klart. Hade för mig att det var entreprenören ansvar men fick i kontakt med kommunen svaret att detta var mitt ansvar. Fick en bekräftelse av kommunen samt givetvis en rejäl faktura (totalt ca 13-15000 kr) i tillsynsärende, före och efter arbetet. Kolla upp om inte Er kommun har motsvarande upplägg. Var även tvungen att i en elektronisk tomtkarta ange rörläggning samt var tanken placerats.
13-15000kr var billigt kan jag som boende i Nynäs kommun tycka. Vi fick betala för tillsynsärendet sammanlagt 47500kr för absolut ingenting.

• Wow
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Tack för alla svar!

Skrev igår ett sms inklusive orden ”Varken min förälder eller någon av oss barn kan skicka in entreprenörsrapporten eftersom det är du som sitter på informationen om vad som är gjort. Hur tänker du att detta ska lösa sig? Jag vill helst inte att det ska gå så långt men ser snart inte att vi har så mycket val annat än att ta detta vidare till jurist, avloppslösningen måste ju dokumenteras.”

Vederbörande återkom direkt och sade att den skulle skickas in samma kväll. Dock lyfte han nu ny fråga: den ursprungliga ansökan gällde BÅDE sluten tank för vattentoalett och avlopp för BDT (alltså två separata system) men det är bara sluten tank som anlagts. Han trodde kanske att kommunen inte skulle godta att bara det ena gjorts.

Det har alltid funnits vatten indraget för kök och handfat, som det således också funnits någon avloppslösning för sedan 70-talet, och det är alltjämt denna som är i bruk. Jag vet inget mer om denna, men den kan förstås vara ett svartbygge, eller vad man ska säga, också. Ser dock inte annars varför den nya slutna tanken för vattentoalett (ej funnits tidigare) kräver ny BDT-lösning. Men kan förstås inget om det regelverket? Rör Norrtälje.

• Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.