N noone70 skrev:
Vi har parkslide i vårt område och jag har snackat med kommunens ansvariga("expert") på deras ÅVC och han sa att det är viktigt att spola av skopa och grävare när man lämnar ett område med parkslide. Allra bäst är om man kan gå lös på skopan med brännare.
(Rätt eller fel har jag ingen aning om)
Det är inte pesten man pratar om.
Jag skulle vilja veta om det egentligen finns någonting som stödjer det hela? Men det är inte första fången kommunens experter inte kan något
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Berätta mer! Hur fick du in parkslide på tomten så där plötsligt? Med fylle/jord?

(Mina grannar som har parkslide är alla skyldiga till att själva ha planterat den "fina" växten i sin trädgård.)
Precis, fick ett extra lass fuljord från entreprenören som gjorde avloppet för oss. Den jorden användes för att jämna ut gräsmattan. Våren efter började några små plantor dyka upp i gräsmattan. Lyckligtvis inte så många, olyckligtvis var fuljorden full med sten så det var lite knöligt att gräva upp rotbitarna. Men det gick ju bra till slut. (y)
 
  • Gilla
1234bjorn och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
T ToRy skrev:
Precis, fick ett extra lass fuljord från entreprenören som gjorde avloppet för oss. Den jorden användes för att jämna ut gräsmattan. Våren efter började några små plantor dyka upp i gräsmattan. Lyckligtvis inte så många, olyckligtvis var fuljorden full med sten så det var lite knöligt att gräva upp rotbitarna. Men det gick ju bra till slut. (y)
Det är väl oftast så som parkslide sprids om den inte planteras, med jordmassor. Förhoppningsvis lugnande för TS också att parksliden är lätt att avlägsna när den kommer in som svaga rotfragment som ännu inte har etablerat sig. Men om man inget gör på 5-10 år så bygger den ju de där envisa rötterna som gör den så svårt att få bort.
 
  • Gilla
1234bjorn och 2 till
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Precis, fick ett extra lass fuljord från entreprenören som gjorde avloppet för oss. Den jorden användes för att jämna ut gräsmattan. Våren efter började några små plantor dyka upp i gräsmattan. Lyckligtvis inte så många, olyckligtvis var fuljorden full med sten så det var lite knöligt att gräva upp rotbitarna. Men det gick ju bra till slut. (y)
Det hade kunnat vara kvickrot/vitrot.... den växer som... ska vi se... ogräs.
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det hade kunnat vara kvickrot/vitrot.... den växer som... ska vi se... ogräs.
Eller Kirskål.... då ryker en massa "egentid" för trädgårdsarbete...;)
 
  • Gilla
Davidbagare och 1 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det hade kunnat vara kvickrot/vitrot.... den växer som... ska vi se... ogräs.
Nope, detta var parkslide.
 
D Daniel 109 skrev:
Parkslide är inte alls dyrt att bli av med. Men det kräver en del envishet......
Då det i tråden pratats om att det krävs en hel del "resurser" för att bli av med parkslide vill jag bara förtydliga att envishet tar tid, tid är en resurs som kostar pengar, speciellt om en kommun eller en entreprenör är inblandad. Så i diskussionen om kommunen ska bli av med eller förhindra spridningen av parkslide så jo, då är det i allra högsta grad dyrt.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Ja, ska man överlåta det på någon annan så kommer det att kosta. Men även här tycker jag att det överdrivs. Men här pratar vi ju främst om små villatomter. Där är det en liten insats i förhållande till annat som måste göras.

Det är tex den här typen av inlägg jag reagerar på.
N noone70 skrev:
Jag har även kollat upp vad det kostar att sanera… det är SVINDYRT.
Så jag har fullständigt förståelse för TS oro.
Dock är Parkslide lite som hundbajs, så länge man låter det vara så händer det inte så mycket :cool:
Jag ska se till att dokumentera den bekämpning jag påbörjade förra året för att få lite motvikt till all denna skrämselpropaganda.
 
D Daniel 109 skrev:
Ja, ska man överlåta det på någon annan så kommer det att kosta. Men även här tycker jag att det överdrivs. Men här pratar vi ju främst om små villatomter. Där är det en liten insats i förhållande till annat som måste göras.

Det är tex den här typen av inlägg jag reagerar på.


Jag ska se till att dokumentera den bekämpning jag påbörjade förra året för att få lite motvikt till all denna skrämselpropaganda.
Ska du göra dig av ”smittad” jord ska den (vår kommun) hanteras på ett speciellt sätt. Kostnad 1300kr/ton +moms (oavsett om du är privatperson eller inte)
Detta är exklusive transport
 
Claes Sörmland
D Daniel 109 skrev:
Ja, ska man överlåta det på någon annan så kommer det att kosta. Men även här tycker jag att det överdrivs. Men här pratar vi ju främst om små villatomter. Där är det en liten insats i förhållande till annat som måste göras.

Det är tex den här typen av inlägg jag reagerar på.


Jag ska se till att dokumentera den bekämpning jag påbörjade förra året för att få lite motvikt till all denna skrämselpropaganda.
Jag håller med dig om principen att det är väldigt lite arbete över lång tid så gör man det privat så borde det inte vara ett problem för en villaägare. Men samtidigt känner jag mina medmänniskor. Väldigt många klarar inte av (orkar inte) med att lägga till rutinarbete i sin vardag av denna typ. De vill ha en snabbfix. Och det går ju inte.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Ska du göra dig av ”smittad” jord ska den (vår kommun) hanteras på ett speciellt sätt. Kostnad 1300kr/ton +moms (oavsett om du är privatperson eller inte)
Detta är exklusive transport
Men det finns ju ingen anledning att göra det.
 
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag håller med dig om principen att det är väldigt lite arbete över lång tid så gör man det privat så borde det inte vara ett problem för en villaägare. Men samtidigt känner jag mina medmänniskor. Väldigt många klarar inte av (orkar inte) med att lägga till rutinarbete i sin vardag av denna typ. De vill ha en snabbfix. Och det går ju inte.
Rutinarbetet behöver inte vara särskilt frekvent. Någon gång per månad räcker långt.
 
D Daniel 109 skrev:
Men det finns ju ingen anledning att göra det.
Så vad är din lösning om man ska (måste) dra en väg rakt igenom den plats det växer parkslide?
Vad ska jag göra med jorden jag måste gräva bort för att anlägga vägen?

kan jag dumpa jorden hos dig?
Det är inte så mycket, 5-6 kbm kanske
 
Jag pratar fortfarande om villatomter. Många tyckt stor att jorden där den växer måste destrueras. Det är ett ogräs, inget annat. Vid vägbyggen måste man naturligtvis se till att inte sprida den, utan att se till att den bekämpas.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.