D Daniel 109 skrev:
Ja, jag vet att det snurrar en hel massa konstiga råd. Gör du samma sak med lupiner, syrener och påskliljor? De är också invasiva.

Man måste fundera på vad det är man vill undvika, alla invasiva växter har inte samma problembild eller kan åtgärdas på samma sätt.
Och att beakta att det också är geografiskt relaterat.
Läs gärna folder där finns svar på det du frågar efter.
Åter igen, jag hänvisar till olika källor!
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
Det enda jag frågar är hur du hanterar några andra invasiva arter. I vilken folder finns den informationen?

Att det finns foldrar med felaktig eller grovt generaliserad information är jag fullt medveten om. Lupiner och gullris klipper man lämpligen ner innan frösättning. Men det finns ingen anledning till speciell hantering av växtmaterial.
 
D Daniel 109 skrev:
Gör du samma sak med lupiner, syrener och påskliljor? De är också invasiva.
.
Kollade foldern för Kalmar län och trädgård som jag länkade till du får läsa själv för övriga växter:
Syren, finns inte med
Påsklilja, finns inte med
Sandlupin, inte flera och håll koll
Parkslide, inte flera och håll koll
Blomsterlupin, ta bort

Åtminstone något för oss länsbor att utgå från i vårt geografiska område.
Norrland har garanterat andra rekommendationer.
 
Claes Sörmland
A AndersS skrev:
Men det som fick mig att kolla vad vi har vid bostaden och fritidshuset var denna folder från länsstyrelsen förra året,
[länk]
Oj, vilken lågkvalitativ produkt. Inte en enda tydlig referens till gällande lagstiftning. Nyckelmening i broschyren som i allt väsentligt förklarar varför den inte borde ha getts ut:

"Det är väldigt få växter som omfattas av någon lagstiftning i Sverige, vilket gör att denna lista ska ses som en rekommendation utom i de fall då annat anges (förbjuden växt)"
 
Jo, den är motiverad. Att det inte finns lagreglering betyder inte att man ska strunta i problemet. Lagreglering är snarare en nödlösning när det inte fungerar ändå.

Jag begriper mig inte på folk som tror att man ska skita i allt som inte är lagreglerat.

Men att klumpa ihop att alla invasiva växter ska hanteras på samma sätt blir väldigt grovt. I den listan nämns det inte ens att parkslide bör tas bort. Sannolikt för att det på vissa håll verkar finns en uppfattning av att den blir större av att man tar bort den.
 
A AndersS skrev:
Också vad jag skrivit tidigare, nu tredje och avkortat som råd till ts.

* Kontakta kommunen och fråga om det vet om att det finns Parkslide där de nu gräver för VA.

* Och följdfrågan blir då hur de hanterar Parkslide utifrån Naturvårdsverkets rekommendationer.


Ber om ursäkt att inte exakta ordalydelsen i varje skrivning.
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Därav mitt konkreta förslag att ta en enkel titt i skopan när entreprenören anländer till TS tomt. Prata vänligt med grävaren om det finns jord med parksliderötter där så att dessa kan avlägsnas, t ex med en spade. Om entreprenören nu alls ska gräva på TS fastighet, anslutningspunkten läggs ju vanligen någon meter utanför fastigheten och då grävs det inte på TS fastighet alls.
Tycker båda förslag är bra. Själv skulle jag nog börja med kommunen.

Börja med en väldigt snäll ton där man bara informerar om vad man sett och inte anklagande mot någon - inte heller entrepenören, då de säkert inte känner till Parkslide - annars skulle de säkert göra annorlunda. Förutsätt att alla vill samma sak helt enkelt.

Därefter går det i olika riktningar beroende på utfallet:
  1. Kommunen är helt med på noterna - man ber dem återkomma hur det går då det snart även ska grävas in vatten till egna tomten

  2. Den man pratar med på kommunen förstår inte problemet - förklara vänligt problematiken kring Parkslide och hänvisa till Naturvårdsverket mm. Om de fortfarande inte vill förstå - be att få tala med chefen. Förklara lika vänligt för denne. Om inget av detta hjälper - kanske börja hota med lokala tidningen.
När grävmaskin kommer - här uttrycker man sig förstås lite olika beroende på hur det gick vid samtalet med kommunen - men vänlig ton igen - fråga om de rengjort maskinen - om inte - be att få kolla/rensa larvfötter/skopa själv alternativt börja hota med lokala tidningen mm. Men som sagt från snäll till mindre snäll beroende på utfall.
 
Claes Sörmland
D Daniel 109 skrev:
Jo, den är motiverad. Att det inte finns lagreglering betyder inte att man ska strunta i problemet. Lagreglering är snarare en nödlösning när det inte fungerar ändå.

Jag begriper mig inte på folk som tror att man ska skita i allt som inte är lagreglerat.

Men att klumpa ihop att alla invasiva växter ska hanteras på samma sätt blir väldigt grovt. I den listan nämns det inte ens att parkslide bör tas bort. Sannolikt för att det på vissa håll verkar finns en uppfattning av att den blir större av att man tar bort den.
Myndigheter som t ex Länsstyrelsen i Kalmar ska inte sprida oro och skapa osäkerhet om det juridiska läget hos allmänheten på detta sätt. Lagreglering är ingen nödlösning utan är det verktyg som lagstiftaren använder för att driva igenom sin politik. Politiken ska inte smygas igenom via skuggornas myndighetsstyrning, myndighetsaktivism och otydlig viskningslek mellan myndigheter och regering. Önskar våra politiker minska användningen av högst vanliga trädgårdsväxter i handeln så får de ta den debatten och lagstifta om det på helt vanligt demokratiskt manér.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Det är tydligt att det gäller rekommendationer. Det står tydligt vad som är lagreglerat. Man bör definitivt informera om hur man bör hantera dessa växter även om det inte är reglerat i lag.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Claes Sörmland
D Daniel 109 skrev:
Det är tydligt att det gäller rekommendationer. Det står tydligt vad som är lagreglerat. Man bör definitivt informera om hur man bör hantera dessa växter även om det inte är reglerat i lag.
Svensken är auktoritetstroende och särskilt mycket tror man på textprodukter. Man har således ett extra stort ansvar som myndighet när man ger ut skriftliga rekommendationer, det är inget som ska tas lätt på. Det tycker jag man har gjort i denna skrift. I allt väsentligt framgår inte på vilken grund dessa listor har upprättats på myndigheten, vilket forskningsstöd som finns för tabellernas innehåll och vilket lagstöd som finns. Som det ser ut nu är det bara en produkt av enskildas tyckande och viskningslekar.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Ja, tyvärr tycks väldigt mycket information om invasiva växter vara baserat på tyckande på diverse myndigheter. Det är ett problem. Men det framgår tydligt vad som är råd och vad som är lagreglerat i foldern.
 
A AndersS skrev:
Nej, jag noterade tidigt i tråden när ts "hånades" att de som idag har ansvar för och ger rekommendationer är Naturvårdsverket, inkl. länk, om hantering och nu senare till SLU skrivning, som i sin tur Naturvårdsverket hänvisar till som grundläggande underlag/fakta för sina rekommendationer.
Det är den fakta som finns att tillgå och som tillämpas och vad tråden avser.
Kompletterar med en länk till SLU gällande deras skrivning för Främmande arter
[länk]
Sedan vår varochen leta i sin kommun hur de hanterar parkslide och andra växter, vilket kan skilja., även här klippte jag in vad vår kommun skriver tidigare.
för att totalt missuppfatta ett inlägg. så bör man undvika att slå sig så hårt på bröstet.
texten om parkslide börjar gälla 20240101
Ett tag kvar alltså.
 
Det är en väldig massa snack om lagar, regler, rekommendationer hit och dit. Jag tror vi alla kan vara överens om att lagstiftning inte alltid ligger i fas med verkligheten. Jag tror också vi kan vara överens om att parkslide har visat sig vara en växt som KAN vara extremt svår att bli av med, vilket i åtminstone min värld betyder att man bör göra allt för att inte få in den på platser där den inte redan finns oavsett om den klassas som invasiv, eller förbjuden eller något annat. Vilket är vad TS är orolig för. Då är det väl väldigt onödigt för att inte säga felaktigt att börja hävda bristen på lagstöd som en anledning att inte göra någonting.
TS kan göra någonting. TS kan vända sig till lämplig person/avdelning på kommunen och förklara situationen. Huruvida det förändrar någonting i arbetssättet vet vi inte förrän så sker.
 
  • Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
för att totalt missuppfatta ett inlägg. så bör man undvika att slå sig så hårt på bröstet.
texten om parkslide börjar gälla 20240101
Ett tag kvar alltså.
Perfekt, då ligger vi lite före eller ska kanske kalla mig för allvetande visionär.;)
Men nu är fritidshuset öppnat, går ut och stampar ned lite blomsterlupin.:crysmile:
Intressant att myndigheter och universitet ses som mindre vetande:crysmile:
 
A AndersS skrev:
Perfekt, då ligger vi lite före eller ska kanske kalla mig för allvetande visionär.;)
Men nu är fritidshuset öppnat, går ut och stampar ned lite blomsterlupin.:crysmile:
Intressant att myndigheter och universitet ses som mindre vetande:crysmile:
Jag har inte diskuterat deras kunnande då det aldrig haft med mitt inlägg att göra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.