A
A AndersS skrev:
Jo, men har du lite bakom pannbenet så tar man hänsyn till rekommendationer för att unvika problem.
Men sätt du lite parkslide i din trädgård.:crysmile:
fast du kan ju inte kräva att någon gör det än mindre en entreprenör som räknat på ett jobb?
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
A Aunty skrev:
fast du kan ju inte kräva att någon gör det än mindre en entreprenör som räknat på ett jobb?
Den som skulle kunna ha krävt det är ju kommunen som skulle kunna lagt in skallkrav i den offentliga upphandlingen. T ex att företaget har en upprättad "strategi" i form av ett dokument för grävning i mark bevuxen med parkslide. Men tyckte man inte det var viktigt i kommunhuset så kan ju precis som du säger inte TS som enskild brukare i VA-kollektivet ställa särskilda krav på deras arbete.
 
  • Gilla
  • Älska
klaskarlsson och 6 till
  • Laddar…
A Aunty skrev:
fast du kan ju inte kräva att någon gör det än mindre en entreprenör som räknat på ett jobb?
En kommun kan kravställa utifrån en myndighets rekommendation och hänvisa till den.
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
A
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Den som skulle kunna ha krävt det är ju kommunen som skulle kunna lagt in skallkrav i den offentliga upphandlingen. T ex att företaget har en upprättad "strategi" i form av ett dokument för grävning i mark bevuxen med parkslide. Men tyckte man inte det var viktigt i kommunhuset så kan ju precis som du säger inte TS som enskild brukare i VA-kollektivet ställa särskilda krav på deras arbete.
absolut, vi har avtalsfrihet i sverige.
Kommunen kan lägga in massa krav som då självklart ska följas men man kan ju inte kräva saker automatisk som anderss tror bara för det är en rekommendation som kanske ska bli ett lagkrav.
 
A
A AndersS skrev:
En kommun kan kravställa utifrån en myndighets rekommendation och hänvisa till den
det är väl klart kommunen kan men den kan likaväl inte göra det.

och avtalar man inget speciellt om parkslide så blir det inget ytterligare
 
A Aunty skrev:
det är väl klart kommunen kan men den kan likaväl inte göra det.

och avtalar man inget speciellt om parkslide så blir det inget ytterligare
Vi vet inte vad ts kommun har ställt för krav!
Och som ett inlägg tidigare noterade, ts kan kontakta kommunen för de är kanske inte medvetna om att det finns Parkslide på platsen.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
A
A AndersS skrev:
Vi vet inte vad ts kommun har ställt för krav!
Och som ett inlägg tidigare noterade, ts kan kontakta kommunen för de är kanske inte medvetna om att det finns Parkslide på platsen.
som sagt inget krav, du kan testa åka till entreprenören med din vifta med din länk att det kanske kommer bli krav i framtiden så får du se vad som händer.
 
  • Arg
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
A Aunty skrev:
som sagt inget krav, du kan testa åka till entreprenören med din vifta med din länk att det kanske kommer bli krav i framtiden så får du se vad som händer.
Men snälla du, vi diskuterar ts frågeställning, sedan har jag citerat Naturvårdsverket, så håll dig nu till tråden.
"Där jag bor gräver kommunen inför kommunalt VA. Dom har en entreprenör som gräver...."
Där mitt förslag var att kontrollera med kommunen om de vet om att det finns Parkslide där de gräver. TS kan ju då passa på om de följer Naturvårdsverkets rekommendationer för hantering av invasiv art, dock inte ännu förbjuden.

Vissa kommuner skriver, t.ex. där vi bor
Text som beskriver invasiva arter som ska bekämpas och ej spridas; nationell förbudslista förväntas 2023.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
A
A AndersS skrev:
Men snälla du, vi diskuterar ts frågeställning, sedan har jag citerat Naturvårdsverket, så håll dig nu till tråden.
"Där jag bor gräver kommunen inför kommunalt VA. Dom har en entreprenör som gräver...."
Där mitt förslag var att kontrollera med kommunen om de vet om att det finns Parkslide där de gräver. TS kan ju då passa på om de följer Naturvårdsverkets rekommendationer för hantering av invasiv art, dock inte ännu förbjuden.

Vissa kommuner skriver, t.ex. där vi bor
[bild]
absolut kan ju TS kontrollera om dom följer naturvårdsverkets regler för hantering av invasiva arter för den omfattar inte parkslide, så det hjälper ju föga som sagt.

men om man väljer att köpa till att även hantera för parkslide så blir det klart en tillkommande kostnad för kommunen
 
  • Gilla
1234bjorn
  • Laddar…
A Aunty skrev:
absolut kan ju TS kontrollera om dom följer naturvårdsverkets regler för hantering av invasiva arter för den omfattar inte parkslide, så det hjälper ju föga som sagt.

men om man väljer att köpa till att även hantera för parkslide så blir det klart en tillkommande kostnad för kommunen
Åter igen läs, vad som skrivs i inläggen!
Jag skrev "Vi vet inte vad ts kommun har ställt för krav!"

Och åter igen, det är rekommendationer, inte regler, som ges hur man bör planera i olika situationet utifrån att arten räknas som invasiv (SLU) men inte förbjuden.
Men jag avslutar även tråden nu för min del då du ändå inte läser vad som man skriver.
PS! kanske återkommer när 2023 får nya tillskott i förbjudna växter :crysmile:DS!
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vet inte om det stämmer, men läste någonstans att Parkslide inte klassats som invasiv på grund av att vissa länder i EU redan har för mycket av den, så det skulle bli dyrt för dem att börja klassa den så nu… alltså en så pass invasiv art att den går runt systemet. Hoppas att den snart klassas som invasiv i Sverige, så vi själva slipper hamna där.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Fadai Fadai skrev:
Många tykna och sarkastiska svar. Nästa gång TS har en fråga lär den inte ställas på denna sajten, tyvärr.
Det är enkelt. Vissa frågor helt inga svar och visa får svar där man är lite drivande. Sen får du själv med ts fråga välja inga svar alls eller samtliga svar från när tråden. För min del hade jag hellre den här tråden än inga svar alls. Sen är vi alla här människor. Vi är har för att vi tycker det är kul eller som jag beroende
Jag knarkar bygganhus Andra knarkar hemnet..
 
L Lilllen skrev:
Vet inte om det stämmer, men läste någonstans att Parkslide inte klassats som invasiv på grund av att vissa länder i EU redan har för mycket av den, så det skulle bli dyrt för dem att börja klassa den så nu… alltså en så pass invasiv art att den går runt systemet. Hoppas att den snart klassas som invasiv i Sverige, så vi själva slipper hamna där.
Låter som en skröna.
 
A Aunty skrev:
absolut, vi har avtalsfrihet i sverige.
Kommunen kan lägga in massa krav som då självklart ska följas men man kan ju inte kräva saker automatisk som anderss tror bara för det är en rekommendation som kanske ska bli ett lagkrav.
Gör du något åt kommunen kommer du inte göra någonting mer än precis eller lite mindre än nödvändigt.
 
A Aunty skrev:
jo men @noone70 skrev även att parkslide inte är något problem om man låter den vara, vilket klart inte stämmer.

parkslide sprider sig extremt mycket och kan tränga in i grunder, dränering, avlopp, genom asfalt osv.
Kom ihåg att vi har problem med rötter från björk redan. Det är allmänt känt. Man ska inte plantera något träd alltför nära en byggnad.
Jag tycker att man skyller lite väl mycket på Parkslide.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.