Någon som är erfaren på hur trekammarbrunn + fördelningsbrunn är tänkta att kopplas?

Jag har försökt förstå hur vårt 23 år gamla enskilda avlopp är kopplat, och har för det första sett att inloppet till 3k-brunnen går till ett av "kvarts"-facken och inte till "halvcirkel"-facket (det senare hade för övrigt mycket flytslam), och för det andra att inloppet till fördelningsbrunnen verkar gå via en av de fyra portarna som jag trodde var utlopp (observerat genom att se hur vattnet rinner genom brunnen). Den stora porten (märkt "5") verkar ingen vätska rinna varken in eller ut ur.

Dessa två observationer ger mig huvudbry om dessa två brunnar verkligen är rätt kopplade? Det verkar dessutom bara finnas ett enda luftningsrör i slutet av infiltrationen, och bara rinna vätska ut genom port "2" i fördelningsbrunnen - det bör väl vara minst två spridarrör ut från en 30 m2 infiltrationsbädd?

Sedan förstår jag inte riktigt hur "T"-röret i 3k-brunnen fungerar: vätskenivån verkar inte stiga mer än till detta rörs underkant "1" i figur 3 (varvid vätskan rinner vidare till fördelningsbrunnen) - jag trodde nivån skulle stiga till den prickade linjen "2" för att vätskan skulle kunna rinna vidare ...

Så om någon erfaren direkt kan säga om vårt avlopp verkar rätt eller fel så hade det varit till stor hjälp. Trots allt så finns det positiva tecken: inget slam i 3k-brunnens utloppsfack och ej heller i fördelningsbrunnen, vätska flödar ut ur fördelningsbrunnen, ingen vätska stående i spridarrörets luftningsrör (fast litet slam i dess botten). Så kanske har det fungerat trots ev. felkoppling :-/

Tacksam för initierade kommentarer / MVH Martin
Två bilder av smutsig tvättmaskin, markerade problemområden, frågetecken och text "inlopp".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Enkel ritning med blå vågor, röd vertikal linje samt två röda horisontella linjer och blå prickar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
I vår är inloppet i den stora kammaren och sedan ska utgående nivå vara där du ritat in tvåan vid T-röret, annars är risken att din brunn läcker om vattnet inte når upp dit.
Utloppet i vår går sedan iväg till fördelningsbrunnen som har två utloppsrör till infiltrationsbädden.
Både trekammarbrunn och fördelningsbrunn i betong.
Brunn med vatten, rörbit, betong, rost, skräp och avlagringar. Nedslitet och behöver rengöras eller underhållas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En välvd terrakotta kruka ligger på sidan i vattenfyllt hål med skräp och löv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är en väldigt gammal brunn ni har och dessa brukar rosta sönder i skiljeväggarna och ramla ner, ni har tur att den ser ut som den gör nu. Hade en lika där det rostat upp. Samt att den började läcka i botten.
Det är klart felkopplat, den stora delen ska ta hand om skiten, sen går det till en av dom små och ytterligare innan ut i den andra. Det blir nu en för liten volym där skiten ska samlas. Men det är nog ett stort jobb att ändra det. Då ska inröret flyttas till till den stora delen. Om det kommer en från kommunen och gör inspektion så blir det nedslag direkt och föreläggande om att göra om. T-o-m nyttjandeförbud kan det bli. Ni är nog i ett område som inte har haft inspektion av enskilda avlopp. Kommunerna började för ett par år sen att inspektera avloppen, enligt direktiv från miljömyndigheterna. Många som har fått nedslag och förbud att använda avloppet innan förändring. Så det blir att tänka till innan med att kolla upp åtgärd. Jag satte ner en Alfabrunn i betong gick på ca 40 kkr för allt. Det är en 3-kammare som är godkänd att ersätta den ni har. Det går att byta brunnen utan att begära bygglov, det heter renovering och är fullt lagligt enligt VA-lagen, men den får inte flyttas från befintlig plats, utan ska vara på samma ställe, lämpligt då att byta ut infiltrationsmassorna då med, lika där med att man kan göra det utan bygglov.
 
J jonaserik skrev:
Det är en väldigt gammal brunn ni har och dessa brukar rosta sönder i skiljeväggarna och ramla ner, ni har tur att den ser ut som den gör nu. Hade en lika där det rostat upp. Samt att den började läcka i botten.
Det är klart felkopplat, den stora delen ska ta hand om skiten, sen går det till en av dom små och ytterligare innan ut i den andra. Det blir nu en för liten volym där skiten ska samlas. Men det är nog ett stort jobb att ändra det. Då ska inröret flyttas till till den stora delen. Om det kommer en från kommunen och gör inspektion så blir det nedslag direkt och föreläggande om att göra om. T-o-m nyttjandeförbud kan det bli. Ni är nog i ett område som inte har haft inspektion av enskilda avlopp. Kommunerna började för ett par år sen att inspektera avloppen, enligt direktiv från miljömyndigheterna. Många som har fått nedslag och förbud att använda avloppet innan förändring. Så det blir att tänka till innan med att kolla upp åtgärd. Jag satte ner en Alfabrunn i betong gick på ca 40 kkr för allt. Det är en 3-kammare som är godkänd att ersätta den ni har. Det går att byta brunnen utan att begära bygglov, det heter renovering och är fullt lagligt enligt VA-lagen, men den får inte flyttas från befintlig plats, utan ska vara på samma ställe, lämpligt då att byta ut infiltrationsmassorna då med, lika där med att man kan göra det utan bygglov.
TS brunn är bara 23 år, den du ser på mina bilder är 38 år och godkändes 2022 vid besiktning.
Men det är svårt att se på ts bilder, tittar du på mina ser man tydligare dagens vattennivåer, så med bättre bilder kanske det går att ge ytterligare råd.
Men det man ser direkt är en felaktig anslutning av inkommande avloppet som ska vara den stora kammaren.
 
Hej. Instämmer. Inloppet på en sådan 3K brunn bör vara i den stora kammaren. Detta för att mesteparten slam bör hamna i den första kammaren. Ser du tecken till ett inlopp i den (som då inte är i bruk)? Den skal vara högre än utloppet och bör kunna synas. Prefab slamavskiljare har som regel in och utlopp från fabrik og man ska bara kunna koppla på. Kan det hända att installatörer gjort eget innlopp och struntat i den riktiga (även om det vore ologiskt)? Angående T rör låter det också märkligt. Läcker slamavskiljaren kanske? Angående fördelningsbrunn ska innlopp vara vid 5. Svårt att säga mer utan mer fakta. Men ser anläggningen logisk ut från ett plan perspektiv? Infiltration kan säkert svälja avloppet från ett spridarör men det är antagligen inte optimalt. Ett luftningsrör indikerer 1 spridarör (men några sammankopplar flera spridarör på en luftning så det säger inte så mycket). Hur gammal är anläggningen? Vet du vem som gjorde den (ifall man kan fråga?)? Är den slutbesiktad/godkänd av kommunen eller har kontrollraport från utförandet? Det går alltid att fråga kommunen om ev info. Lycka till.
 
Som markfixaren säger, kan vara eget hål gjort. Det kan vara så att när dom satte ner ringarna så blev det fel på orienteringen av inloppet och ett nytt hål för ingång gjordes, då inkommande rör redan var nedrävt. Oavsett så blir det nedslag om inspektion blir.
 
Tack Anders och Erik för era kommentarer. Min brunn är av plast, så mellanväggarna är nog OK. Men jag får nog uppenbarligen anlita någon grävare som kan gräva upp och koppla om (och även kontrollera att brunnen inte har skador. Och provgräva ner till infiltrationsbädden för att kontrollera om den är OK - den kan ju ha skadats om systemet varit felkopplat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.