1 421 läst · 3 svar
1k läst
3 svar
Enskildväg - Hur utforska fram information
Hej gott folks.
Idag bor jag med 7 andra hus på en liten enskild väg som har sett sina bästa år.
Mellan vägens start/slut är det större vägar och det finns en sån väg längre bort som går parallelt med denna enskilda väg.
Dock vet många att den är en ypperlig genväg. Genvinst ca 300 meter trots vägen är väldig gropig.
Det är vi som får betala underhållet för vägen men de drar sig för att betala 4000 kr för 20mx4m vägplätt utanför sitt hus och andra ska skor på sig.
Kommunen skiter i vägen så kul med 1.5meter hög snödrivor på vägen.
Jag har pratat lite med grannar om eventuellt Vägbom eller en sån mitt-bom som kan "öppnas" med nyckel av nån anledning.
Frågan är:
-Hur gör vi för att ta fram mer information om vägen?
-Vem kontaktar man?
-Vad ska man tänka på?
-Servutitet, var finns de registrerade?
Vad jag tänkte på var att om vägen kunde ombildas till vägförening som hushållet är medlem i och ha full ansvar/befogenheter för vägen.
Om ni behöver mer kompletterande fakta så bara hojta till!
Idag bor jag med 7 andra hus på en liten enskild väg som har sett sina bästa år.
Mellan vägens start/slut är det större vägar och det finns en sån väg längre bort som går parallelt med denna enskilda väg.
Dock vet många att den är en ypperlig genväg. Genvinst ca 300 meter trots vägen är väldig gropig.
Det är vi som får betala underhållet för vägen men de drar sig för att betala 4000 kr för 20mx4m vägplätt utanför sitt hus och andra ska skor på sig.
Kommunen skiter i vägen så kul med 1.5meter hög snödrivor på vägen.
Jag har pratat lite med grannar om eventuellt Vägbom eller en sån mitt-bom som kan "öppnas" med nyckel av nån anledning.
Frågan är:
-Hur gör vi för att ta fram mer information om vägen?
-Vem kontaktar man?
-Vad ska man tänka på?
-Servutitet, var finns de registrerade?
Vad jag tänkte på var att om vägen kunde ombildas till vägförening som hushållet är medlem i och ha full ansvar/befogenheter för vägen.
Om ni behöver mer kompletterande fakta så bara hojta till!
På Naturvårdsverkets hemsida www.allemansratten.se hittar du bra information om enskilda vägar.
Kontakta Lantmäteriet, www.lantmateriet.se, för mer info ang. servitut och samfällighet (vägförening).
Kontakta Lantmäteriet, www.lantmateriet.se, för mer info ang. servitut och samfällighet (vägförening).
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 569 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 569 inlägg
Vår vägförening lät Lantmäteriet göra nån sorts utredning, kostade 70 papp, så glöm inte att kolla vad det kostar först....
(Tror utredningen gällde hur mycket var och en skulle betala av vägkostnaderna, det kostade väl ungefär 10 års vägunderhåll... ;D )
(Tror utredningen gällde hur mycket var och en skulle betala av vägkostnaderna, det kostade väl ungefär 10 års vägunderhåll... ;D )
Liknande trådar
-
Fukt från skorsten ledde till mögel - vad göra nu ?
Övrigt husrelaterat -
Betonghud - kan man se den? Är den borta redan?
Grund & Markarbeten -
Någon som har Samsung The Frame - På akustik paneler?
Teknik -
Utforskande fråga - bygga takkupa
Utbyggnad och tillbyggnad -
Renovering toalett - utforska ny idé! Synpunkter emotses!
Badrum