4 882 läst · 6 svar
5k läst
6 svar
Enskild väg - vilka bidrag finns för asfaltering och vilka villkor?
Medlem
· Blekinge
· 10 466 inlägg
Det handlar om en kategori -A- väg med grusbeläggning, eller i a f inte asfalt. Potthål uppstår hela tiden och fylls med typ grus/sand som håller i två veckor.
Jag skulle vilja föreslå i nästa årsmöte att styrelsen gör en finansieringsplan för en asfaltering men dom visade sig avvisande innan. Så jag vill ha lite mer bakgrundskunskap. Kollade på trafikverket men får inga fasta fakta.
Någon som har erfarenhet?
Jag skulle vilja föreslå i nästa årsmöte att styrelsen gör en finansieringsplan för en asfaltering men dom visade sig avvisande innan. Så jag vill ha lite mer bakgrundskunskap. Kollade på trafikverket men får inga fasta fakta.
Någon som har erfarenhet?
Moderator
· Stockholm
· 52 400 inlägg
En aspekt på det är att om ni tar emot några statliga bidrag, så blir vägen allmän, ni får inte förbjuda allmänheten att använda vägen.
Min historia är rätt gammal, reglerna kan ha ändrats idag, och jag är lite tveksam till om vissa delar bara var konspirationsteorier från grannar.
Men:
Där vi hade sommasrtuga i min bardom fanns mindre grusvägar som ledde ned till stranden från landsvägen. Kommunen försökte arrangera att det skulle bildas en samfällighet, och lockade med bidrag till vägunderhållet. Framförallt de grannar som hade strandtomter var positivt inställda.
Men efter en grannes detektivarbete uppdagades (osäker på sanningshalten), att kommunen hade i sina planer att kräva att vägarna skulle breddas kraftigt för att klara den ökade traffik som uppstår när allmänheten får tillträde till stranden via de nu allmänna vägarna. Denna breddning skulle då ske på delägarnas bekostnad, plus vissa bidrag. Man skulle dessutom lösa parkeringsfrågan vid stranden genom att lösa in ett antal av de stugor som låg vid stranden och bygga parkeringsplatser. Detta var på 80 talet.
Förslaget om vägförening sjönk som en sten...
Min historia är rätt gammal, reglerna kan ha ändrats idag, och jag är lite tveksam till om vissa delar bara var konspirationsteorier från grannar.
Men:
Där vi hade sommasrtuga i min bardom fanns mindre grusvägar som ledde ned till stranden från landsvägen. Kommunen försökte arrangera att det skulle bildas en samfällighet, och lockade med bidrag till vägunderhållet. Framförallt de grannar som hade strandtomter var positivt inställda.
Men efter en grannes detektivarbete uppdagades (osäker på sanningshalten), att kommunen hade i sina planer att kräva att vägarna skulle breddas kraftigt för att klara den ökade traffik som uppstår när allmänheten får tillträde till stranden via de nu allmänna vägarna. Denna breddning skulle då ske på delägarnas bekostnad, plus vissa bidrag. Man skulle dessutom lösa parkeringsfrågan vid stranden genom att lösa in ett antal av de stugor som låg vid stranden och bygga parkeringsplatser. Detta var på 80 talet.
Förslaget om vägförening sjönk som en sten...
Bästa svaret
Om föreningen har bidrag från Trafikverket, så kan man ansöka om ett särskilt driftbidrag för upprustning, t.ex beläggning. Bidraget är 70% av kostnaden och beviljas i mån av tillgång på medel.
Om du vill få styrelsen att utreda frågan kan du skriva en motion till stämman.
Om du vill få styrelsen att utreda frågan kan du skriva en motion till stämman.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 627 inlägg
Nja, vägen är fortfarande enskild, men att man inte får förbjuda obehörig fordonstrafik på en väg med kommunala eller statliga bidrag stämmer. Men såna driftbidrag är rätt vanliga och gillar man inte villkoren för dem går det ju alltid att sluta ta emot dem och åter få styra själv.H hempularen skrev:
Om vägen är en gemensamhetsanläggning och ingenting står om att det ska vara asfalt - t.ex. om gemensamhetsanläggningen bildades för befintlig grusväg - så får ni egentligen inte asfaltera. Det kan då krävas en omprövning av anläggningsbeslutet. Något generaliserat.
Har för mig att man bara får bidrag för beläggning för vägar med hög trafikbelastning, så kolla vilken klass vägen går som.
Ni har ju också ev. möjlighet att låna och på så sätt finansiera investeringen.
Ni har ju också ev. möjlighet att låna och på så sätt finansiera investeringen.
Har man fått asfalteringsbidrag gissar jag att det medför vissa krav.Nötegårdsgubben skrev: