Vi har ett hus som ligger lägre än vägen. Vägen sluttar svagt från båda hållen och lägsta punkten är vår infart. Vägen är belagd med asfalt som är nerkörd så hjulspår har bildats i den. Dessa hjulspår leder sen vatten på vägen från framförallt ena hållet och som sedan rinner ner på vår tomt och ibland vid störtregn översvämmar källaren. Väghållaren, en vägförening (vf), bryr sig inte. Jag i sin tur anser att de är ansvariga för deras dagvatten som rinner på vägen. Jag är intresserad av att veta hur man ska få ansvaret utrett utan att själv anlita en advokat och betala ur egen ficka. Har kommuner nått slags ansvar för enskilda vägar (som får stadbidrag)? Eller tips på hur man får en vägförening att bry sig? Nu har de slutat svara på mina mail dessutom

Jag vet att man får tåla lite vatten från tex en väg ifall man ligger lägre, men att vår tomt skall tvingas fungera som vägens avvattningsdike för vägsträckor som inte gränsar till vår tomt är helt klart fel

Är ni själv medlemmar i vägföreningen?

Claes Sörmland
S surfarn skrev:
Jag är intresserad av att veta hur man ska få ansvaret utrett utan att själv anlita en advokat och betala ur egen ficka. Har kommuner nått slags ansvar för enskilda vägar (som får stadbidrag)? Eller tips på hur man får en vägförening att bry sig? Nu har de slutat svara på mina mail dessutom
Det går inte, detta är ett rent civilrättsligt förhållande. Ni förväntas komma överens och gör ni inte det så finns tinget för din del.

Jag förslår att du agerar pragmatiskt och stoppar vattnet när den når din tomt. Att lyckas få en dysfunktionell styrelse för en samfällighet att agera är inte det lättaste. Domstolsvägen innebär bara en massa kostnader.

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
En skiss skulle nog underlätta, men gräva ett eget dike med trumma över er infart? Ibland får man göra egen insats för att något skall hända oavsett om man har ”rätt” eller ej.
Meddela styrelsen med text och skiss samt datum som ni kommer göra insatsen så får de möjlighet att reagera... kanske till er fördel.

Det är väl vägföreningen som ansvarar för att ta hand om sitt ytvatten så att inte det skadar omgivningen?

Claes Sörmland
K Kane skrev:
Det är väl vägföreningen som ansvarar för att ta hand om sitt ytvatten så att inte det skadar omgivningen?
Visst är det så men det finns ju ingen ytvattenpolis och ytvattenåklagare som tar dem i örat. Därmed är man ganska rättslös om de inte tar sitt ansvar.

• Haha
Gårdsboende
  • Laddar…
Kanske vattenmyndigheten kan komma med ett utlåtande? :thinking:

Kanske det kan vara ett brott enligt 29 kap, 1 §, 4 punkten i miljöbalken
1 § För miljöbrott döms till böter eller fängelse i högst två år den som med uppsåt eller av oaktsamhet
...
4. bedriver verksamhet eller vidtar en åtgärd som ändrar yt- eller grundvattennivån på ett sätt som skadar eller kan skada människors hälsa, djur eller växter i en omfattning som inte har ringa betydelse eller som medför eller kan medföra någon annan betydande olägenhet i miljön.
I så fall är det ett brott som man anmäler till polisen.

Claes Sörmland
T TygetBengtsson skrev:
Kanske det kan vara ett brott enligt 29 kap, 1 §, 4 punkten i miljöbalken
1 § För miljöbrott döms till böter eller fängelse i högst två år den som med uppsåt eller av oaktsamhet
...
4. bedriver verksamhet eller vidtar en åtgärd som ändrar yt- eller grundvattennivån på ett sätt som skadar eller kan skada människors hälsa, djur eller växter i en omfattning som inte har ringa betydelse eller som medför eller kan medföra någon annan betydande olägenhet i miljön.
I så fall är det ett brott som man anmäler till polisen.
Nej miljöbalken har inget direkt att göra med den typiska dagvattenshanteringen i bebyggt område på det sättet.

• Gilla
Ring och 2 till
  • Laddar…
Har lite liknande från en länsväg, jag har fått göra några små diken före och efter min väganslutning så att vattnet från den asfalterade vägen rinner ner i vägdikena. Tyvärr så sätts mina smådiken igen så man måste förbättra dem lite då och då.

S surfarn skrev:
Vi har ett hus som ligger lägre än vägen. Vägen sluttar svagt från båda hållen och lägsta punkten är vår infart. Vägen är belagd med asfalt som är nerkörd så hjulspår har bildats i den. Dessa hjulspår leder sen vatten på vägen från framförallt ena hållet och som sedan rinner ner på vår tomt och ibland vid störtregn översvämmar källaren. Väghållaren, en vägförening (vf), bryr sig inte. Jag i sin tur anser att de är ansvariga för deras dagvatten som rinner på vägen. Jag är intresserad av att veta hur man ska få ansvaret utrett utan att själv anlita en advokat och betala ur egen ficka. Har kommuner nått slags ansvar för enskilda vägar (som får stadbidrag)? Eller tips på hur man får en vägförening att bry sig? Nu har de slutat svara på mina mail dessutom

Jag vet att man får tåla lite vatten från tex en väg ifall man ligger lägre, men att vår tomt skall tvingas fungera som vägens avvattningsdike för vägsträckor som inte gränsar till vår tomt är helt klart fel
Jag har fått liknande problem,okunskap leder till konflikter,avvatningsdiket för grannen mittemot har blivit min tomt. Civilrätt ??

Det verkar ha löst sig. Efter en del tjat tog vf på sig att lägga i lite asfalt på vägen så att vägen på en sträcka av ca 3-5 meter får en bombering. Förhoppningsvis kommer vattnet nu rinna av vägen innan det kommer till vår infart

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.