Hej

Jag har en fråga om enrörssytem och undrar om någon har erfarenheter av det.

Bor i ett hus byggt 1969 på 260 kvm i två plan och som har en 23 år
gammal el panna av fabrikat El-Complet-15. Gör av med ca: 35.000 kvh ink hushållel  Pannan är gammal och skall ut samt det vore trevligt att kunna sänka uppvärmningskostnaderna
Har förstått att enrörssytem ibland inte lämpar sig för bergvärme på grund av att framlednings temperaturen kan vara hög.
Har försökt att kolla hur hög temperaturen är på vattnet som går ut till radiatorerna. När det var som kallast i vintras så kom temperaturen up i 48 grader som varmast på utgående rör till dom 21 radiatorerna . Av vad jag har kunna läsa här på forumet bör det vara möjligt att skaffa bergvärme och få ekonomin och gå ihop tackvare att temperaturer är relativt låg (jag kan ha fel)

Om man bestämmer sig för att satsa på bergvärme är det då något fabrikat som lämpar sig bättre när man har enrörssystem, hur stor bör den vara och är det något annat bör tänka på.

Du har rätt.

Givetvis blir verkningsgraden högre ju lägre temperatur du har, men du håller dig under 50grader och det får nog anses helt ok.

Jag har oxå enrörssytem,
Värmepumpen funkar kanonbra :cool:
Har dock bytt till en större cirkulationspump för att få bättre flöde i systemet.
Valde IVT greenline den hade högst utg temp i alla specar ;)

Vad man bör komma ihåg när det gäller enrörsystem så är dom byggda för höga fremledningstemperaturer,och blir det riktigt kallt så kan Vp lösa ut för att skydda
sej själv mot skador.
Vad jag vet flera gjort är att dom som har enrörsystem,har stt in en fläktkonvektor
så har allt gått jättebra.

Det behöver inte vara sant! Har sett hus med enrörs system som inte kräver högre framledning än 45 grader det beror helt på hur raddiatorerna är dimensionersde.

Jag har enrörsystem och en Thermia. Min framledningskurva är 36 vilket är lägre än standardinställning från fabrik. Jag tror inte att det är så viktigt om det är en eller tvårörsystem utan det viktiga är att radiatorerna är dimensionerad för låg framledning.

Att ett-rörssystem innebär att radiatorerna lligger i serie så att den första är varmast och den sista är kallast, det har jag insett.

Men två-rörsystem har jag inte förstått.
Innnebär tvårörsystem att ett av rören är en stam som matar vidare i kretsen parallellt med att det andra röret värmer radiatorn? I så fall förstår jag inte hur vattnet kan välja att passera radiatorn eftersom det är enklare att bala flyta på i "stamröret" slingan ut.
Kan någon reda ut det här så vore jag tacksam.

Vet inte hur jag ska förklara men i ett 2 rörs system så är det 2 rör som går från värmekällan som är pluggade i ändan och sen ansluter man radiatorer med vekare rör mellan de båda rören och vips så har man ett 2 rörs system. 1 rörs system behöver inte vara sämre tillsammans med vp men många 1 rörs system är byggda för höga temperaturer vilket inte är optimalt med vp. Många 1 rörs system (och även 2 rörs) har veka ledningar och om man ska skaffa vp måste man se till så att rad kretsen klarar flödet som vp vill ha annars måste man skaffa en arbets tank eller välja en vp som redan har en liknande lösning

I ett tvårörssystem går vattnet från en stam (tur) till ett element och tillbaka från elementet till en annan stam (retur).

jag har också 1 rörs system med värmepump, iof så satt dåvarande ägaren in värmepump direkt när han byggde huset så det är kanske uträknat...
Huset byggdes -79 och det satt en Thermia pump i, idag sitter det en IVT bara för att dom var billigast

D
Har bergvärme med ettrörssydtem och det fungerar utmärkt. Att ettrör och högtemp skulle vara samma sak är en myt. Ett lågtemp ettrörssystem fungerar i min mening bättre med bergvärme än tvårör, då det garanterar flöde över pumpen.

Varför skulle ett 1 rörs system garantera flödet på ett sätt som inte 2 rörs system gör ? Det brukar däremot kunna bli problem med flödet pga veka rör. Den enda anledningen att det installerades 1 rörs system var väl att det blev billigare har inte hört om några fördelar. Med 2 rörs system brukar man kunna hålla lägre framledning men det finns naturligtvis undantag men det blir stora raddar om man ska hålla låg framledning i ett 1 rörs system.

smurfen72 skrev:
Varför skulle ett 1 rörs system garantera flödet på ett sätt som inte 2 rörs system gör ?
Stängs alla termostater/radiatorventiler blir det stopp i tvårörssystemet, medan man fortfarande har cirkulation i ett ettrörssystem.

Men det är ju inget som garanterar flödet i alla fall inte rätt flöde. Vilket delta hamnar vp på om alla termostater stänger i ett 1 rörs system ? Nej ska man ha termostater på många eller alla radiatorerna ska man ha en arbetstank oavsett 1 eller 2 rörs system så vp får jobba med rätt delta ovsett radiatorerna.

D
Du kan aldrig kommaa ifrån att flödet är garanterat i ettrör men inte tvårör. Lite fånigt att komms med stt inte rätt flöde garanteras. Då gäller det ju så gott so m hela tiden för tvårörssystem om man har ett par termostater.
Det är ingen idé att bångstyrigt förneka fördelar med respektive system. Jag kör med termostater på samtlig mina radiatorer och har ingen arbetstank. Har aldrig fått ett HP-Larm.

Det är en väldigt stor skillnad att komma hem från sportlovssemestern och hitta rören sönderfrysta för att man fått ett HP-larm och kört med tillsatsen spärrad, jämfört med att någon gång under bortovaron ha kört med deltaT på 8 grader istället för 6 grader. Det senare märks inte alls och skadar inte på något sätt.

Och även om man har tillsatsen aktiverad och huset inte fryser sönder, så är det då lsgom skoj att ha kört en massa tillsats för ett HP-larm.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.