Är det svårt att uppskatta eller skulle man kunna fastslå att det ena blir dyrare eller billigare än det andra av dessa två alternativ? Givet förutsatt liknande standard o utrustning...
Förstår såklart att val av grund för enplansvarianten spelar roll, tror vi skulle kunna nöja oss med torpargrund..

Sen har jag en fundering till, om man bygger med källare och täcker den med golvvärme - räcker det generellt sett för att värma hela huset då?
 
Källarenhuset lär bli avsevärt mycket dyrare, särskilt om du ska ha källaren ordentligt inredd. Normalt bygger man inte källare längre, det är billigare och oftast bättre att bygga ovan mark.

Golvvärmen i källaren kommer inte att räcka för att värma hela huset, du behöver radiatorer alt golvvärme på våningsplanet ovanför.
 
S
Källare är trevligt men bidrar med mycket oro tycker jag. Skulle mkt hellre köra på ett större enplanshus istället.
 
alternativet med källare lär kosta er 1mkr mer om ni ska ha den inredd
 
Vad kostar en oinredd källare? Dvs betonggolv, obehandlade alt putsade väggar, inget myspys. En sån källare är ju jättebra som förvaring, garage, tvättstuga osv.
 
Personligen tycker jag att källare tillför en del saker estetiskt som enplanshus inte har. Med källare hamnar ju huset lite på "piedestal" vilket gör att huset som sådant framträder bättre. Det blir också trevligare att titta ut genom fönstren som inte alls får samma insyn som enplansvillor får. Sedan ska vi inte tala om hur mycket "bra att ha"-saker man kan förvara i källaren!
 
  • Gilla
hama65 och 1 till
  • Laddar…
Enplanshus + bygg ett lyxigt 60-100 m2 garage istället för pengarna som du spar på att inte bygga källare! Du får garanterat över pengar så smäll upp en shysst altan samt en friggebod a 15m2 och nu kommer du fortfarande ha stålar kvar!
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Finns det inte prefab väggar man kan använda till källare numera eller muras väggarna fortfarande för hand ? En källarvåning lär ju resas på 1 dag med isolerade prefab väggar men dom kanske kostar massor ?
 
På den aktuella tomten får ett enplanshus om max 160 kvm inklusive garage uppföras. Vi har inte råd med mer än ca 140 kvm skulle jag tro. Max 3,5 m bygghöjd.. Eftersom vi i nuläget har en begränsad budget skulle jag vilja bygga så stort som möjligt men det är inte nödvändigt att inreda hela huset på en gång. Skulle vi bygga med källare så kan den stå oinredd ett år eller två.. Så det finns ingen här som förspråkar källarvarianten? Jag/vi vill ju ha så mkt yta som möjligt för slantarna..
SueCia - vad behöver man oroa sej för om man bygger källare? - fukt? - menar du att man fortfarande inte vet hur en källare skall byggas på ett sätt som håller?

tack för era synpunkter!!
 
Källare passar utmärkt om man vet att markförutsättnignarna inte är påfrestande.
Pinmo/morän/sand och lågt grundvatten går utmärkta förutsättningar.
Tyvärr är det få villaområden idag som har dessa förutsättningarna, därav att få investerar i källare.

Att aktiva gå för en källare i ett blött område tycker jag är en dum lösning, då köper man sig ökat underhåll på sikt.
 
Om det är pengarna som begränsar så bygg en del av huset som oinrett garage och fixa det senare.
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi bygger hus. Med full källare och huset är på 240 kvadrat.

Varför kan man fråga sig. Det är sandmark så det var inget tvekan om det.
 
  • Gilla
kallun
  • Laddar…
Källare är underbart! Men säkrast är att inte inreda den för bostad. Däremot passar den ypperligt för pannrum, tvättstuga, hemmaspa, matkällare och snickarhörna.

Det tråkiga är att det troligen inte är tillåtet i ditt område. När nya områden exploateras så avgörs hur djupt man ska lägga dräneringar, avlopp mm av ifall det ska finnas källare eller inte. Det är med andra ord mycket billigare för den som ska bygga infrastrukturen ifall källare inte accepteras.
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Jag förstår inte varför en källare ska skapa orosmoment. Gräver man för kälaren är dräneringen nästan ingen extra-kostnaden.
Man bör dock som sagt inte planera för källare som bostadsyta men som funktionsyta som det brukar vara alldeles för litet i dagens nya hus.
Har man källare kan man flytta tvättstugan, VP och spa neråt och frigöra mer yta däruppe. Man klarar sig ofta men en F/K-kombi istället för en side-by-side, om man har extra kylförvaring i källaren. Och alla ölbackar, vinförråd, verktygslådor, mm mm.
På fyrtiotalet då de flesta hus byggdes med källare, fruktade man inte den lilla extrakostnaden utan insåg fördelarna.
 
S
Jag måste säga att jag har ändrat åsikt sen jag svarade sist, jag har läst på mycket om det här och kommit fram till att källare nog är en av de fuktsäkraste konstruktionerna ändå, då man i princip skapar en uppvärmd grund till huset så underskjutande fukt blir ett icke problem, när fukten väl är ett problem så märker man det på källarväggarna långt innan huset börjar ta skada.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.