Hej! Vi ska bygga hus är det tänkt. Har alltid velat ha ett enplans med en bra planlösning men nu är det så att tomten vi har kollat på har havsutsikt om man bygger tvåplans. För mig spelar det ingen större roll för det är 5 min till vattnet ändå, men jag tänker om man blir tvungen att sälja någon gång vilket är då mest attraktivt..?

Smaken är som baken. Tycker du ska fundera kring vad du själv önskar, vad som passar på tomten och i omgivningen.

Ett tvåplanshus är kanske inte så attraktivt för någon i rullstol eller med andra besvär motoriskt, men vad passar dig?

Vi byggde ett knappt 200 kvm "1.5-plan", för att själv gillar jag övervåningar eller ja, iaf ett extra plan då det skapar en naturlig avgränsning i huset. Det går att åstadkomma i ett enplanshus likväl, men återigen, det passade bra med övervåning för oss och så fick det bli.

Tack! Ja jag gillar ju enplans... Ska prata med husförsäljarna o se vad de tycker.:)

Vår tanke var att bygga ett 1-planshus på ca 165kvm först. Men skulle vi sedan ha ett dubbelgarage så blev det så trångt på tomten.
Så vi vände helt om, och bygger nu ett 2-planshus på 186 kvm ist. Tycker att 2-plan är mysigt, då det övre planet blir lite privat :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.