Hej,
Vilket utmärkt forum att använda när man som vi går i husbyggartankar. Känns skönt att veta att man inte är ensam med alla frågeställningar (läs tummen mitt i handen...).

Min fråga till Er i detta forum är hur Ni har resonerat i val av hustyp. Vi har en relativt lättbyggtomt och har varit inne på både enplans och enochhalvplans. Finns ju naturligtvis både för- och nackdelar med båda varianter när man har två små barn (8mån och 5 år).
Ciao Yvonne
 
För oss har enplans aldrig varit ett alternativ. Vi tänker så här: Vi vill ha en "barnavdelning" och den blir på övervåningen. Vi vill ha "föräldradelen" på nedervåningen, med sovrum där (i alla fall när barnen vuxit till sig lite). Vi vill ha en sådan storlek på huset (ca 170 kvm) att enplans inte skulle funka, det blir för "utbrett". Tycker personligen att ett enplans lätt breder ut sig för mycket på tomten, det upptar för stor yta. Men smaken är ju som bekant som baken. Finns å andra sidan mycket positivt med enplans (man slipper springa i trappor) men vi vill ha trappor...Lycka till med vad ni än väljer!
 
Vill slå ett slag för 2-plans hus under förutsättning att detaljplanen tillåter det. Är själv inte imponerad av många 1,5-planare då det ofta blir taskiga lösningar med inskränkt takhöjd, lite ljus och dessutom väldigt mycket tak imellanåt när man ibland gör taket brutet.

Ur energisynpunkt torde även en tvåplans lösning vara det mest optimala eftersom många 1,5-plans hus tillåter lite isolering där det behövs mest, nämligen i taket.

Men sedan är det ju som sagt många andra saker som styr husvalet...
 
Vi har kämpat fram och tillbaka med denna frågan och med de erfarenheter vi har så får man samma kvalitet/yta för 150 kkr mindre om man går på 1,5-plans.

Får man bygga så rekommenderar jag 1 å trekvarts eller två plans eftersom man vinner en hel del golvyta på övervåningen. Ska man ta igen den på ett 1,5 plans, så blir undervåningen så mycket bredare...
 
Hade vi fått bygga vad vi ville på vår tomt så hade det blivit 2-plans av två huvudsakliga anledningar:

1. Hade föredragit att ha "privata rum", typ sovrum och bad på övervåningen, separat från "umgängesrum" som kök och vardagsrum

2. Kostnad. Storlek på grunden verkar göra stor skillnad i pris.

/Berit

 
Tack för alla svar. Hmmm, och grejen är den att jag håller med samtliga om synpunkterna, både vad gäller en- resp tvåplans - just därför är det så svårt. Får helt enkelt göra en + och - lista och se vilken som blir längst. Ciao Yvonne
 
Vill gärna se den + och- listan ...

Vi har också hållit på och diskuterat en längre tid. VI har kommit fram till 1-plan. Lite beroende på att vi har hus med källare nu, dvs en trappa. Man tröttnar på den. Speciellt när man har barn och om man som jag för ett år sedan skadade ryggen. Då är det inte roligt med trappa.
 
Claes - hoppas ryggen är OK nu! Jag skulle vilja säga att det är den främsta anledningen till att jag är osäker på tvåplans, nämligen att jag hela tiden skulle oroa mig för att något av barnen ramlar och slår sig i trappan! Ja, jag vet - det finns grindar och annat, men barn är barn och en olycka händer lätt..... Men som sagt har fortfarande inte bestämt oss, då det finns många positiva aspekter på tvåplans också. /yvonne
 
Jo den är bättre nu, tack!
Det tog ca 3månader innan man kunde gå normalt igen (hade fått en kotförskjutning).

Visst stämmer det att barn är barn, det finns nog inget barn som inte ramlat i en trappa. Men det är ju som tur är inte så många som skadar sig allvarligt. Fast vår nuvarande trappa är nog en lite mer "icke-förlåtande". Dels är den gammal (huset byggt -47) dels så har vi ett fint hårt klinkergolv direkt nedanför. Vi hoppas att vår lilla son inte kommer att springa i trappen...
 
För oss var enplanshus aldrig något alternativ.
Vi uppskattar rymden där det är öppet till nock, och avskildheten på resten av övervåningen.
Värmeekonomiskt har ett tvåplanshus (eller 1,5) också stora fördelar.

Vi valde en u-trappa med vilplan. Man går upp åt ena hållet, vänder på vilplanet och tar sista hälften åt andra hållet. Skulle man snubbla så faller man inte så långt :)
 
Det jag har funderat att göra (har halkat ner från trappan ett antal gånger, med flera blåmärken till följd) är att lägga en smal matta på trappan som man fäster i stegen.

Jag kommer ihåg att vi hade det i vårt hus när jag var liten. Ektrappa med mörkröd matta som fästes med mässingstång vid varje sättsteg. Elegant och säkert ;)
Från den trappa har vi aldrig ramlat.
Däremot från den andra trappa som fanns i huset som var av granit, brukade man halka när den var nypolerad :-/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.