20 000 läst · 117 svar
20k läst
117 svar
Enligt kommunen får jag inte hyra ut en viss del av sutterängvåningen.
Det här handlar om hur överkörd och liten jag känner mig i ett ärende med tillsynsavdelningen i Järfälla kommun. Lite bakgrund: Jag blev anonymt anmäld 2022 där det påstods att jag hade 3 lägenheter i sutterängvåningen. Tillsynsavdelningen gjorde ett platsbesök och konstaterade att planlösningen inte stämde med godkänt slutbesked från 2018. Det visade sig att min kvalitetsansvariga hade använt fel ritningar i ansökan. Så det saknades ett badrum och kök. Badrummet kunde jag enkelt åtgärda med en bygganmälan i efterhand men matlagningsfunktionerna var jag tvungen att ta bort i denna del av sutterängvåningen. Vidare såg tillsynskvinnorna från kommunen att jag hade en lägenhetsdel i andra änden av sutterängvåningen med egen ingång men även denna med dörr som ger access till övriga huset. Denna del var helt enligt bygglovet och slutbeskedet. De hade inga anmärkningar mot denna del 2022. De hade även letat upp bostadsannonsen på blocket och kollat hur många som var skrivna på vår adress. Så långt var allt frid och fröjd. Nu i mars 2025 får jag ett nytt brev från samma kvinna på tillsynsavdelningen där hon vill göra ett platsbesök för att se hur vi använder sutterängvåningen samt övervåningen i huset. Jag ifrågasätter varför hon vill se den ofärdiga övervåningen (den är under uppbyggnad) och hela sutterängvåningen. Efter att jag förklarat att jag har 1-2 år kvar av byggande innan övervåningen är färdigställd backade hon och bad mig bara ansöka om slutbesked när den är klar. Men sutterängvåningen ville hon fortfarande se och refererade till en annons på blocket från 2024 där vi sökte inneboende till vår uthyrningsdel. Hon skrev också att vi inte får hyra ut någon del i sutterängvåningen. Igen så ifrågasätter jag, och frågar efter lagstöd som styrker att jag inte får hyra ut någon del av min bostad. Då backar hon igen och säger att jag får ha inneboende men inte i vår uthyrningsdel! Hon anser att det är en separat bostad och det är inte lagligt att bo där! Det är nu jag börjar bli rejält upprörd och förklarar att hon va ju här 2022 på platsbesök och hade inga invändningar på den delen av sutterängvåningen. Jag påminde henne om att även då refererade hon till samma annons på blocket som vi har vilande och aktiverar vid behov. Jag påminde henne vidare om att hon såg att rummet som det står "Bio" på i planritningen användes som sovrum. Jag frågade vad som ändrats från april 2022 fram till idag. Det är nu jag får en släng av ren lögn tillbaka på mejlen. Hon skriver att hon inte förstod att delen användes för boende under platsbesöket 2022. Att hon har inte hänvisat till någon annons för delen i fråga 2022. Detta kan jag motbevisa. Vidare säger hon att något platsbesök inte längre behövs eftersom jag erkänt att delen av sutterängvåningen används som separat bostad och det är lovpliktigt. (Jag hyr ut till inneboende enligt kontrakt) Om jag inte slutar använda delen ifråga innan augusti kommer vite att utfärdas. Jag behöver lite hjälp och inspiration på hur jag ska gå vidare med detta ärende. JO anmäla? Fortsätta argumentera med kommunen. Vad säger ni?
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 797 inlägg
Så i korthet har du hyrt ut en självständig lägenhet i suterrängvåningen utan att först ha fått ett bygglov för ändrad användning av denna del av din bostad till en självständig lägenhet? Du har tänkt att man kan kringgå bygglovskravet för att ta lägenheten i bruk genom att formellt kalla detta självständiga boende för "inneboende". Om detta är sakförhållandena så är det rätt kört för dig. Du behöver antingen bygglov för att ta lägenheten i bruk eller ha gjort en anmälan och fått slutbesked för att inreda en bygglovsbefriad komplementbostad i ditt enbostadshus. Läs mer om det senare här:
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...friade-atgarder/inreda-ytterligare-en-bostad/
Om istället det på riktigt är en inneboende som verkligen delar din bostads funktioner, t ex ett gemensamt kök, vardagsrum o s v så är ju handläggaren ute och cyklar.
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...friade-atgarder/inreda-ytterligare-en-bostad/
Om istället det på riktigt är en inneboende som verkligen delar din bostads funktioner, t ex ett gemensamt kök, vardagsrum o s v så är ju handläggaren ute och cyklar.
Jag förstår inte vad som är problemet som du lyfter?
Har du alla papper i ordning eller inte?
Hyr du ut eller inte? Inneboende eller fristående bostad?
Får du hyra ut?
Får det vara bostad i källaren?
Får det vara ”rum där man vistas mer än tillfälligt”?
Uppfyller du alla tekniska egenskapskrav för bostad?
Får du hyra ut?
Som jag tolkar dig hyr du ut 1-2 lägenheter för självständigt brukande i ditt hus utan att ha nödvändiga bygglov för detta. Att du kallar det inneboende spelar ingen roll, det är de faktiska förhållandet som gäller.
Utöver att du saknar bygglov låter det tveksamt om bostäderna uppfyller de krav som finns gällande exempelvis brandskydd, tillgänglighet, ljusinsläpp mm. Sen kan det mycket väl finnas begränsningar i detaljplanen för hur många lägenheter som får inredas, så att försöka söka lov för dem i efterhand kan bli utmanande.
Så bäst är om du slutar upp med uthyrningen.
Utöver att du saknar bygglov låter det tveksamt om bostäderna uppfyller de krav som finns gällande exempelvis brandskydd, tillgänglighet, ljusinsläpp mm. Sen kan det mycket väl finnas begränsningar i detaljplanen för hur många lägenheter som får inredas, så att försöka söka lov för dem i efterhand kan bli utmanande.
Så bäst är om du slutar upp med uthyrningen.
Jag tror inte det är en framkomlig väg att "motbevisa" vad en enskild tjänsteman/kvinna sagt utan du bör fokusera på vad regelverket säger. Det är det som är avgörande. Tidigare inlägg beskriver det bra.
Enig. Väldigt raljant skrivet och känns mer som man vill ha stöd mot "elaka tjejen på kommun" än presentera faktaLaszloToth skrev:
Jag förstår inte vad som är problemet som du lyfter?
Får du hyra ut?
om anmälaren är nån av grannarna som tycker det inte är trevligt med ett "lägenhetshus" i området istället för en villa lär ju anmälningarna fortsätta komma så länge det kommer och går hyresgäster.
Och kommunen kommer fortsätta utöva tillsyn
Och kommunen kommer fortsätta utöva tillsyn
Det känns lite otydligt men för att du ska kunna hyra ut en del av ditt hus utan att det är antingen genom bygglov eller bygganmälan som attefallsåtgärder en egen bostad krävs att ni delar väsentlig funktion. Detta är inte solklart i lagen men det räcker inte med att det finns en dörr mellanbostadsytorna utan det krävs antingen att man delar kök eller badrum, gråzon är att ha gemensam entré. Annars är man inte inneboende. Men om den lägenhet du byggt i souterängplan uppfyller krav för bostad så finns det inget som hindrar att du gör det genom en attefallsåtgärd med bygganmälan. Du kommer dock behöva betala dubbla VA tex i dom flesta kommuner.
Detta med att hänvisa till vad kommunen sagt eller inte tror jag är en dålig idé. Speciellt vad en enskild person sagt. Det är ju ditt ansvar att se till att reglerna följs, inte kommunens.
Om kommunen gett dig tillåtelse att frångå reglerna måste det finnas på ett papper. Säg för Guds skull inte att kommunen ljuger, det kommer bara stoppa in dig i facket "besvärlig och opålitlig" om du inte redan är där...🤔
Om kommunen gett dig tillåtelse att frångå reglerna måste det finnas på ett papper. Säg för Guds skull inte att kommunen ljuger, det kommer bara stoppa in dig i facket "besvärlig och opålitlig" om du inte redan är där...🤔
Du får hyra ut hur mycket du vill, se bara till att dem funktioner som gör att det räknas som en ytterligare bostad inte finns på plats vid besöket.
Jag har haft exakt samma drakar på besök i Järfälla,och dem är inte kloka i huvudet.
Jag har haft exakt samma drakar på besök i Järfälla,och dem är inte kloka i huvudet.
Du skriver att du plockar undan för att kringgå reglerna och då är de vars jobb det är att hålla koll på sånt här inte kloka i huvudet? De gör väl bara sitt jobb?🤔E erikjakan skrev:
Tror knappast det är handläggaren på kommunen som skrivit några lagar eller förordningar...