1 456 läst ·
16 svar
1k läst
16 svar
Enklaste sättet att sortera ut 0-32
Sida 1 av 2
Hej,
Vi har en hög bergkross från det att berg spräcktes/bilades bort. Vi behöver även ett bärlager under en platta. Jag tänker att vi borde kunna använda bergkrosset.
Hur sorterar vi enklast ut 0-32?
Tack!
Vi har en hög bergkross från det att berg spräcktes/bilades bort. Vi behöver även ett bärlager under en platta. Jag tänker att vi borde kunna använda bergkrosset.
Hur sorterar vi enklast ut 0-32?
Tack!
Redigerat:
Hur mycket material rör det sig om?
Vid inte allt för stora mängder är nog det enkla svaret är nog man anlitar någon som forslar bort detta till en täckt och beställer samtidigt motsvarande mängd färdig krossprodukt. Det som forslas bort körs rimligtvis över tid i krossen men du får aldrig en kostnadseffektivitet i att krossa din massa till önskad fraktion.
Lokala krossverk kräver otroligt stora mängder av massor för att bli realistiska och dessutom med en tillståndproblematik. Att sålla en krossprodukt går i princip inte lokalt
Vid inte allt för stora mängder är nog det enkla svaret är nog man anlitar någon som forslar bort detta till en täckt och beställer samtidigt motsvarande mängd färdig krossprodukt. Det som forslas bort körs rimligtvis över tid i krossen men du får aldrig en kostnadseffektivitet i att krossa din massa till önskad fraktion.
Lokala krossverk kräver otroligt stora mängder av massor för att bli realistiska och dessutom med en tillståndproblematik. Att sålla en krossprodukt går i princip inte lokalt
Bästa svaret
Jag har sorterat hyfsade mängder massor med hjälp av ett enkelt såll hopsnickrat av några träbitar och en bit putsnät. Ett tips är att konstruera/rigga det så att du bekvämt kan skaka det fram och tillbaka och att du gör den bortre änden öppen så att du lätt kan tippa ut de utsorterade stenarna. Därifrån kan man ta det vidare genom t.ex. göra det motordrivet, bygga ett roterande såll eller ett såll som sorterar i flera fraktioner.
Hittade mycket inspiration på youtube - sök på t.ex. sifting gravel. Men bestämde mig själv för att hålla det enkelt.
Hittade mycket inspiration på youtube - sök på t.ex. sifting gravel. Men bestämde mig själv för att hålla det enkelt.
Hyr en padda på minst 500 kg
Lägg ut dina massor plant 10-20 cm åt gången, bär bort sten som är större än en knytnäve.
Padda underlaget till det är ett "cementgolv" behövs mer så på med nästa lager, vattna under paddan så allt blir homogent.
Lägg ut dina massor plant 10-20 cm åt gången, bär bort sten som är större än en knytnäve.
Padda underlaget till det är ett "cementgolv" behövs mer så på med nästa lager, vattna under paddan så allt blir homogent.
Anledningen till 0-32 är att det är det som anges som standard. Osäker varför det är just de fraktionerna.tommib skrev:
Vad menar du med "handpackar"?
Tyvärr samma problem med logistiken där, inte möjligt att få dit en så tung padda (allt måste kunna bäras/släpas nedför trappor).L Leif i Skåne skrev:
Senaste från startsidan
Populärt i forumet
-
Hur renoverar jag denna källare bäst? Vad kan det kosta?
Grund & Markarbeten -
Fuktskydda grundsula
Grund & Markarbeten -
Snigeldynamit istället för att bila rivning av oisolerat golv källare
Grund & Markarbeten -
Betalningsplan dränering
Grund & Markarbeten -
Skrämselpropaganda i krypgrund?
Grund & Markarbeten