2 075 läst · 7 svar
2k läst
7 svar
Enklast/billigast möjliga betongplatta för enkelt kallförråd?
Hej. Ska bygga en enkel (!) betongplatta till ett kallförråd på en plan del av en gammal gräsmatta. Vill bara ha en platt yta inuti, det mest känsliga jag kan tänka mig förvara där är en typ en flyttkartong med sommarkläder på någon vägghylla.
Jag har typ förstått att man även för enklare (!) plattor på mark måste gräva ända ner till under matjord mm, dränera, grusa upp med 8/16 eller 16/32, armera med 6150 nät och extra enkelarmering runt kanter/väggar, helst även dubblera betongtjockleken vid port & runt om/på bärande linjer, isolera med minst 2x50mm, helst 300mm, (plus minst tjäldjupet i cm med isolering utanför plattan), och passa på att dra in el/VVS, golvbrunnar, fuktspärr och golvvärme och helafyfan... MEN.. Det är ju fortfarande bara ett kallförråd/enklare verkstadsgolv?! Dvs inte en villa, vinterbonat garage eller ens ett fritidshus...
Om man vill kompromissa: Vad kan man i praktiken (!?) komma undan med? Det som skiljer mellan teoretiker och praktiker är ju ofta att de med relevanta praktiska erfarenheter vet VAD man man KAN fuska med, NÄR och HUR, men ändå förstår vad man faktiskt ALDRIG kan tumma på. Ens på enklaste platta.
Vad är direkt idiotiskt med att "på vinst och förlust" bara gräva bort 10 cm matjord/gräs en meter större än plattan, lägga i någon sorts grövre fuktspärr, typ lite grövre byggplast på rulle, spika en 23 cm hög ram runtom, som man på utsidan kilar ner emot ramen ner i marken, Grusa och padda 15cm 16/32 singel så att gruset blir lite ovan marknivå, sätta i 6150 armering plus extra enkelstål runt om. Sedan flyta in 8cm betong på det. (8cm (lite plus) är det som en full lokal betongbil räcker till i just detta projekt)
Var går gränsen mellan "lite lagom dumsnål" och "direkt dum"?
Praktisk input någon? (Standardiseringsnazister och skrivbordsteoretiker behöver inte använda just detta inlägg för att visa upp hur duktiga de är, men all konstruktiv input mottages väldigt tacksamt. )
Jag har typ förstått att man även för enklare (!) plattor på mark måste gräva ända ner till under matjord mm, dränera, grusa upp med 8/16 eller 16/32, armera med 6150 nät och extra enkelarmering runt kanter/väggar, helst även dubblera betongtjockleken vid port & runt om/på bärande linjer, isolera med minst 2x50mm, helst 300mm, (plus minst tjäldjupet i cm med isolering utanför plattan), och passa på att dra in el/VVS, golvbrunnar, fuktspärr och golvvärme och helafyfan... MEN.. Det är ju fortfarande bara ett kallförråd/enklare verkstadsgolv?! Dvs inte en villa, vinterbonat garage eller ens ett fritidshus...
Om man vill kompromissa: Vad kan man i praktiken (!?) komma undan med? Det som skiljer mellan teoretiker och praktiker är ju ofta att de med relevanta praktiska erfarenheter vet VAD man man KAN fuska med, NÄR och HUR, men ändå förstår vad man faktiskt ALDRIG kan tumma på. Ens på enklaste platta.
Vad är direkt idiotiskt med att "på vinst och förlust" bara gräva bort 10 cm matjord/gräs en meter större än plattan, lägga i någon sorts grövre fuktspärr, typ lite grövre byggplast på rulle, spika en 23 cm hög ram runtom, som man på utsidan kilar ner emot ramen ner i marken, Grusa och padda 15cm 16/32 singel så att gruset blir lite ovan marknivå, sätta i 6150 armering plus extra enkelstål runt om. Sedan flyta in 8cm betong på det. (8cm (lite plus) är det som en full lokal betongbil räcker till i just detta projekt)
Var går gränsen mellan "lite lagom dumsnål" och "direkt dum"?
Praktisk input någon? (Standardiseringsnazister och skrivbordsteoretiker behöver inte använda just detta inlägg för att visa upp hur duktiga de är, men all konstruktiv input mottages väldigt tacksamt. )
Skulle jag gjort en enklare platta till ett förråd hade jag grävt ur så att det fick plats 15cm makadam i fraktionen 11-16mm, det dränerar men är betydligt lättare att skyffla och raka ut än 16-32. Byggt en enkel form av reglar armerat med ett 6150 nät och ett eller två 10mm järn i kantbalken. Plattan hade blivit 10cm tjock med en kantbalk som är ca 15cm bred och lika tjock. Makadamen behövs inte paddas utan rakas ut jämt och grävs ut lite djupare kring kanterna så att det blir en kantbalk. Jag hade lagt ner ett eller flera gula 50mm tomrör som kommer upp i kanten på plattan om man någon gång vill dra in lite belysning. Sedan kan man fundera på om man ska gjuta in en golvbrunn i mitten som leds ut till en stenkista, kostnaden för det hela är ett par hundralappar i material men kan vara skönt att ha om det körs in bilar eller liknande i framtiden. Lika så kan man fundera på om man ska dra upp ett 50 mm avloppsrör och en 50mm Gul slang för framtida Utslagsback om det är så att man drar in vatten där.
Tack för tipset att det är lättare att arbeta med 11/16.N NoOne2k skrev:
Elrör tänker jag är lika enkelt att dra genom yttervägg, och dra synligt invändigt på oisolerad yttervägg/innertak. Vad vinner jag på att ta den genom plattan?
Men det är ju klokt att sätta in en golvbrunn är ju som du säger ingen större kostnad. Jag bara antog att gjutningen då blir klart mer krävande att göra med tanke på att få till en fungerande lutning för avrinning?
Några frågor: Menar du att 8cm är ett no-no ? (Den lokala betongbilen räcker bara till 8cm (lite plus) på en körning), och att det är bortkastat att lägga en fuktspärr ovanpå på gruset innan gjutning?
Beträffande elrören så är det betydligt snyggare att få upp dem i plattan än att behöva dra dem på utsidan av plattan. Gällande fall till golvbrunnen kan man göra den med eller utan fall. Vill man ha fall till golvbrunnen går det alltid att flytspackla det i efterhand.K Kreativt kaos skrev:Tack för tipset att det är lättare att arbeta med 11/16.
Elrör tänker jag är lika enkelt att dra genom yttervägg, och dra synligt invändigt på oisolerad yttervägg/innertak. Vad vinner jag på att ta den genom plattan?
Men det är ju klokt att sätta in en golvbrunn är ju som du säger ingen större kostnad. Jag bara antog att gjutningen då blir klart mer krävande att göra med tanke på att få till en fungerande lutning för avrinning?
Några frågor: Menar du att 8cm är ett no-no ? (Den lokala betongbilen räcker bara till 8cm (lite plus) på en körning), och att det är bortkastat att lägga en fuktspärr ovanpå på gruset innan gjutning?
I normala fall gjuter man direkt på makadamen, enda anledningen till att lägga plast under är för att minska mängden betong som rinner ner i makadamen, men jag skulle säga att den mängden är försumbar.
Räkna med att det kommer gå åt lite mer betong än räknat, det gör oftast det. då kanske det är bättre att beställa två bilar ändå?
Liknande trådar
-
Enklaste möjliga grund för vedskjul
Grund & Markarbeten -
Billigaste/enklaste lösningen för att täcka för betonggolv
Golv -
Fasadritningar - vad är enklast och billigast?
Arkitekter, Arkitektritat & Extern design -
Mattare yta på målade MDF:en med enklast möjliga medel
Färg, Måla & Tapetsera -
Enklaste möjliga sätt att mäta energiförbrukning på VVB med en Raspberry Pi?
Teknik