Medlem
· Stockholms län
· 4 inlägg
Hej allvetare!
Min diskmaskin läcker från det här stället (se bild, röd markering).
Fråga 1:
Går det att täta till själv på nåt bra sätt, t.ex. med någon ringanordning av nåt slag?
Kostar lika mycket som diskmaskinen att få åtgärdat annars?
Fråga 2:
Bor i hyresrätt och själva rören som här avses har hyresvärden installerat och sagt att det är förberett för diskmaskin. De säger att de inte tar kostnaden trots att det är där det läcker.
Är det korrekt så?
Min diskmaskin läcker från det här stället (se bild, röd markering).
Fråga 1:
Går det att täta till själv på nåt bra sätt, t.ex. med någon ringanordning av nåt slag?
Kostar lika mycket som diskmaskinen att få åtgärdat annars?
![Diskmaskinens anslutningsrör med läcka markerat i rött.](https://static.byggahus.se/attachments/images/medium/829/829603-59930208822fe755f651a67ef4b70530.jpg)
Fråga 2:
Bor i hyresrätt och själva rören som här avses har hyresvärden installerat och sagt att det är förberett för diskmaskin. De säger att de inte tar kostnaden trots att det är där det läcker.
Är det korrekt så?
Skulle säga åt hyresvärden att så till vida denne inte vill ha fuktskador i sitt hus så får denne ta och skicka en riktig röris som gör om och gör rätt och ffra tätt .
Du är hyresgäst och det är inte dina rör utan de är värdens och därmed åligger denne att fixa detta omedelbart.
Du är hyresgäst och det är inte dina rör utan de är värdens och därmed åligger denne att fixa detta omedelbart.
Medlem
· Stockholms län
· 4 inlägg
Hej!4774 skrev:
Jag håller med men inte hyresvärden. Den säger att i.o.m. att det inte läcker om jag ej använder diskmaskin som avflyttande hyresgäst installerat, är det p.g.a. diskmaskinen som det läcker, trots att det är hyresvärden som förberett för diskmaskin.
Vad kan jag göra nu?
//Jess
Ovanför din ring, ser det ut som att det är öppet rätt in i avloppet. Är det det? I så fall är det väl där det rinner ut och sedan ner längs röret så att det ser ut att läcka där du markerat. Men om det inte är öppet där jag tror så kan du väl bara ta isär avloppet och se om det är någon gummiring eller liknande som kommit snett. Ta isär sitt vattenlås och rören till avloppen måste man ju göra ändå för att göra rent med jämna mellanrum så det är ju inte någon stor grej.
Sedan ser ju hela avloppet lite lustigt ut förvisso men det bör funka ändå. Det är ju trots allt bara vatten som ska rinner neråt med ett vattenlås för att inte lukt ska tränga upp.
Edit: Det är förmodligen inte öppet där jag tror men det skadar ju inte att kolla. (kikade på bilder på moderna avlopp och vattenlås och såg att det nog ser ut så utan att det är öppet in.)
Då hade jag tagit isär det och satt i hop igen för jag hade tänkt att ngt sitter lite snett och därför inte är riktigt tätt.
Sedan ser ju hela avloppet lite lustigt ut förvisso men det bör funka ändå. Det är ju trots allt bara vatten som ska rinner neråt med ett vattenlås för att inte lukt ska tränga upp.
Edit: Det är förmodligen inte öppet där jag tror men det skadar ju inte att kolla. (kikade på bilder på moderna avlopp och vattenlås och såg att det nog ser ut så utan att det är öppet in.)
Då hade jag tagit isär det och satt i hop igen för jag hade tänkt att ngt sitter lite snett och därför inte är riktigt tätt.
Klicka här för att svara