Har en liten inglasad altan som tidigare ägaren satt rabatt runt. Då jag inte gillar att rensa har jag grävt upp den och lagt markduk och grus istället. Kom över några frilagda plattor 50x50x6 cm som jag tänkte använda som litet trappsteg men inte tillräckligt många och nu hittar jag inte fler nånstans. Kan jag bygga en (eller två) lös trappa av tryckt 90x45 med trallvirke på och lägga direkt på gruset eller måste det vara plattor under? Eller finns kanske ytterligare bra idéer? Vill nog inte skruva fast den i altanen då det finns risk att den tjälskjuter bortåt 5 cm i ytterhörnet.

(Kortsidan är tänkt att vara bara grus förutom under regntunnan och den blå tunnan ska bort.)

Inglasad altan med grus och ojämna betongplattor som trappsteg ned till gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Altan med grus, trätrappsteg och inglasning, samt gamla och avlägsnade plattor på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inglasad altan med grusgång och lös stentrappa, bredvid gräs och regntunna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Martin Timmell tycker att det går att ställa tryckt virke direkt på grus så då kör jag nog på det. Hans omdöme borde man ju kunna lita på. :)

"Se till att ha ett slätt och bra underlag för trappan. Trätrall, stenläggning eller väl packat grus är utmärkt att ställa trappan på."
https://www.viivilla.se/gor-det-sjalv/trappor/martin-timell-tipsar-/
 
ja det kan man ju göra, kolla så inte trappen vippar/rör på sig för mycket om den står löst på gruset bara.
Kanske blir lite kortare livslängd på den men det får man väl ta.

Led bort dina stuprör från husväggen så blir det mindre vatten som kan frysa och skjuta till vintern
 
Ett alt är att göra en ram i tryckta reglar och sätta tex en 45x70 liggande mellan varje el varannan platt och på så vis öka längden på plattorna.
Typ..
Handritad skiss av en ramkonstruktion med horisontella reglar för att förlänga väggplattar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack för tips! Ska absolut leda bort vattnet från stuprören på nåt sätt. Köpte sån där grön plast-”slang” som rullar ut sig själv förra året men den är redan sönderblåst.

Kul idé med träramen med plattor i. Då kan jag använda 40x40 plattor som är betydligt lättare att få tag på.
 
Uppdatering.
Jag fick lite inspiration av en liten trappa i sommarstugan och köpte lite byggtimmer eftersom det är NTR-A och kan ligga direkt på mark. Är inte säker att jag gillar utseendet men det kanske blir bättre när gräset tagit sig och om jag laserar/ oljar med någon brun färg.
Jag funderar också lite på hur den håller för att flyttas på eftersom det inte är någon regel på längden. Kommer trallen knäckas av vikten?
(Den är inte ihopskruvad än, bara lagd på plats för att se hur det blir. )

Obehandlad trätrappa av NTR-A timmer, placerad på stenblock framför en sommarstuga, inte ihopskruvad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggda trätrappsteg i NTR-A timmer framför en sommarstuga, omonterade och placerade på mossig mark med en vattenkanna i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Uppdatering 2:
Det var tyvärr ingen bra idé att använda byggtimmer på det sättet. Trallen var förstås lite sned och vriden och utan en stabil ram av reglar som håller dem på plats så vrider sig hela trappsteget. Kanske blir det bättre om jag vänder på någon / varannan bräda så vridningarna tar ut varandra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.