945 läst · 14 svar
945 läst
14 svar
Enkel fjärrstyrning utan app
Enkel önskan:
Jag har en tvåknappars strömbrytare som jag vill byta till en treknappars.
Den tredje knappen ska fjädra och trådlöst fjärrstyra en enda taklampa som anslutits med dcl-kontakt i en dosa på väggen, helt UTAN app eller Bluetooth.
Vad är bästa produkten för det?
Sändare och mottagare vill jag gömma i existerande dosor så långt det är möjligt.
Jag kunde förstås välja en enkel Ikealösning, men vill hellre ha det som en tredje knapp på väggen, bara det inte blir en massa extra hål i väggar i någon ända.
Jag kan tänka mig en prydlig extra knapp under min tvåknappars, men inte med förhöjningsram.
Tack!
Jag har en tvåknappars strömbrytare som jag vill byta till en treknappars.
Den tredje knappen ska fjädra och trådlöst fjärrstyra en enda taklampa som anslutits med dcl-kontakt i en dosa på väggen, helt UTAN app eller Bluetooth.
Vad är bästa produkten för det?
Sändare och mottagare vill jag gömma i existerande dosor så långt det är möjligt.
Jag kunde förstås välja en enkel Ikealösning, men vill hellre ha det som en tredje knapp på väggen, bara det inte blir en massa extra hål i väggar i någon ända.
Jag kan tänka mig en prydlig extra knapp under min tvåknappars, men inte med förhöjningsram.
Tack!
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 441 inlägg
Varför vill du ha vippan återfjädrande? Ska lampan dimras?
Finns det någon styrning av DCL-uttaget idag eller har det konstant spänning?
Ligger lamputtag och strömbrytare på samma grupp?
Finns det i så fall rör dragna mellan strömbrytare och lamputtag, ev via kopplingsdosor?
Finns det någon styrning av DCL-uttaget idag eller har det konstant spänning?
Ligger lamputtag och strömbrytare på samma grupp?
Finns det i så fall rör dragna mellan strömbrytare och lamputtag, ev via kopplingsdosor?
Ja, den ska dimras.Bo.Siltberg skrev:
Antagligen samma grupp, ja, men inga rör, därför trådlös fjärr.
Ja, konstant spänning i dcl.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 441 inlägg
En icke appstyrd dimmer ska alltså läggas till i leken. Sök på Nexas sortiment.
En smart lampa + en tillhörande knapp kanske?
https://www.philips-hue.com/sv-se/p...HUE_PACK_HUEPACK_SINGLE&page=1&sort=relevance
https://www.philips-hue.com/sv-se/p/hue-dimmer-switch/8719514274617#features
https://www.philips-hue.com/sv-se/p...HUE_PACK_HUEPACK_SINGLE&page=1&sort=relevance
https://www.philips-hue.com/sv-se/p/hue-dimmer-switch/8719514274617#features
En Nexa-dimmer, MWMR-251 vid taklampan, sedan någon passande väggbrytare, ex MWST-1809.
Pris för grejorna ca 350 kr.
Kombinationen av prylar som har artikelnummer Mxxx ger ett förbättrat dimningsförlopp från väggbrytaren.
Pris för grejorna ca 350 kr.
Kombinationen av prylar som har artikelnummer Mxxx ger ett förbättrat dimningsförlopp från väggbrytaren.
Tack, tydligt svar.E etompau skrev:
Går det att gömma en sändare i existerande dosa, bakom en vanlig fjädrande tredje knapp, så att jag slipper få en stor knapp till på väggen?
Jag rekommenderar att du använder den förslagna väggsändaren. Den är tunn och monteras med dubbelhäftande tejp eller skruvar under bef. brytare.B blq skrev:
Du får bäst funktion med denna lösning.
Alt. är att du använder Nexa WBT-912, den kräver potentialfri (spänningslös) brytare för funktion. Ger ej den förbättrade dimningsfunktionen.
Ok, tack. Lite synd, för Nexas dimmerknapp matchar inte de övriga.E etompau skrev:Jag rekommenderar att du använder den förslagna väggsändaren. Den är tunn och monteras med dubbelhäftande tejp eller skruvar under bef. brytare.
Du får bäst funktion med denna lösning.
Alt. är att du använder Nexa WBT-912, den kräver potentialfri (spänningslös) brytare för funktion. Ger ej den förbättrade dimningsfunktionen.
...och med lös dimmer i handen kunde jag ju lika gärna ta en Ikea-lösning.
E etompau skrev:
Ok, jag har Schneider exxact.E etompau skrev:
Vad är det som är sämre med den dimringen?
Jag är egentligen bara ute efter det enklaste, men förstås utan flimmer och annat strul.
Tycker inte det skiljer så mycket mellan exxact och Nexas sändare. Nexa har sändare som passar i exxact-ramar (WTE-1).B blq skrev:
Det har gjorts förbättringar i hur dimningen hanteras i produktserier med artikelnr Mxxx. De uppför sig i princip som vanliga trådbunda dimmers.
Ok, tack.E etompau skrev:
Vet du om Plejd kan samma sak, helt utan inblandning av appar ?
Liknande trådar
-
Arbetskostnad Bygga ett 1 1/2 enkelt trästommeshus med 150 KVM utanför Lund
Hustillverkare -
Enkel fasadpanel utan lock?
Fasad -
Produktval - Utanpåliggande enkelbrytare 230V (samt dörrbrytare)
Belysning -
Hur enkelt är det att ta bort enstaka klinkerplattor utan att skada tätskikt?
Badrum -
Enkelt steg utanför altan
Altan & Uteplats