Ska sätta kakel senare i badrum som jag nu reglar upp (och sätter väggdosor för).

Hustillverkare har skickat med "Fermacell våtrumsgips", och verkar utgå från att enkelgips räcker (innerväggar är 70x45 reglar på cc 30).

Letade reda på en PDF fil på Fermacells våtgips och de skriver bl.a.:
Våtrum:
Fermacell fibergips uppfyller BKR’s krav på
väggkonstruktion med kakel vid 1 x 12,5 mm
Fermacell fibergips monterad på c/c 600 mm
Nu undrar jag om jag kan lita på det 100%. Särskilt som att innerväggar inte är så stabila i sig som t.ex en murad yttervägg (då man lutar sig mot en stående 70 regel flexar den någon cm på mitten).

Vad säger experter här ? [Länk till PDF]

T
Tja, om man kör med vanlig gips så är det 30cc för enkelgips och 60cc för dubbelgips.

Så, ja du kan lita på det till 100% och dessutom är dina skivor bra mycket bättre och hållfastare än vanlig gips.

Lite info om din skivor:

Lätta väggar med enastående hög kvalitet! Fermacell fibergips är ljudisolerande, typgodkänd för våtrum samt brandgodkänd men kan även användas som vanliga innerväggar då det är en skiva som är väldigt slag- och skruvfast.

Fördelar:
-Unik bullerdämpning redan med ett lager.
-Minskar buller från angränsande rum redan med ett lager.
-Bra brandskydd redan vid ett lager.
-Endast ett lager 12,5 mm i våtrum (SITAC godkänd till väggar i våtrum, P-märkt).
-Skruvfast utan att man behöver använda träplattor. 50/30 kg i en skruv med/utan plugg.

Bearbetas och monteras som en vanlig gipsskiva.

Efter vad jag läst så räcker det med enkelgips på cc30, men det skadar väl aldrig att sätta upp en plyfa innanför våtrumsgipset. Det ökar väl styvheten rätt bra iom att det räcker med cc60 för den konstruktionen egentligen...

T
Enligt deras instruktioner så är materialet så hållfast att det inte ens behövs "kortlingar". Varför då sätta plyfa?

tank77 skrev:
Enligt deras instruktioner så är materialet så hållfast att det inte ens behövs "kortlingar". Varför då sätta plyfa?
Plyfat tror jag inte behövs, men kortlingar är väl bra för att skruven ska ha ett hål som bottnar i något? Eftersom man ska fylla upp hålet med silikon.

T
jarlen84 skrev:
Plyfat tror jag inte behövs, men kortlingar är väl bra för att skruven ska ha ett hål som bottnar i något? Eftersom man ska fylla upp hålet med silikon.
Inte endast, lite jobbigt att hänga upp en tung kommod på bara en gipsskiva!

tank77 skrev:
Inte endast, lite jobbigt att hänga upp en tung kommod på bara en gipsskiva!
Jo men jag menar, även om man håller sig under de 30-50kg (med/utan plugg) som tillverkaren skryter om så kan det vara värt att använda kortlingar, just för att kunna täta hålen.

Men det beror ju på vad man ska skruva upp och var.

Hej hur är fermacellskivorna att arbeta med om man jämför dem mot glasroc och humidboard?
Några fördelar nackdelar?

jag använder alltid fermacell i jobbet
det står att man kan skära och knäcka dom men det har jag aldrig lyckats med, finns en speciell kniv som jag iof aldrig annvänt, jag har en billig cirkelsåg som jag kapar dom med dammar som f n så utomhus är att rekommendera
annars är väl handsåg enklast dom är hårdare än vanlig gips

Tackar så mycket för svaret nino.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.