315 läst · 7 svar
315 läst
7 svar
"Enkel" badrumsrenovering
Hej!
Vi funderar på att köpa ett hus och kommer behöva renovera två badrum som är från när huset byggdes 1959. Badrummen är kaklade ca 1,5 meter upp från golvet, högre vid dusch/badkar samt det ligger klinkers på golvet.
Av kostnadsskäl funderar jag på att göra följande:
1. Knacka ner det gamla kaklet/klinkers
2. Slipa väggen så att den blir jämn samt måla tak.
3. Bila bort runt golvbrunnen.
4. Låta entreprenör installera ny brunn, flytspackla golvet och lägga matta, alternativt klinkers.
5. Sätta Fibo Våtrumsskivor på väggarna.
6. Montera inredning, porslin och tvättmaskin.
7. Klart!
Är det möjligt och tillåtet att göra såhär? Jämfört med att riva allt och sedan bygga nya väggar och golv blir ju detta betydligt enklare och billigare.
Om detta inte är tillåtet, kan ni förklara var detta tillvägagångssätt brister och vad jag skulle behöva ändra för att få det att fungera med gällande regler?
Tack på förhand,
p
Vi funderar på att köpa ett hus och kommer behöva renovera två badrum som är från när huset byggdes 1959. Badrummen är kaklade ca 1,5 meter upp från golvet, högre vid dusch/badkar samt det ligger klinkers på golvet.
4. Låta entreprenör installera ny brunn, flytspackla golvet och lägga matta, alternativt klinkers.
7. Klart!
Är det möjligt och tillåtet att göra såhär? Jämfört med att riva allt och sedan bygga nya väggar och golv blir ju detta betydligt enklare och billigare.
Om detta inte är tillåtet, kan ni förklara var detta tillvägagångssätt brister och vad jag skulle behöva ändra för att få det att fungera med gällande regler?
Tack på förhand,
p
Tack för trevligt svar! Just det, när jag skriver "tillåtet" så menar jag försäkringsbar.F fribygg skrev:
Vet att olika bolag ser olika på just Fiboskivor som tätskikt så det jag egentligen undrar är väl om underarbetet i mitt förslag är tillräckligt omfattande eller om jag också måste bygga nya väggar och golv.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 396 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 396 inlägg
Du bör undersöka (filma) alla avloppsrör. Detta för att det finns en risk att så gamla avloppsrör är i så pass dåligt skick att de kommer att gå sönder innan du vill renovera badrummet nästa gång, det innebär alltså att i många fall så bör samtliga rör bytas.
Jag antar att du vill uppfylla dagens branschregler och då gäller:
Det får inte komma upp vattenrör genom golvet.
Avloppsrör ska vara minst 6 cm från närmsta vinkel, t.ex. golvets avloppsrör från toaletten ska vara minst 6 cm från väggen för att det ska gå att få det tätt emellan. Gamla toaletter kan ha sina avloppsrör mycket närmare väggen än så.
Om det inte är betongvalv under båda badrummen utan träkonstruktion under något så måste man ofta förstärka konstruktionen när man ska ha klinker.
Under klinkern kan betongen vara behandlat med ett asfaltliknande lager som tätskikt och detta kan lukta och därför vill man ta bort det. Det får inte heller finnas dubbla tätskikt.
Det är vad jag kommer att tänka på just nu, du behöver läsa på branschreglerna från BKR (kakel, klinker), GVK (våtrumsmatta, -tapet), Säker vatten (VVS, vägg-, golvkonstruktion) och reglerna för Fibo våtrumsskivor gällande underlag för jag har antagligen glömt en del.
Avloppsrör ska vara minst 6 cm från närmsta vinkel, t.ex. golvets avloppsrör från toaletten ska vara minst 6 cm från väggen för att det ska gå att få det tätt emellan. Gamla toaletter kan ha sina avloppsrör mycket närmare väggen än så.
Om det inte är betongvalv under båda badrummen utan träkonstruktion under något så måste man ofta förstärka konstruktionen när man ska ha klinker.
Under klinkern kan betongen vara behandlat med ett asfaltliknande lager som tätskikt och detta kan lukta och därför vill man ta bort det. Det får inte heller finnas dubbla tätskikt.
Det är vad jag kommer att tänka på just nu, du behöver läsa på branschreglerna från BKR (kakel, klinker), GVK (våtrumsmatta, -tapet), Säker vatten (VVS, vägg-, golvkonstruktion) och reglerna för Fibo våtrumsskivor gällande underlag för jag har antagligen glömt en del.
Tusen tack för utförligt svar!BirgitS skrev:Du bör undersöka (filma) alla avloppsrör. Detta för att det finns en risk att så gamla avloppsrör är i så pass dåligt skick att de kommer att gå sönder innan du vill renovera badrummet nästa gång, det innebär alltså att i många fall så bör samtliga rör bytas.
Så en anledning till att ta bort golvet är alltså för att kunna dra om rören?
Man läser ju ofta att badrum inte gjordes med tätskikt på den tiden, tänker därför att det borde innebära att man inte får problemet med dubbla tätskikt men kanske tänker jag fel här?
Kommer självklart läsa på ordentligt om allt när/om detta väl ska ske, nu vill jag mer översiktligt förstå ungefär vad som behöver göras och hur mycket man kan förenkla men ändå med godkänt resultat.
Risken med kakel och klinkers i badrum i hus från den tiden är att det med största sannolikhet är asbest i fix och fog. Är bra att veta om 👍P peppepizza skrev:Hej!
7. Klart!
Tack på förhand,
p
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 396 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 396 inlägg
Den tidens tätskikt är ju inte som dagens tätskikt som gör om badrummet till en badbalja (frånsett dörr och fönster) men det var vanligt att man valde att skydda betongvalv/bjälklager med ett asfaltliknande (bitumen) skikt.
Liknande trådar
-
Är detta varning eller enkelt att fixa?
Grund & Markarbeten -
Shelly dimmer 2 styrning via enkel brytare med fjäder
Belysning -
Kostnadsfråga - 7000kr för ett enkelt besök?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Enkel eventuell ödrift?
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Kostnad enkel "badrumsrenovering"
Badrum