Hej,
Jag har fått ett bra erbjudande på färg från Engwall och Claesson (inklusive målning en gång från fabrik), och färgen Lasol Fasadmall. Problemet är att färgen fick riktigt dåligt betyg i Folksams färgtest 2015. Är det någon på forumet som har erfarenheter av den här färgen? Den ska målas på ett ett nybyggt fritidshus i Stockholms skärgård, dvs fuktigt miljö. Hur är det tex med mögelpåväxt, solbeständighet, etc.

Stor tack på förhand!

• Gilla
dfox
  • Laddar…
Har det på vårat fritidshus och målade faktiskt om det i somras. Det fanns ingen mögelpåväxt, men däremot var den södra sidan rejält blekt i jämförelse med övriga väggar. Gäller röd färg.

Nu har jag inte haft huset så länge men enligt förra ägaren håller färgen väldigt bra. Var även smidigt att måla om då man slipper skrapa och hålla på. Körde bara målartvätt innan.

Huset står i skärgården utanför Norrtälje.

Hej,

Tack för snabbt svar! Vet du när förra ägaren målade hus, dvs hur länge har den suttit? Själv ska jag ha vit färg, borde inte vara lika känslig för blekning...

Dessvärre inte. Han verkade måla på allt eftersom det behövdes istället för ett samlat grepp och ta hela huset. Tyckte färgen var lättjobbad, och jag målar hellre än skrapar, så även om den eventuellt bleknar fortare än annan färg, så känns det ok ;) Och vit borde ju precis som du säger.inte blekna i samma utsträckning!

• Gilla
Trident1974
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.