Hej hej,

Min fru har importerat en plattång från england som vi tänkte snabbt och smidigt byta stickpropp på men när hon kom med den blev jag lite fundersam.Den har en säkring på 3 A inbyggd i stickproppen men den kan väl inte vara några problem att klara sig utan? Antar att dom inte har proppskåp i england i samma utrsträckning som här?

Vore hemskt tacksam för nåra snabba upplysande svar. :)

Redigerat:
Om man ändrar en apparat från sitt orginalutförande tar man även fullt ansvar för ändringen. Tillverkarens CE märkning upphör att gälla och den som ändrar måste göra en egen.
Plattången fungerar säkert med en ny stickpropp om det innebär nån risk eller ej kan man inte säga utan att ha ingående kunskaper om just den "apparaten".

elmont skrev:
Om man ändrar en apparat från sitt orginalutförande tar man även fullt ansvar för ändringen. Tillverkarens CE märkning upphör att gälla och den som ändrar måste göra en egen.
Lägg ner nu! :D Helt betydelselöst om man inte planerar att importera och sälja apparater. Finns inget som helst krav om du byter stickpropp på en apparat för eget bruk att du behöver utföra en egen CE-märkning. CE-märkningen gäller dessutom bara nya apparater (och begagnade om de importeras från icke EU-land om jag minns rätt). Så även om du har bytt stickpropp så kan du sälja den privat som begagnad. Vill man kan man skrapa bort CE märket...

Det har gått till nån slags hysteri det här med CE-märkningen...

Det beror inte på plattången att den har en säkring, utan på
det engelska elsystemet, som kräver att ALLA apparater har en säkring i stickproppen.

De har sin "ring circuit" där massor av vägguttag sitter på samma 30A eller 32A säkring.
Utan säkring i stickproppen kunde det bli rena skräckupplevelsen om det
blev kortslutning i en apparat. Det som är lite fiffigt är att de kan använda 2.5 mm2
ledare, eftersom strömmen delas upp på två vägar.

Jag tycker att du lugnt kan byta till en svensk stickpropp.

/Hasse

Redigerat:
håller helt med pefo! och vad är en CE-märkning värd egentligen när den föerkommer på allt möjligt, som spartransformatorer från kina: http://www.byggahus.se/forum/el/99294-varning-foer-farlig-110v-transformator.html
mitt förtroende för CE märkningen kan inte bli lägre än lägst..

och för att komma med ett konkret svar, ja du kan byta stickproppen, sålänge den är märkt med 220-240V så kan den ju pluggas in i nätet, engelsmännen har säkring i stickproppen för att dom är vrånga och avsäkrar vägguttagen med 30A
Edit: b_hasse hann visst före

Jag vidhåller att tillverkarens "ansvar" faller och den som gör ändringen får ta det nya ansvaret för varan, men jag kan backa angående att den ska CE märkas om det är för eget bruk. Och även jag tror att du kan byta till en "svensk" stickpropp om du vet vart vilken tråd ska ligga.

elmont skrev:
Jag vidhåller att tillverkarens "ansvar" faller och den som gör ändringen får ta det nya ansvaret för varan.
Men det är ju just det som är poängen! Tillverkaren garanterar att produkten uppfyller alla säkerhetskrav och som slutanvändare är jag helt nöjd med det. Jag byter stickpropp för jag vet att det är helt OK. Så om tillverkarens ansvar 'faller' är betydelselöst. Skulle elsäkerhetsverket upptäcka att produkten inte uppfyller kravet så klipper jag stickproppen med motiveringen att ingen ska kunna skada sig på apparaten och kräver pengarna tillbaka på försäljningsstället! :cool:

Nej allvarligt talat slipper inte tillverkaren undan så enkelt som på stickproppen. Om det inte kan göras sannolikt att ändringen påverkar apparatens funktion eller säkerhet så åker han dit ändå.

Älskar det här forumet. Tack för hjälpen allihopa. Stickproppen är bytt och allt verkar fungera hur bra som helst.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.