Hej

Jag har idag en logger2020 som mäter min elförbrukning via den blinkande lysdioden som jag har på en extra DIN-monterad elmätare (Utan S0) inne i huset vilket funkar bra. Men har nu beställt en Rfxcom-USB som jag tänkte köra på min Raspberry-pi med Domoticz för diverse fjärrstyrning och såg att man kan beställa en kabel för att plocka in elmätaren via S0-seriell. (Nu har min DIN-elmätare tyvärr inte en S0 utan bara en modbus-utgång som jag inte tror funkar.)

Det gör att jag nu vill plocka bort 2020-loggern och köra allt i domoticz.

Jag tänkte bygga en EMC led-detektor enligt techtrade, koppla till USB-serielladapter på RPin och ställa in som en S0 detektor i Domoticz.

EMC-102.gif
http://www.techtrade.se/sv/emc-schematics.asp

Någon som kör så redan eller har annan fungerande koncept? Såg någonstans i forumet att någon hade en trådlös variant på G men eftersom jag har mätare inne i huset är detta enklare.

Johan

Okej jag lödde ihop en EMC-detektorn enligt techtrades schema. Den fungerar klockrent på min Windows PC med deras program kopplad med en ATEN USB-Seriell adapter. Det sitter en diod på USB adaptern som blinkar i takt med avläsningen både när den är kopplad till PC och Raspberry.

Ja la till den under hardware som en S0 men sen då? Inget dyker upp varken under devices eller i loggen. Troligen inte rätt uppsatt men jag tycker det borde funka. Någon med tips?

Jag ska slänga upp en tråd i domoticzforumet också.

Johan

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.