589 läst · 11 svar
589 läst
11 svar
Energilager i kamin
Har en Conturakamin utan något energilager i form av vatten eller andra tyngre material.
Kan man lägga i sten i kaminen eller på toppen för att få lite värmehållande massa?
Vad tror ni?
Just denna kamin går det inte att köpa till något sådant.
Kan man lägga i sten i kaminen eller på toppen för att få lite värmehållande massa?
Vad tror ni?
Just denna kamin går det inte att köpa till något sådant.
Nej, inte så att det blir ett meningsfullt energilager.
Vatten är en utomordentligt bra energilagrare dock kokar vatten vid 100 gr .
Sten kan nå mycket högre temperaturer .
Nu tror jag dock inte du kan få dessa temperaturer på ovansidan på en kamin .
Men att placera sten i eldstaden , nää .
Utsidan ja .
Sten kan nå mycket högre temperaturer .
Nu tror jag dock inte du kan få dessa temperaturer på ovansidan på en kamin .
Men att placera sten i eldstaden , nää .
Utsidan ja .
Tja, jag har en Contura-kamin som har värmelager och den största skillnaden mellan energilagret och att stapla täljsten eller något liknande ovanpå kaminen är att lagret har ett mer integrerat luftflöde med kaminen som värmer upp stenarna snabbare.
Om kaminen är stabil nog så kan du väl stapla på en hel del och med tiden kommer de att bli uppvärmda och senare lämna ifrån sig värmen till rummet.
Jag hade tidigare en murad gigantisk konstruktion med en insatskassett.
Den hade ungefär 1 ton tegel som värmemagasin.
Nackdelen är att det tog mer än en halv dag från att man började elda tills dess att själva kaminen blev varm. Men å andra sidan så höll den värmen väldigt länge efteråt.
Den var betydligt trögare och ineffektivare än min nuvarande täljstenskamin, men jämfört med en gjutjärnskamin som jag hade i en övergångsperiod mellan de två lösningarna så var det primitiva värmelagret bättre än inget.
Om kaminen är stabil nog så kan du väl stapla på en hel del och med tiden kommer de att bli uppvärmda och senare lämna ifrån sig värmen till rummet.
Jag hade tidigare en murad gigantisk konstruktion med en insatskassett.
Den hade ungefär 1 ton tegel som värmemagasin.
Nackdelen är att det tog mer än en halv dag från att man började elda tills dess att själva kaminen blev varm. Men å andra sidan så höll den värmen väldigt länge efteråt.
Den var betydligt trögare och ineffektivare än min nuvarande täljstenskamin, men jämfört med en gjutjärnskamin som jag hade i en övergångsperiod mellan de två lösningarna så var det primitiva värmelagret bättre än inget.
Hur länge? Vet du hur mycket energi den lagrar?Tomture61 skrev:
Jag tänker att en traditionell kakelugn väger ett ton, en finsk täjstensugn ett till två ton och jag skulle tro att det är nått sådant som behövs för att lagra energin som behövs till uppvärmningen av ett vanligt hus ett dygn.
Redigerat:
Enligt tillverkaren 18 h , finns ingen information om hur mycket energi den lagrar .F fribygg skrev:
Om man använder temp från 20 till 80 grader (delta T=60 grader) då kan det lagrar:Tomture61 skrev:
100kg stål = 0,83kwh
100kg täljsten = 1,31kwh
100kg vatten = 6,97kwh
Hur snabbt det alstra av värmen beror på geometrin av kaminen, vilken form den har.
Redigerat:
Klicka här för att svara