Jag undrar ifall man spar in mest el på att sätta på varmvattenberedaren ett par timmar Vid behov (varmvattnet brukar vara slut efter cirka 2 dagar), eller om den borde stå igång jämnt?

Har hört att det drar mycket el precis när man värmer upp det så att man skulle förlora på att starta den vid behov.

Tyvärr kan jag inte ansluta någon elmätare precis till beredaren så jag kan läsa av den exakt.

Blir oftast billigare att ha den igång hela tiden, det blir dyrare att värma upp riktigt kallt vatten till rätt temperatur, det är också effektivare om man inte tömmer hela beredaren vid varje användning, många har oftast lite för små beredare.

När det gäller varmvatten är komfort alltid viktigare än energiförbrukning:) Så låt beredaren stå på, värmen som läcker ut kommer oftast huset till godo. Stäng av den om du reser bort en vecka, men att spara på varmvattenuppvärmning måste alltid landa i spara på hur mycket varmvatten man gör av med, snålspolande munstycken, max duschtid, diskmaskin på kallvatten, inga bad o.s.v.

• Gilla
corre och 1 till
  • Laddar…
Pagno skrev:
Blir oftast billigare att ha den igång hela tiden, det blir dyrare att värma upp riktigt kallt vatten till rätt temperatur, det är också effektivare om man inte tömmer hela beredaren vid varje användning, många har oftast lite för små beredare.
Vad för slags varmvattenberedare menar du då? Om vi pratar en vanlig elektrisk varmvattenberedare så gäller det inte. Man kan spara lite energi på att slå på varmvattenberedaren bara när man skall använda den. En större varmvattenberedare har en större mantelyta och läcker därmed mer energi än en mindre. Däremot skall man inte tro att det är några stora besparingar man kan göra. Det är att använda varmvatten som drar energi snarare än att varmhålla det.

Jo Avemo, du har rätt men vad jag menar är att det blir mera kostsamt om man har en för liten beredare och tömmer den konstant och den behöver värma upp nytt vatten som ligger på runt 5-7 grader till tex 80 grader, än om dy har en större och inte tömmer den helt, håller då restvattnet runt 30 grader så blir det billigare per liter vv ut i kran... Kanske formulerade mig lite fel, men det är oftast effektivare om du har den igång hela tiden. Har man däremot en liten beredare på 5-10 liter så spelar det ingen som helst roll, värmebufferten är obefintlig, då kan man väl göra som man vill, stänga av eller ha den på hela tiden, men som du skrev så är det hur som helst inga större skillnader på besparingar.

Pagno, jag vet inte om jag missförstår dig eller om du missförstått något med värme. En elektrisk varmvattenberedare är så enkel att räkna på att man helt kan ignorera volymer. Det intressanta är hur mycket vatten rinner ur duschen, hur varmt är det och hur varmt är inkommande vatten.

Om du har en 100 liter varmvattenberedare med 80-gradigt vatten och använder hälften så har du sedan 100 liter 43-gradigt vatten att värma till 80º om inkommande vatten är 6º. 100 liter och 37º innebär 100 * 37 * 4,18 = 15466 kJ eller 4,3 kWh.

Har du i ställer en 50 liter varmvattenberedare som du tömmer helt så har du 50 liter 6-gradigt vatten att värma till 80º. 50 liter och 74º innebär 50 * 74 * 4,18 = 15466 kJ eller 4,3 kWh. Alltså ingen skillnad.

Vad som skiljer är i stället hur mycket värme som läcker ut när man inte använder varmvatten. Det är mer ju varmare det är i beredaren, ju sämre isolering den har och ju större yta den har. Man sparar alltid energi på att stänga av den när man inte behöver den. Däremot är det inte så mycket energi man sparar och man förlorar i komfort.

• Gilla
Mats Berggren och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.