Hej alla kloka och erfarna husägare.

vi bor i ett 60talshus med direktverkande el och varmvattenberedare som jag misstänker är original och som kommer behöver bytas ut.

jag tittar på en klassisk varmvattenberedare, typ nibe compact 300 liter men får även upp typ nibe f110 (en varmvattenberedare med värmepump). Den senare verkar väldigt mkt mer energisnål men jag har ingen aning om vilka förutsättningar som krävs för att kunna installera sådan.

tacksam för input och tips!
 
M
S SaraWahlgren81 skrev:
Hej alla kloka och erfarna husägare.

vi bor i ett 60talshus med direktverkande el och varmvattenberedare som jag misstänker är original och som kommer behöver bytas ut.

jag tittar på en klassisk varmvattenberedare, typ nibe compact 300 liter men får även upp typ nibe f110 (en varmvattenberedare med värmepump). Den senare verkar väldigt mkt mer energisnål men jag har ingen aning om vilka förutsättningar som krävs för att kunna installera sådan.

tacksam för input och tips!
Den senare kräver väl ett helt ventilationssystem. Tanken är ju att den ska suga i sig den varma inomhusluften och sedan skicka ut den utomhus. Kräver en hel del grejor runt om. En vanlig beredare ansluter man ju bara med el/vatten så är det klart.
 
S SaraWahlgren81 skrev:
Hej alla kloka och erfarna husägare.

vi bor i ett 60talshus med direktverkande el och varmvattenberedare som jag misstänker är original och som kommer behöver bytas ut.

jag tittar på en klassisk varmvattenberedare, typ nibe compact 300 liter men får även upp typ nibe f110 (en varmvattenberedare med värmepump). Den senare verkar väldigt mkt mer energisnål men jag har ingen aning om vilka förutsättningar som krävs för att kunna installera sådan.

tacksam för input och tips!
Hej,

Har du direktverkande el som uppvärmning, skulle jag rekommendera, att du lägger pengar på uppvärmningssystem först. Funderar på en luft-luft värmepump.

Titta man på energieffektiva värmepumps varmvattenberedare, finns det frånlufts teknik och system med utedel.

System med utedel liknar en luft-vatten värmepump. Den genererar sin egen värme.

Frånluftssystemet kommer tar den varma luften från din bostad, använda den för att värma upp vattnet med värmepumpsteknik och sen blåsa ut kall luft ur huset. Finns möjlighet att använda det för kylning.

Frånluftsvärmepumstekniken använder en redan befintlig värmekälla. Den kommer öka din kostnad på uppvärmningen, men sänka kostnaden på varmvattenberedaren. Du måste har en "billig" uppvärmning med överkapacitet.

Fördelen av frånlufts kan vara den enklare och billigare installation, och kortare leveranstid. Till exempel har Indol varmvattenberedare med anslutningar för VVS undertill liknande gamla stora beredare.

Sen är en annan aspekte man skall titta på, hur ventilationen av huset ser ut. Med frånluftsvärmepumstekniken och ett dragig hus kan det ju hända att man suger in en massa kall luft.

Värmepumpsberedare med utedel är oberoende av befintlig uppvärmning och ventilation av huset. Man installerar en extra "värmekälla". Kan även kombineras med solfångare.

Men det är väldigt dyrt med installation.

Om man har överkapacitet på billig uppvärmning, kommer du nog räknar hem en frånlufts varmvattenberedare.



 
  • Gilla
tobbelindstrom och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.