En väldigt förenklad energideklaration för att få ett hum om energiklass på mitt hus.
Köpt el 2023 11700 kwh.
Avdrag elbilsladdning 1300 kwh
Avdrag schablon hushållsel 5000 kwh.
Kvar 5400 kwh till värme och varmvatten.
Huset är på 200 kvm.
5400/200= 27 kwh/m2.
Gränsen för energiklass A är 45 kWh/m2.

Stämmer detta i grova drag?
 
P patrik.hermansson50 skrev:
En väldigt förenklad energideklaration för att få ett hum om energiklass på mitt hus.
Köpt el 2023 11700 kwh.
Avdrag elbilsladdning 1300 kwh
Avdrag schablon hushållsel 5000 kwh.
Kvar 5400 kwh till värme och varmvatten.
Huset är på 200 kvm.
5400/200= 27 kwh/m2.
Gränsen för energiklass A är 45 kWh/m2.

Stämmer detta i grova drag?
Nej, det är massor av fel, bara korrigeringen med 1.8 ggr för eluppvärmning ger helt andra siffror.
Sedan har du ortskorrigering (eller vad det heter) att ta hänsyn till.
Sök på primärenergital så hittar du mer.
 
Redigerat:
  • Gilla
buffyin
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Nej, det är massor av fel, bara korrigeringen med 1.8 ggr för eluppvärmning ger helt andra siffror.
Sedan har du ortskorrigering (eller vad det heter) att ta hänsyn till.
Sök på primärenergital så hittar du mer.
Med en faktor på 1,8 så hamnar jag på 48 kwh/m2 och då är glider man ner i B klassen🤥
 
Energideklarationer är sånt humbug.
Allt är bara en uppskattning och om man vill är det ju inte så svårt att få sitt hus i bättre energiklass än vad det faktiskt är.

Sett många hus på hemnet som har byggår runt 1930-1940, ingen information om tilläggsisolering men har ändå energiklass B.
Kan tycka att för att man ens skall få göra en helt korrekt energideklaration skall man sätta energimätare på VP för att kunna differentiera dess förbrukning.

Jag har energiklass C, skulle lätt kunna trolla upp till energiklass B. Kan ju bara hävda att min poolpump går 24/7 på sommaren eller andra storförbrukare, hur skall energi-nissen veta vad som stämmer?
Går ju också att sänka innetemp till 18-19 grader ett år, få fina siffror men sen hävd att man har haft 21 grader inne.
 
  • Gilla
buffyin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.