Som ett nästa steg i mitt energibesparingsarbete (vi bor i 70-talsvilla i elområde 4 m solpaneler, timdebitering etc) funderar jag på att byta vår befintliga varmvattenberedare från 90-talet till en modernare variant. I samband med detta kanske det även är läge att se över blandare i kök och badrum.
Jag har googlat och läst mig till att man bara genom att byta till energieffektiva armaturer i kök, tvättställ och dusch kan spara upp mot 2000 kWh. I samma
artikel stod att ca 1200 kWh kan ”försvinna” genom väggarna på en äldre varmvattenberedare. Jag vet att denna energi värmer upp rummet där den står men det känns som ett väldigt ineffektivt sätt att värma tvättstugan där man ändå inte vistas mer än nödvändigt. Med dagens, och sannolikt framtida, energipriser blir detta snabbt pengar.
Någon som har tips på energieffektiv varmvattenberedare? Vill gärna ha en som går att koppla till Tibber för att med någon typ av intelligent styrning kunna optimera varmvattenproduktionen till de tider då det behövs och sänkning av temp vid höga elpriser. Har sökt lite men det är svårt att sålla vad som är reklam från fakta.
Energieffektiva armaturer gissar jag är lättare att hitta men finns det någon som har tips här tas de tacksamt emot.