Rampamuffen
Har i dag en luft/vatten-värmepump som börjar bli gammal (14 år, CTC).

Bor i Jämtland så kyla är väl att betrakta som normalt här. Så perioder med -15 är inte ovanliga och luft/vattenpumpen går på el då.

Huset är ca 160m2 men ca 33 m2 är kallställt i dag. Har även ett garage, 50m2, som värms med samma luft/vatten pump håller ca 10 grader. Garaget är ett sorgebarn och vettigast är nog att riva och bygga nytt... lågt i tak, oisolerad platta, lövtunn port..

En gäststuga ska i framtiden ”kopplas” på befintligt system. Den är ca 40m2 och kommer att vara braaaa isolerad när det är dax för den.

I dagsläget gör jag av med ca 21-22 000 kWh per år och under jun-aug så snittar jag ca 590 kWh.

Jah kommer jobba med att sänka energibehovet för huset, delvis nya fönster och tilläggsisolera väggar. Vinden är klar.
Har modern FTX anläggning.

Hur mycket ”effektivare” är det med bergvärme? Hur räknar man? Och till sist hur många % kommer elen som går till värme i dag att minska med?

mvh

En ny luftvattenvärmepump kommer att spara betydligt mer än en gammal modell (några tusen kWh). Numera finns modeller som klarar gå till både -25 och -28 °C. Jag skulle tro att bergvärme sparar ytterligare drygt 2000 kWh per år jämfört med ny luftvattenvärmepump i det klimatet. Utgick i exemplet från Strömsund med DVUT på -25 °C.

Rampamuffen
Bor i Krokom så Strömsund är nog bra.

Det verkar som lufvattenpumparna har blivit betydligt effektivare.

Vilka rekommenderas för Norrlands inland?

Det är risk för att ett eventuellt borrhål blir dyrare än vad det behöver bli då det är en bit ner till berget. Blir det borrning ska det kunna försörja ca 200m2 boyta och ca 50-60m2 garage/förråd/verkstad. Så det bör väl bli ca 250-270m djup om går på 1m/m2 med lite marginal uppåt.

Med luft/vatten får jag lägre installations och inköps kostnader till priset av något högre driftskostnader och en bullrande utedel gentemot bergvärme.

Förhoppningsvis håller befintligt system ett tag till så man kan fundera och räkna lite utan panik..

Ja den stora skillnaden för LVVP är som sagt att de klarar lägre utetemperaturer än tidigare. Inte så kul när de stänger ner vid -10 °C och blir 100% elpanna när det är kallare. Men det beror även på framledningstemperaturen. Vilken framledningstemperatur behövs i huset för att hålla 20-21°C inne när det är -25 °C ute? NIBE F2120-16 klarar ge upp till +63°C vid -25°C (om effekten räcker) och Daikin Altherma TopGrade klarar upp till +65°C vid -28°C (om effekten räcker).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.