Hej!
Jag är tyvärr inte så teknisk som jag ibland hade kunnat önska. Problemet är som sagt att det bara kommer ljummet vatten från min duschblandare. Varmvattenröret som går TILL duschblandaren är jävligt varmt. Alltså är det nåt lurt med blandaren. Jag har plockat bort själva handtaget för värmeregleringen och plockat bort mekanismen som spärrar varmvattnet med en knapp. Fortfarande inget varmare vatten, det är nu jag inte vill börja skruva på saker utan att höra med vettigare folk först
Sådär ser det ut, och den allra yttersta delen är ju den man vrider på med handtaget, den går inte att vrida mer. Någon trevlig person där ute som skulle kunna ge tips på vad jag skulle kunna prova?
Jag är tyvärr inte så teknisk som jag ibland hade kunnat önska. Problemet är som sagt att det bara kommer ljummet vatten från min duschblandare. Varmvattenröret som går TILL duschblandaren är jävligt varmt. Alltså är det nåt lurt med blandaren. Jag har plockat bort själva handtaget för värmeregleringen och plockat bort mekanismen som spärrar varmvattnet med en knapp. Fortfarande inget varmare vatten, det är nu jag inte vill börja skruva på saker utan att höra med vettigare folk först
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sådär ser det ut, och den allra yttersta delen är ju den man vrider på med handtaget, den går inte att vrida mer. Någon trevlig person där ute som skulle kunna ge tips på vad jag skulle kunna prova?
Jag tippar på igenkalkad smutssil och backventil på varmvattensidan i blandaren.
Stäng vattenet på huvudavstängningen vid vattenmätaren. På DIN sida mätaren.
Skruva loss blandaren och inspektera de två anslutningar på baksidan.
Om det är kalk där så borsta med ättika och en tandborste tills det är rent.
Efter en stund bör du kunna ta loss silen och rengöra extra.
Stäng vattenet på huvudavstängningen vid vattenmätaren. På DIN sida mätaren.
Skruva loss blandaren och inspektera de två anslutningar på baksidan.
Om det är kalk där så borsta med ättika och en tandborste tills det är rent.
Efter en stund bör du kunna ta loss silen och rengöra extra.
Kan också vara blandarinsatsen som börjar sjunga på sista versen. Det sitter filter och en del rörliga delar i själva insatsen och är det smuts där, samt delar som kärvar så fungerar inte temperaturregleringen som den ska.
Du kan ta ut insatsen och byta eller rengöra den genom att lossa den mutter som sitter närmast blandarhuset på din bild.
Du kan ta ut insatsen och byta eller rengöra den genom att lossa den mutter som sitter närmast blandarhuset på din bild.
Hej och tack för alla svar Jag har provat skruva isär så långt det går. Badrummet är renoverat 2008, så grejerna är ju inte jättegamla. Det såg inte igenkalkat ut där varmvattnet kommer in till blandaren. Jag försökte ta ut insatsen genom att skruva bort den mutter som satt närmast blandaren på bilden, men endast den yttersta delen av insatsen gick att få lös (fick alltså inte ut något filter eller något som kan rengöras).
Jag funderar på att höra av mig till tillverkaren, är det någon som vet vilket märke det är på den här blandaren?
Jag funderar på att höra av mig till tillverkaren, är det någon som vet vilket märke det är på den här blandaren?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det inte bättre att på en gång köpa en riktig svensk blandare med tillgång till billiga reservdelar än att försöka få liv i konstiga utländska "designblandare". Snyggare och mera praktiskt brukar det också bli.
Liknande trådar
-
Varför får vi bara ljummet vatten duschen
Badrum -
Gammal gårdspump, fungerar endast om man ”fyller på” vatten i toppen.
Vatten & Avlopp -
Gammal FM-M blandare tvättstuga, droppar, endast varmvatten
Tvättstuga -
Varmvatten i början, sen bara ljummet - vad på värmepumpen kan fela?
Värmepumpar -
Varmvatten ut i element när det endast ska till varmvattenberedaren..
Värme allmänt