4 491 läst · 7 svar
4k läst
7 svar
Enar och päronrost
Det översta ser ut som idegran. Det nedersta är svårare, men det kan vara något slags importerad ensort. Vanlig svensk en är det i alla fall inte. Men exakt vilka ensorter som päronrosten kan värdväxla med vet jag inte.
Den inhemska/svenska enen brukar inte sprida päronrost - men det är väl inget som hindrar att den muterar sig i framtiden.
25 m från päronträdet brukar inte ge så vansinnigt kraftig päronrost men det kan också bero på hur vindarna ligger - spridningen sker ju under kort tid efter blomningen. I min förra trädgård hade jag ett riktigt stort päronträd från 20-talet. Päronrosten nådde min del av Malmö i början av 90-talet och därefter kom den tillbaka varje år. Det blev betydligt bättre när granndamen tog ner en rejäl en som stod alldeles vid vår gemensamma tomtgräns - ca 5 m från päronträdet. Vill du behålla päronträdet råder jag dig att ta bort alla enar i din trädgård (idegranen behåller du naturligtvis - men klipp den årligen så att du slipper frukthyllena som är mycket giftiga för barn och hundar). Det är inte heller fel att ta upp en-problemet med grannarna. De importerade enarna blev väldigt populära på 60-70-talen och de har nog nått 'bäst-före-datumet'.
25 m från päronträdet brukar inte ge så vansinnigt kraftig päronrost men det kan också bero på hur vindarna ligger - spridningen sker ju under kort tid efter blomningen. I min förra trädgård hade jag ett riktigt stort päronträd från 20-talet. Päronrosten nådde min del av Malmö i början av 90-talet och därefter kom den tillbaka varje år. Det blev betydligt bättre när granndamen tog ner en rejäl en som stod alldeles vid vår gemensamma tomtgräns - ca 5 m från päronträdet. Vill du behålla päronträdet råder jag dig att ta bort alla enar i din trädgård (idegranen behåller du naturligtvis - men klipp den årligen så att du slipper frukthyllena som är mycket giftiga för barn och hundar). Det är inte heller fel att ta upp en-problemet med grannarna. De importerade enarna blev väldigt populära på 60-70-talen och de har nog nått 'bäst-före-datumet'.
Vi har varit på plantskolan här i stan och udersökt saken. De översta är Idegran tydligen så de får stå kvar. Enen jämnar vi med marken närmaste dagarna och planterar någon ny buske istället.
Tydligen värdväxlar Tuja buskar/häckar med päronträdet också men det har vi inte riktigt i närheten.
Avståndet till denna enen är mellan 20-25m och vinden ligger oftast på från detta hållet också.
Enen planterades säkert i samband med att huset nyggdes 1977
Tydligen värdväxlar Tuja buskar/häckar med päronträdet också men det har vi inte riktigt i närheten.
Avståndet till denna enen är mellan 20-25m och vinden ligger oftast på från detta hållet också.
Enen planterades säkert i samband med att huset nyggdes 1977
De växter som, enligt forskning, värdväxlar med päronrosten är: Sävenbom (Juniperus sabina), Röd-en (Juniperus scopulorum) och Trädgårds-en (Juniperus pfitzeriana). Några andra finns ingen anledning att ta bort (om man inte anser dem som missprydande). Värdenar måste tas bort på en radie av 400-500 meter för att päronen ska vara någorlunda skyddade. Det går väldigt bra att se över de enar som växer runt omkring i maj för att se om de bär på rost. Våra vanliga enar är INTE bärare av päronrost men kan vara värdväxlare för hagtornsrost. Finns inget som säger att andra barrväxter ska vara bärare. Det går inte att missa rosten på enarna.
För ordningens skull: Idegranens "bär" är det enda på växten som inte är giftigt. Fröna inuti dem är visserligen giftiga men så stenhårda att de brukar passera intakta genom kroppen.yonna skrev:
Det finns inga dokumenterade fall av idegransförgiftning (av människa) i Sverige i modern tid.
ok - inte ungarna då - utan hundarna - jag tog bort två små idegranar eftersom min valp åt på ALLT
Men visst har Farzan rätt. Däremot har en del kor fått stryka med då de ätit idegransklipp ngn slängt in i en hage.
Men visst har Farzan rätt. Däremot har en del kor fått stryka med då de ätit idegransklipp ngn slängt in i en hage.
Liknande trådar
-
Benarolja över ett lackat entreparti?
Färg, Måla & Tapetsera -
Vilket bruk till baljan, menar grunden? Kalksten, hus från 1912.
Byggnadsvård -
Tegelstenar på trappen upp till ytterdörren har lossnat
Fasad -
Laga spricka i tegelfasad - byta tegelstenar
Fasad -
Färg för att måla stenar runt en kamin
Färg, Måla & Tapetsera