Jag bor i ett mitt nyligen färdigbyggda drömhus i Mexiko. Liksom i USA är den typiska spänningen till bostäder här 110 V (60 Hz). Eftersom att jag har många elverktyg, apparater och köksmaskiner från Europa beställde jag från elleverantören vad som här kallas "220 V, conexión bifásico" (220 V tvåfasanslutning). Till elmätaren och mitt huvudskåp är tre kablar anslutna från de fyra luftledningarna på gatan, två isolerade och en oisolerad. Mitt huvudskåp har en kabel till ett jordspett intill som når 2 meter ner i marken. Från huvudskåpet går fyra ledningar, till mitt fördelningsskåp, röd, svart, vit och oisolerad jord. Spänningen mellan kablarna är, svart-vit 110 V, röd-vit 110 V, mellan samma kablar och jord är spänningen följaktligen också 110 V, mellan röd och svart är spänningen 220 V. Jag är maskiningenjör och elinstallationer är därför inte min starkaste sida. Elkunniga personer i Sverige har sagt att tvåfassystem inte finns i praktiken, jag är nyfiken och vill förstå alla installationer i mitt hus, vad kallas det system som jag har?

Du har en enfasanslutning med mittuttag på transformatorn. Jag tror att det i USA kallas split phase till skillnad från two phase. Riktig tvåfas är mycket ovanligt. Jag tror att det användes under tidigt 1900-tal innan man insåg att det bara var fördelar med trefas. Däremot är det vanligt att en anslutning kallas för tvåfas när det är fråga om en anslutning mellan två faser i ett trefassystem. Till exempel ett element eller en varmvattenberedare för 400V.

• Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Du har en enfasanslutning med mittuttag på transformatorn. Jag tror att det i USA kallas split phase till skillnad från two phase. Riktig tvåfas är mycket ovanligt. Jag tror att det användes under tidigt 1900-tal innan man insåg att det bara var fördelar med trefas. Däremot är det vanligt att en anslutning kallas för tvåfas när det är fråga om en anslutning mellan två faser i ett trefassystem. Till exempel ett element eller en varmvattenberedare för 400V.
Tack för ditt snabba svar, idag har jag lärt mig lite mer. Jag googlade på termen "split phase" som du gav mig och jag hittade denna väldigt beskrivande video

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.