Äntligen har jag bestämt mig och hittat en firma som vill lägga slätputs på vår fula fasad av rosastruket råhugget tegel.
Innan:
Husfasad med rosastruket råhugget tegel, skyddat av presenning och omgivet av byggställningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Först slipas teglet för att få bort topparna:
Slipat råhugget tegel på fasad med synliga spår av preparering inför slätputs.
Skapa konto

Husfasad under renovering med råhugget rosa tegel, byggställningar och nät förstärkning runt hörnen.
Skapa konto

Hörnen förstärks med iputsat nät:
Husfasad under renovering med nylagt slätputs och synliga spår efter arbetet, byggställning i bakgrunden.
Skapa konto

Över dörrar och fönster skakade teglen loss och vi tvingades att lägga i balkar:
Renoverad fasad där slätputs pågår, synliga områden med råhugget tegel och elrör skadat av sågning.
Skapa konto

Nu har firman tyvärr sågat igenom ett elrör som fanns ifräst i teglet och var helt synligt. Helt i onödan.
Fortsättningen följer.

• Fasad med pågående slätputsning, täckta fönster och synliga balkar över dörr.
    Skapa konto
  • Gilla
Needas
  • Laddar…
Åsa Lund
Var det inte mexitegel? Tyckte det såg ut som det.

Jag vet inte exakt vad mexitegel är. Mina tegel var ännu ruggigare än de som jag har sett på mexitegelhus. Spindlar trivs utmärkt i tegelytan kan jag säga.

• Gilla
twoody
  • Laddar…
Åsa Lund
Är det tillverkat av lera eller färgad betong?
Kan vara nån tegelvariant av knäcksten också. Det har mina föräldrar på sitt hus, vet vad du menar med spindlar ;)

Det är bränt lera om man undersöker dom bortknackade teglen. Jag sparar alla överblivna ifall någon i familjen vill bygga sockel till växthus eller annat dumt.

• Gilla
pelkon och 1 till
  • Laddar…
Putsade hela mitt hus i höstas - gult tegel med grön panel på övervåningen initialt. Nu är hela huset grått.

Vad blir det för färg för er?

Nån shade of white

• Gilla
LJC
  • Laddar…
Komplikationer tillstötte. Tegelstenarna över fönster och dörrar blev lösa och riskerade att trilla ned.
Skadade tegelstenar och lösa byggmaterial över ett fönster där reparationsarbeten pågår, inklusive insatt balk.
Skapa konto

Firman satt i balkar:
Renoveringsarbete med nyinstallerade balkar och avsågat kabelrör ovanför en dörr, omgiven av ny och gammal puts.
Skapa konto

Jag visste inte att sådana fanns ens. Souveränt! Tyvärr sågade de av det fina ifrästa kabelröret som jag installerade innan dom kom. Efter balken har slangen så skarpa kurvor att jag inte fick igenom trådarna men dom lyckades.
Efter slätputsen kom ett när och till slut genomfärgad puts. Behöver aldrig målas i min tidshorisont.
Nyinstallerade metallbalkar över fönster på ett hus med ny genomfärgad puts och en balkong.
Skapa konto

Vi är skitnöjda och ångrar som vanligt att vi inte gjorde det 5 år tidigare.

• Renoverad husfasad med slätputs, nya fönster och balkar över fönster för stabilitet.
    Skapa konto
  • Gilla
LJC och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.