2 453 läst · 17 svar
2k läst
17 svar
En stackars katt i sommarstugan
Sida 1 av 2
En sommarstugegranne lämnar sin stackars katt ute hela sommaren utan att ge den mat. Tror han vill att den ska ta mössen. Jag är inte alls van vid katter och vet inte alls hur de klarar sig utan omvårdnad. Katten ser inte sjuk ut men min magkänsla säger ändå att det inte kan vara riktigt bra med den. När min bror var här så sprang den in i deras stuga för att äta deras katts mat vilket medförde att hans döttrar började ge katten mat i en skål utomhus. Nu har min bror åkt hem och katten ser så förtvivlat ensam ut. Den följer efter mig, min syster och våra barn. Det är 3 barn mellan 2 och 5 år där den yngsta under obevakade ögonblick har både klappat väldigt hårdhänt och sparkat på katten (vilket inte verkade vara en speciellt medveten handling). Trots denna omilda behandling så stannar den stackars katten hela tiden i vår närhet och den följa efter oss flera hundra meter in i skogen.
Ägarna till stugan har inte bott där på flera veckor men är där några gånger i veckan och vattnar blommorna men de verkar inte ge katten någon mat. Det känns så hjärtskärande med en sådan sällskaplig katt alldeles ensam och nu åker snart vi hem också. Hur klarar sig en katt egentligen? Bör jag köpa lite kattmat som den kan få utanför sin stuga de dagar som vi är kvar eller gör jag på något sätt katten en björntjänst? Bör jag be min pappa som samfällighetens ordförande att prata med ägaren? Finns redan en konflikt med honom då han förstört min systers buskar som de planterat för insynsskydd och som han då tog upp i samfälligheten att man inte får plantera något som förstör en annans utsikt.
Känner mig väldigt rådvill i det här. Främst för att jag inte vet något alls om katter, ett av de få djur jag egentligen aldrig varit så förtjust i. Det kan ju hända att katter klarar sig alldeles utmärkt men jag blir så orolig för hur den lilla stackaren kommer ha det här när den blir helt ensam.
Ägarna till stugan har inte bott där på flera veckor men är där några gånger i veckan och vattnar blommorna men de verkar inte ge katten någon mat. Det känns så hjärtskärande med en sådan sällskaplig katt alldeles ensam och nu åker snart vi hem också. Hur klarar sig en katt egentligen? Bör jag köpa lite kattmat som den kan få utanför sin stuga de dagar som vi är kvar eller gör jag på något sätt katten en björntjänst? Bör jag be min pappa som samfällighetens ordförande att prata med ägaren? Finns redan en konflikt med honom då han förstört min systers buskar som de planterat för insynsskydd och som han då tog upp i samfälligheten att man inte får plantera något som förstör en annans utsikt.
Känner mig väldigt rådvill i det här. Främst för att jag inte vet något alls om katter, ett av de få djur jag egentligen aldrig varit så förtjust i. Det kan ju hända att katter klarar sig alldeles utmärkt men jag blir så orolig för hur den lilla stackaren kommer ha det här när den blir helt ensam.
Jag är inte heller vidare kunnig när det gäller katter, men håller med om att det där inte låter bra En tanke som slår mig dock ... är du säker på att det är grannens katt? (Och om det är det - är du säker på att han inte ger katten mat/har bett någon annan ge den mat när han själv inte är där?)
(Håller för övrigt självklart med Tiger79, katten behöver inte bara mat utan även sällskap, men frågorna ovan kvarstår. Hur som bör du kanske ta kontakt med något "katthem" (frivilligorganisation) för att få råd.)
(Håller för övrigt självklart med Tiger79, katten behöver inte bara mat utan även sällskap, men frågorna ovan kvarstår. Hur som bör du kanske ta kontakt med något "katthem" (frivilligorganisation) för att få råd.)
Redigerat:
Ägaren tar hem katten till hösten så då blir den ju omhändertagen, men på somrarna så lämnar han den i stugan. När katten fick mat av mina brorsdöttrar så såg man inte alls till den så det verkar ju som att det är kopplat till matbrist att den följer efter oss. Jag tänker att det säkert är så att ägaren tänker att sen äter möss och jag tänker att den kanske inte alls gör det.
Att anmäla för djurplågeri känns lite väl magstarkt, det räcker också med den konflikt om buskar som redan finns. Gör jag på något sätt katten en otjänst om jag köper lite kattmat och ger honom? Ägaren kanske kan förstå vinken också om han ser en matskål på verandan.
Att anmäla för djurplågeri känns lite väl magstarkt, det räcker också med den konflikt om buskar som redan finns. Gör jag på något sätt katten en otjänst om jag köper lite kattmat och ger honom? Ägaren kanske kan förstå vinken också om han ser en matskål på verandan.
Alltså enligt lag så måste man se efter sin katt dagligen.
Enligt lag måste ens katt få komma in om den vill.
Att det är lag på att ens katt ska ha tillgång till mat och vatten behöver jag nog egentligen inte skriva.
Att anmäla ägaren är absolut inte magstarkt.
Enligt lag måste ens katt få komma in om den vill.
Att det är lag på att ens katt ska ha tillgång till mat och vatten behöver jag nog egentligen inte skriva.
Att anmäla ägaren är absolut inte magstarkt.
Ägaren är ett *vin...byggankan skrev:Ägaren tar hem katten till hösten så då blir den ju omhändertagen, men på somrarna så lämnar han den i stugan. När katten fick mat av mina brorsdöttrar så såg man inte alls till den så det verkar ju som att det är kopplat till matbrist att den följer efter oss. Jag tänker att det säkert är så att ägaren tänker att sen äter möss och jag tänker att den kanske inte alls gör det.
Är själv katt ägare, de kräver omtanke och närhet...
Hur gammal är katten?
Håller med fullständigt! Ta åtminstone ett allvarligt samtal med grannen!AnneFi skrev:
Snälla, hjälp den stackars katten att få ett nytt hem, hos någon som bryr sig om den året om. Kontakta något katthem om ni inte kan ta hem den själva. Naturligtvis så klarar en katt sig inte som blivit van att få komma in och få mat. Den kommer att frysa ihjäl i vinter, kanske få ungar som även de ska frysa/svälta ihjäl. Ni behöver ju inte säga något till ägaren, katten har ju naturligtvis gått vidare eller fallit offer för större djur. För en sån skitstövel behöver man inte vara ärlig mot.
d^_^bÖdman skrev:Snälla, hjälp den stackars katten att få ett nytt hem, hos någon som bryr sig om den året om. Kontakta något katthem om ni inte kan ta hem den själva. Naturligtvis så klarar en katt sig inte som blivit van att få komma in och få mat. Den kommer att frysa ihjäl i vinter, kanske få ungar som även de ska frysa/svälta ihjäl. Ni behöver ju inte säga något till ägaren, katten har ju naturligtvis gått vidare eller fallit offer för större djur. För en sån skitstövel behöver man inte vara ärlig mot.
Problemet är delvis löst. Grannen är nu tillbaka och det är visst inte deras katt, den ser bara likadan ut. Vi har frågat runt alla hus i närheten (vilket inte är många) och ingen vet vems det är. Däremot så är det en som har en mamma som driver ett katthärbärge som vi kan ta den till.
byggankan skrev:
Oj,oj och här har folk suttit och velat lyncha en oskyldig granne:wow:
Så går det när man skjuter först och frågar sen.........
Mm, men vad mer kan man göra på ett forum än att utgå ifrån det som TS skriver?!
Enligt min mening är det ointressant på ett forum om frågeställningen är korrekt eller sanningsenlig, man skriver utifrån de förutsättningar som gäller.
Enligt min mening är det ointressant på ett forum om frågeställningen är korrekt eller sanningsenlig, man skriver utifrån de förutsättningar som gäller.
Moderator
· Stockholm
· 52 447 inlägg
Om det är en bortsprungen katt så kan den ha vandrat långt. Här hemma hos oss dök det upp en katt med halsband för några år sedan. Ingen tänkte på den, trodde någon granne hade den, den var extremt skygg. Sedan under sommaren hade den plötsligt en kull med söta ungar. Och alla grannar hjälptes åt att försöka hitta familjen, utan framgång.
Katten fick 3 kullar på 3 somrar, Vi lyckades hitta nya hem till allihop, utom 3 som nu bor hos olika familjer här på gatan (vi har en). Kattmamman lyckades vi till slut fånga in (fick låna en proffs-fälla), och grannarna skramlade till en kastrering, och en familj tog hand om henne också. En eldsjäl på "kattstallet" i Åkeshov lyckades lokalisera den ursprunglige ägaren (katten saknade ID), den hade vandrat ca. 5km innan hon hamnade i vårt kvarter. Hade sprungit bort när den var ca. 3 månader gammal. Den ägaren hade dock gett upp för länge sedan och skaffat ny katt, ville inte ha den tillbaka.
Katten fick 3 kullar på 3 somrar, Vi lyckades hitta nya hem till allihop, utom 3 som nu bor hos olika familjer här på gatan (vi har en). Kattmamman lyckades vi till slut fånga in (fick låna en proffs-fälla), och grannarna skramlade till en kastrering, och en familj tog hand om henne också. En eldsjäl på "kattstallet" i Åkeshov lyckades lokalisera den ursprunglige ägaren (katten saknade ID), den hade vandrat ca. 5km innan hon hamnade i vårt kvarter. Hade sprungit bort när den var ca. 3 månader gammal. Den ägaren hade dock gett upp för länge sedan och skaffat ny katt, ville inte ha den tillbaka.